Broertje is computerverslaafd

Hej meiden, mijn broertje is al ruim een jaar verslaafd aan de computer. Hij is 16 jaar, zit in 3 HAVO maar wordt waarschijnlijk volgend jaar naar VMBO geplaatst door zijn slechte cijfers.

Hij gaat best vaak niet naar school omdat ie zegt buikpijn te hebben, ik denk dat ie van de 20 schooldagen in de maand er zeker wel 6 niet of half gaat. Hij is al regelmatig naar de dokter gegaan met zijn buik maar natuurlijk zonder resultaat. Als ie ziek thuiszit dan zit hij wel heel de dag achter de PC op runescape. Mijn moeder werkt 3 dagen in de week en heeft ook niet altijd de energie om hem van de PC weg te houden. (Ze is ook afgelopen 3 jaar depressief geweest en heeft nu eindelijk leuk werk gevonden en ze moet ervoor vechten om die baan te behouden)

Op een gemiddelde vrijge dag zit hij van ongeveer 11 uur tot soms wel 2 uur 's nachts op de computer, met maximaal 3 uur eetpauzen. In zijn vrije tijd zit ie alleen maar thuis. Hij is al een jaar op zoek naar werk maar zegt niks te kunnen vinden.

Ik vroeg me heel erg af hoe ik hier nou mee moet omgaan? Mijn moeder heeft vaak ruzie met hem door zijn PCgedrag en omdat ie daardoor school vaak mist en slechte cijfers haalt. Wel probeert ze hem laatste tijd zo veel mogelijk met rust te laten omdat hij soms heel boos en emotioneel kan reageren (waarschijnlijk door de scheiding van mijn ouders en de depressie van mijn moeder, waar ze nu overheen is). Ik vind het wel fijn dat ze hem op dat moment met rust laat want ik heb ook geen zin meer in ruzie’s, maar er veranderd natuurlijk niks.
Omdat mijn broertje 16 is kan mijn moeder hem niet dwingen om naar jeugdzorg of een psycholoog te gaan. Zijn PC afpakken zou een optie zijn, maar dan zou hij mijn PC kunnen gaan gebruiken aangezien ik alleen in het weekend bij hun thuis ben.

Ik vind het ook echt zo jammer dat ik hooguit 100 woorden met hem wissel tijdens een week. Als ik op vrijdagavond weer thuiskom, dan ga ik altijd ff langs hem in zijn kamer, en dan is het alleen van ‘hoi, alles goed?’, ‘ja met jou’? En heel vaak draait ie niet eens zijn hoofd van het scherm af.

Xx
Alvast bedankt voor de moeite

Zie het nu voor me hoe hij naar de dokter gaat met zijn buik in een zakje… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Pak zijn PC af, of zet er zo’n progammatje op waarmee ie naar een bepaald aantal uur niet meer kan internetten, of helemaal geen toegang meer heeft tot de computer? En zet desnoods een wachtwoord op je eigen computer :slightly_smiling_face:

Daar dacht ik ook al aan… Maar bestaat er zo’n uren programma wel? Dat zou wel ideaal zijn; dat hij gewoon 6 uur op een vrije dag er op mag en 5 uur op een doordeweekse dag. Is alsnog wel veel maar afbouwen is wel belangrijk denk ik, en ik computer in principe ook wel lang en vaak.

Zo’n uren programma zit waarschijnlijk er wel standaard op. Wij configuratiescherm is het wel te vinden, maar ik weet niet precies waar.

Hm mijn broer is ook verslaafd aan zijn Playstation en computer. Hij haalt wel goede punten, dus eigenlijk doen we er niet zoveel aan. Misschien moet je hem aansporen een andere hobby te zoeken/op een sport gaan?

Zo’n uren programma bestaat.

Maar dan nog vind het dat het aan je ouders is om zich hier druk over te maken en om deze maatregelen te nemen. Ik snap dat jij het ook heel vervelend vind, maar je bent niet zijn moeder.

Bij veel pubers is het overigens een fase en gaat het vanzelf over, hopelijk stelt dat wat gerust.

-

ohja, ouderlijke toezicht staat standaard op een PC. Daar zal dat uren progamma wel in zitten?

Ik voel me inderdaad soms net een moeder, maar aangezien mijn moeder te soft is, en dit ook zeker mijn probleem is, probeer ik toch te helpen. Mijn moeder denkt aan de korte termijn door ruzie met hem te maken etc, maar voor de rest niks te doen. En het zou inderdaad een fase kunnen zijn, maar ik denk niet dat het zomaar overgaat als je al ongeveer 1.5 jaar geen een vriend hebt, je nog nooit hebt gewerkt en je slechte cijfers haalt. Ik denk dat je het dan moeilijk vind om opeens wel die stap te nemen. Het is en blijft een echte verslaving.

Een hobby zoeken ofzo helpt niet, want hij denkt dat ie geen probleem heeft. Zolang je niet inziet dat je verslaafd bent, wil en ga je er niks aan doen, dat heb ik op school geleerd en het is ook gewoon zo zie ik nu.

Ik ga naar dat programma kijken, thanqs :slightly_smiling_face:

TimeSlot is een goede.
Die is gratis te installeren. Die kan je eventueel even snel installeren (gewoon via google te zoeken) als hij bv. douchen is.

Hoelang speelde jij het dan al? En hoe intensief?

Want mijn broertje heeft al 1.5 jaar ofzo geen vrienden, en ik denk dat zelfs als ie clean zou zijn, hij zo achterloopt in emotionele ontwikkeling dat hij geneens vrienden meer zou maken en uit verveling weer gaat computeren.

http://www.ouders.nl/timeslot.htm

Ik heb ook een vreselijke computerverslaving gehad maar dan voor een ander spelletje. God wat was dat erg zeg. Ik droomde alleen maar over het spelletje en 't enige waar ik over kon denken en praten was dit spelletje. Met vrienden sprak ik niet zo vaak meer af (tenzij we ook dat spelletje gingen spelen) maar ik sprak ze verder wel dagelijks op school dus m’n sociale contacten hebben er verder niet onder geleden. Bij mij was 't niet het geval dat ik er voor thuis bleef (had het trouwens wel in gedachten) en m’n cijfers leden er wel onder maar niet zo erg dat ik onvoldoendes ging staan of zo.

Je ouders moeten een keer een goed gesprek met hem aangaan, dat heeft mij ook wel geholpen maar je kan hem niet dwingen te stoppen met die spelletjes.

Je kan voorstellen een tijdklok op de router te zetten (is toendestijds ook bij mij gedaan). Toen konden we pas vanaf 7 uur 's ochtends op internet tot een uur of 11 uur ‘s avonds. Heel kinderachtig maar het helpt wel. Je ouders moeten zich dan trouwens niet om laten praten door de woedeaanvallen die je broertje kan krijgen :’).

Je kan hem ook een aantal verplichtingen opgeven zoals helpen in het huishouden, je huiswerk op school afmaken en het laten controleren door de school zelf en als hij dit niet doet z’n internet er helemaal afhalen.

Oh en z’n computer afpakken kan trouwens ook, gewoon doen als het niet meer helpt en je ouders absoluut niet over laten halen.
Laat een slot op jouw kamer zetten zodat hij niet achter jouw computer kan en hij gaat vanzelf 't licht wel zien.

Mijn moeder had vroeger op de pc zo tijdplanning hoeveel ik op de computer mocht bijvoorbeel van 6 tot 9 en dan om 9 uur sloot die de computer zelf af. Zei had dat gewoon bij configuratiescherm gevonden, maar zei was wel de hoofdberheerder. We hadden 2 accounts mijne en haar dus en zei kon dat instellen.

-

Ik ken jou natuurlijk niet, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat jij een verslaving hebt gehad. Er wordt pas gesproken van een verslaving als je niet naar werk/school gaat, en je functioneren op werk/school veel minder wordt EN je sociale contacten drastisch verminderen. Dus ik snap wel dat je zegt dat het bij jou met een gesprek verhoplpen kan worden, maar iemand die ECHT verslaafd is komt er met een gesprek niet zomaar van af… :slightly_smiling_face:

Hier startte CREATION ofzo iets pas ook een topic over, alleen dan over zichzelf.

Ik zou de pc beneden neerzetten, en als ik zo slim was als je ouders het internet in de gaten houden. Gewoon eruit trekken dus, en slotje op de kast waar hij in staat. Dit heeft mij geholpen toen ik een verslaving dreigde te ontwikkelen. Dat je moeder niet altijd tijd heeft zou ik zelf een slecht excuus vinden, de opvoeding van je kinderen is nu eenmaal 24/7.

Er zit hier misschien een achterliggende reden achter. Veel mensen die verslaafd raken aan games hebben iets in het echte leven waar ze niet geconfronteerd mee willen worden. Probeer daar achter te komen! Anders stel je het alleen maar uit.

Dat hij geen vrienden heeft maakt het alleen maar moeilijker om iets anders te gaan doen. Dus forceren dat hij op pad gaat is alleen maar een goed idee. Help hem eventueel eventjes.

Maarja, conclusie is dus controleren controleren controleren! En dan kan vermoeiend zijn, maar het gaat hier om je broertje, dan heeft de familie het er vast wel voor over. Op je 16e hoor je niet alleen te gamen, je hoort ook bij vrienden te zijn.
PS: Werken met een ‘verdien’-systeem werkt goed. Dus 100% afkicken is niet nodig, maar leer hem dat hij het moet verdienen. Of stel in bijvoorbeeld dat hij na een bepaald uur pas online mag. Zo ga ik soms pas 10 of 11 uur gamen, en de hele familie gaat rond hetzelfde tijdstip naar bed.

Hm, nouja ik weet niet precies wat er onder een verslaving valt, maar iemand met een alcohol verslaving gaat toch niet niet naar z’n werk om zo alleen maar alcohol te drinken?
Ik heb dit spel jaren gespeeld en 't heeft echt lang geduurd voordat ik er mee kom stoppen xD. Ik ben er trouwens niet vanaf gekomen met alleen maar 1 gesprek maar een afkick kliniek was niet zozeer nodig. Zodra ik thuiskwam van school ging ik ook gelijk aan 't spelletje en ik kwam ook alleen maar beneden om te eten. Eigenlijk gewoon hetzelfde als jouw broer alleen dan ging ik wel gewoon naar school en door school sprak ik mijn vrienden nog.