Bril

Ik begin iets slechter te zien, ik kan niet meer goed kijken op het schoolbord. Dus ik denk dat ik een bril moet. Alleen als ik het mijn moeder vertel, wordt ze denk ik best boos. Ze zegt ook vaaj tegen mij als je slechte ogen krijgt komt het, omdat je te vaak op je mobiel zit. Dus nu durf ik het niet te zeggen, want dan wordt ze boos. Wat moet ik doen? En kan iemand vertellen hoe het is hoe ze testen welke sterkte je moet enzo en of het fijner is om een bril te hebben of lenzen.

Ik zou het gewoon tegen je moeder zeggen. Volgens mij kan het helemaal niet dat je slechte ogen krijgt door te vaak op je mobiel te zitten.
Zelf heb toen ik 11 was een test op school moeten doen en die kwam slecht uit bij mij en ben toen met mijn vader naar de opticien gegaan. Ik heb toen voor een bril gekozen, vooral omdat ik lenzen toen nog eng vond en officieel nog niet mocht ofzo. Nu heb ik wel lenzen sinds 2 jaar (ben nu 17) en vind het wel fijner. In het begin is wel eng en moeilijk, maar nu doe ik ze zo in en uit.
Die test/controle zelf is helemaal niet eng, je krijgt dan verschillende beelden lenzen (dmv een apparaat) voor en dan moet je zeggen of je hierdoor beter of slechter ziet. Aan de hand daarvan bepalen ze je sterkte.
Niet heel duidelijk, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt :cold_sweat:

Zeggen tegen je moeder! In principe heeft teveel kijken naar schermen dichtbij je ogen wel een negatief effect, maar ik heb me daar nooit zo vreselijk veel van aangetrokken. Maar het is juist ook slecht als je geen bril/lenzen neemt omdat je dan veel met je ogen moet doen waardoor je bijv. hoofdpijn krijgt.
Het beste wat je kan doen is iedere 15 minuten bijv. even naar iets ver weg uit het raam kijken. Je ogen zullen hoe dan ook hun eigen weg gaan, wat ik ook doe, mijn sterkte gaat nu (ik ben 18 en draag al 10 jaar een bril) alsnog jaarlijks achteruit.

Ik vind zelf een bril fijner, zolang je een model hebt waar je je fijn in voelt (ik had jarenlang van die onopvallende brillen gedragen, nu heb ik een clubmaster model in het goud). Lenzen zijn gezeik, je moet ze schoonmaken, in je oog krijgen, e.d.

De test is inderdaad zoals hierboven al zei gewoon dat je op een stoel zit en dan krijg je lenzen voor je ogen en switcht de opticien de hele tijd dus een aantal lenzen en dan moet je zeggen of je beter of slechter ziet, of geen verschil merkt tussen de lenzen. Meestal moet je letters oplezen. Voor lenzen opmeten wordt de oogdruk ook gemeten als ik me niet vergis, dat is wel een beetje irritant omdat ze dan pufjes lucht op je oogbal blazen.

Het is vooral belangrijk om sowieso jaarlijks, al dan niet twee keer per jaar, je sterkte op te laten meten door je opticien. Meestal is dat gratis, zolang je daar je bril koopt.

edit;
Dat moment wanneer je stoel niet goed schrijft lmfao

Volgens mij verschilt het echt per persoon wat je fijner vindt. Zoals hierboven is gezegd is dat zij een bril fijner vindt, maar dan moet maar geluk hebben dat een bril je staat. Ik persoonlijk vind lenzen fijner, want je ziet de randen van een bril dan niet en je hebt geen problemen met vieze glazen/krassen.
En het is inderdaad ook belangrijk om elk half jaar voor controle naar de opticien te gaan (net zoals een tandarts eigenlijk)

Ik heb ook een bril! Ik had precies hetzelfde als jij, ik kon het schoolbord ook niet goed meer zien. Ik heb het vrij lang uitgesteld maar ben uiteindelijk toch naar de opticien gegaan. Uiteindelijk heel blij dat ik dat heb gedaan, een bril maakt een enorm groot verschil!

Zou het toch maar zeggen, ondanks dat ze boos wordt. Een bril/lenzen is wel belangrijk. Zeg gewoon dat je het bord moeilijk kan lezen op school en dat je steeds moet turen. Bij zo’n test krijg je dan een apparaat voor en moet je dingen oplezen en kleuren vertellen die je ziet. Heel makkelijk en niet eng. Hieraan wordt je sterkte vastgesteld. Ik vind persoonlijk lenzen fijner maar dat is echt persoonsafhankelijk.

Ik denk dat je moeder dat meer zegt om je van die telefoon af te krijgen dan dat ze het echt meent :wink:. Overigens is dit grotendeels genetisch bepaald. Weinig buiten zijn tijdens je jeugd en veel op korte afstanden kijken kan wel meespelen ja, maar kan niet de enige reden zijn voor slechtziendheid! Ik zou het dus toch tegen je moeder zeggen, want als je eenmaal bril/lenzen heb dan zal het echt een verademing zijn. Ik kwam er op dezelfde manier achter en heb toen lenzen genomen, het is net wat je zelf prettig vind.

Ik was mijn ww vergeten :cold_sweat:
Reageer nu pas, sorry…
Wil toch nog zeggen hoe het verliep.
Toen ik het vertelde was mijn oma erbij. Mijn moeder werd wel een beetje boos, maar mijn oma reageerde normaal. Was wel blij dat die erbij was, omdat me moeder dan inzag dat ze minder boos moest zijn.
Ik heb nu een bril waar ik super blij mee ben! :sob::muscle:
Het is echt een wereld van verschil. De opticien zei dat ik beter eerst een bril kon nemen, want nu hoef ik hem alleen op om op het bord te lezen. Kan hem dus afdoen wanneer ik wil en dat vind ik wel fijn. Iedereen reageerde dat ze het leuk bij me vonden staan.
Een late reactie, maar toch nog bedankt voor de reacties!