Bril van vriendin

Het afgelopen jaar is het mij behoorlijk opgevallen hoe slecht ik veraf zie. Op school zit ik helemaal rechts vooraan (dan kijk ik schuin naar het bord) of de rij daar achter. Meestal zie ik toch niet wat er op het bord staat. Ik zie lettertjes, maar niet welke. Soms ruil ik van plek met de jongen naast mij, die zit dus wat minder schuin naar het bord. Hij kan op mijn plek wel alles lezen. Ik op zijn plek weer niet. Bij andere vakken zit ik de rij erachter, niet helemaal vooraan dus ik zou het bord goed moeten kunnen lezen. Helaas is dat niet het geval! Ook borden op straat kan ik vaak pas van dichterbij lezen maar dat zie ik niet als een groot probleem. (Meer het niet kunnen lezen op school/studie)

Maar… De vorige jaren heb ik bijna achteraan in de klas gezeten en ik kon het bord naar mijn herinnering prima lezen! Ik heb ook nooit gelet op de sterkte van mijn ogen omdat ik nergens last van had. Waarom lijken ze nu dan zo verslechterd?

Gisteren was ik in de stad met een vriendin, en zij heeft een bril sterkte -2. Ze zag een bord ‘toiletten’ en ik was helemaal verbaasd hoe ze dat kon lezen joh, want, ik zag dat bord wel… Maar ik had nooit gedacht dat iemand dat ooit had kunnen lezen vanaf waar wij stonden. Toen gaf ze mij haar bril, en ik schrok me kapot. Ik dacht: wow, ik heb nog nooit zó sterk gezien! Dat bord was zó ontzettend helder! De kerstlichtjes in de bomen bleken nu ook geen wazige bolletje te zijn (waarvan ik dacht dat iedereen dat zo zag), maar echt mooie scherpe lichtjes!

Dus… Lang verhaal, sorry. Maar, wat vinden jullie? Opticien? Of gewoon eens een bril van kruidvat proberen?

ik ben trouwens sinds dit jaar zo veel mogelijk vegetarisch geworden maar ik eet veel groente en vleesvervangers

Ik zou naar de opticien gaan, en eens een oogtest laten doen.

Doe het gewoon meteen goed en ga naar de opticien. Je moet er wel echt wat aan doen, want het is gewoon gevaarlijk in het verkeer om borden niet goed te kunnen zien, en het is ook zeer onhandig in de klas. Met een beetje fatsoenlijke zorgverzekering kan je al gratis een bril krijgen; dekt jouw huidige zorgverzekering het niet, overweeg dan een andere verzekering of een betere dekking voor aankomend jaar (je hebt nog iets meer dan een week om dat uit te zoeken).

Sowieso naar een opticien, je kan gratis zo’n test doen.

Je ogen laten testen is geloof ik toch gratis, mocht je een makkelijke sterkte hebben kan je altijd nog een bril van het kruidvat halen, maar dan weet je tenminste wel welke sterkte je hebt.
Ik heb laatst ook voor het eerst een bril gekocht (alleen voor autorijden, heb eigenlijk alleen een cilinder). Maar alles werd door de verzekering gedekt, dus als je goed verzekerd bent kan je er ook gewoon eentje bij de opticien halen. Sowieso vond ik de prijzen daar meevallen, vanaf 30 euro had je geloof ik al een bril.

Brilletjes van Kruidvat zijn volgens mij puur en alleen leesbrillen… Ik zou naar de opticien gaan voor een goede oogmeting!

Verder heeft, zover ik weet, je dieet geen invloed op je ogen of je zicht. Hebben meer mensen uit je familie een bril? Verder is het echt niet zo uitzonderlijk dat je zicht zo snel achteruit is gegaan.

Bij de Flying tiger verkopen ze - brillen (dus voor veraf). Je zou hier eens kunnen kijken en dan de brillen passen en kijken met welke jij het beste ziet. Ze kosten iets van 4€. Als dit echt helpt voor je kan je naar de opticien gaan en evt een duurdere bril aanschaffen.

Ga gewoon naar de opticien voor een oogtest, dan weet je tenminste zeker welke sterkte je hebt. Dat is gratis en vrijblijvend.
En je kunt ook met je ene oog een hogere sterkte hebben dan de andere, dan is een kruidvat bril niet echt praktisch. Daar krijg je ontzettende hoofdpijn van dan.

Waarom zou je niet naar de opticien gaan?
Ik weet zelf ook hoe het is om ‘gewend’ te raken aan je slechte oogsterkte. Ik kreeg mijn eerste bril toen ik 8/9 was en ik had pas in de gaten dat mijn ogen slecht waren toen de juffrouw mij daarop wees omdat ik iets niet van het bord kon lezen. Ik begon toen gelijk op -4, dus achteraf begrijp ik ook echt niet hoe ik daarmee rond heb kunnen lopen zonder er iets van te merken, maar je ogen gaan zo langzaam achteruit dat je daar in het dagelijks leven niets van merkt, en dan heb je gewoon geen idee dat de wereld eigenlijk veel scherper hoort te zijn. Hetzelfde gold voor toen mijn ogen weer achteruit gingen - toen ging ik naar -6 en -6,5, en je merkt het eigenlijk alleen maar als je borden niet kan lezen terwijl ieder ander dat wel kan.

Ik zou echt geen goedkope brilletjes van het Kruidvat of de Flying Tiger gaan proberen, dat vind ik een absurd slecht advies.

Je ogen zijn kostbaar en daar moet goed naar gekeken worden. Ga gewoon naar de Hans Anders/Pearle/Specsavers/Eye Wish (of de plaatselijke opticien) en laat je ogen goed opmeten. Waarschijnlijk komt er dan uit dat je een afwijkende sterkte hebt en dat het heel verstandig is om een bril aan te schaffen. Niks mis mee, tegenwoordig zijn er zoveel leuke en hippe monturen!

Ik zou gewoon meteen naar de opticien gaan! De kosten van een bril (of lenzen?) worden normaal gedekt door de verzekering.

Je kan toch wel zelf bedenken dat naar de opticien gaan de beste optie is?

Ace & Tate in amsterdam heeft ook heeeeele toffe (en goedkope, 100 euro voor een bril incl glazen) brillen. Heb daar mijn bril vandaan. Ze doen ook oogmetingen. Als dat je niks lijkt gewoon naar een opticien gaan. Zijn wel je ogen.

Hoezo zo bot.

Niet in Nederland :wink:

Bepaalde zorgverzekeraars hebben wel een contract met bepaalde opticien ketens, dus bel je zorgverzekeraar even waar je het beste naartoe kunt gaan! Mijn zorgverzekeraar geeft 150 euro terug als je naar Pearle gaat, dus dat is best wel voordelig :slightly_smiling_face: Als je een niet te duur montuur uitzoekt en je hebt verder gewoon ‘normale’ ogen (als in: geen andere afwijkingen) dan heb je gewoon een gratis bril.

Gewoon naar de opticien gaan meid!
Ik kwam er ook achter door de bril van een vriendin van mij op te zetten en veel beter zag. Dit was ook van de een op de andere dag(dit verklaarde natuurlijk wel de hoofdpijn achteraf…)

De bril wordt alleen vergoed als je een aanvullende verzekering hebt en dan is het ook nog verzekering afhankelijk hoe dit zit. Vaak krijg je 100 per 3 jaar. Vaak kost een aanvullende verzekering al 10 euro p.m. dus je kunt beter één keer een bril kopen(je hoeft echt niet het duurste van het duurste te hebben allemaal) en dan kun je weer jaren vooruit. Ik heb laatst mijn bril vervangen nadat ik deze 5 jaar had.

Sorry voor mijn late reactie, kerstdrukte :cold_sweat:
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Ik ben overtuigd, volgende week maar eens een afspraak maken bij Specsavers… Spannend!

Ik zou naar pearle gaan. Ik ben echt heel slecht behandeld bij specsavers. Ze namen me daar totaal niet serieus. Maar dit kan ook puur één filiaal zijn geweest, maar het is een tip :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de tip! Een familielid heeft eigenlijk ook niet zo’n goede ervaring met de specsavers bij ons in de buurt.
Die zei trouwens dat je bij een bril verplicht meteen antispiegeling (?) erbij krijgt wat de bril al weer 50 euro maakt, zou dat bij alle opticiens zo zijn?