Het afgelopen jaar is het mij behoorlijk opgevallen hoe slecht ik veraf zie. Op school zit ik helemaal rechts vooraan (dan kijk ik schuin naar het bord) of de rij daar achter. Meestal zie ik toch niet wat er op het bord staat. Ik zie lettertjes, maar niet welke. Soms ruil ik van plek met de jongen naast mij, die zit dus wat minder schuin naar het bord. Hij kan op mijn plek wel alles lezen. Ik op zijn plek weer niet. Bij andere vakken zit ik de rij erachter, niet helemaal vooraan dus ik zou het bord goed moeten kunnen lezen. Helaas is dat niet het geval! Ook borden op straat kan ik vaak pas van dichterbij lezen maar dat zie ik niet als een groot probleem. (Meer het niet kunnen lezen op school/studie)
Maar… De vorige jaren heb ik bijna achteraan in de klas gezeten en ik kon het bord naar mijn herinnering prima lezen! Ik heb ook nooit gelet op de sterkte van mijn ogen omdat ik nergens last van had. Waarom lijken ze nu dan zo verslechterd?
Gisteren was ik in de stad met een vriendin, en zij heeft een bril sterkte -2. Ze zag een bord ‘toiletten’ en ik was helemaal verbaasd hoe ze dat kon lezen joh, want, ik zag dat bord wel… Maar ik had nooit gedacht dat iemand dat ooit had kunnen lezen vanaf waar wij stonden. Toen gaf ze mij haar bril, en ik schrok me kapot. Ik dacht: wow, ik heb nog nooit zó sterk gezien! Dat bord was zó ontzettend helder! De kerstlichtjes in de bomen bleken nu ook geen wazige bolletje te zijn (waarvan ik dacht dat iedereen dat zo zag), maar echt mooie scherpe lichtjes!
Dus… Lang verhaal, sorry. Maar, wat vinden jullie? Opticien? Of gewoon eens een bril van kruidvat proberen?
ik ben trouwens sinds dit jaar zo veel mogelijk vegetarisch geworden maar ik eet veel groente en vleesvervangers