Bril met cilinder

Ik heb laatst een nieuwe bril gehaald.
Maar vond de sterkte wat te sterk, ik werd er duizelig door en kreeg hoofdpijn.
Ben vandaag terug naar de opticien gegaan, en ze hebben een nieuwe meting test gedaan.
Ze zeiden dat het door de cilinder zou komen, en ze zouden het weghalen, maar ik heb nu wel 0.25 sterkte erbij.
Ik vraag me af of dit wel klopt?
Ik wou het minder en niet meer…?!

Laat het voor de zekerheid opmeten bij een andere opticien (meeste opticiens doen het gratis).

Kan wel door de cilinder komen hoor, maar dat ze dan de sterkte veranderen is wel raar. Maar hoelang heb je die bril geprobeerd? Want je hebt de eerste dagen/week altijd last van dat soort dingen hoor, niks bijzonders aan

De cilinder zorgt er inderdaad voor dat je je duizelig kan voelen, maar dat is meestal als je een hoge cilinder hebt en geen bril ophebt bijvoorbeeld. Mijn moeder heeft normale oogsterkte van - 0.25 en een cilinder van over de - 1, maar die kan dus niet zonder haar bril.
Maar ik begrijp nou niet of je wel of geen cilinder hebt of de bril?

haha dat doe ik ook altijd,
ik meet meestal bij 2 opticiens, en bestel daarna mn lenzen/bril via internet omdat dat veel goedkoper is :’)

best triest eigelijk haha

Cilinder heeft met de vorm van je ogen te maken, sterkte met de invalshoek (?). Het kan dus goed zijn dat er niets mis is met de vorm, en dat ze om ervoor te zorgen dat je wel goed kunt zien de sterkte omhoog gooien.

Laat je ogen meten bij een onafhankelijke oogmeter.

Dit idd. Cilinder is om te corrigeren dat je oog een klein beetje anders bolt dan normaal, en het beeld dus een heel klein beetje vervormd is. De brilsterkte die je hebt zonder cilinder is om ervoor te zorgen dat het beeld op je netvlies valt en niet ervoor of erachter, waardoor je onscherp ziet. Zijn dus echt twee verschillende dingen. Je kan er even achteraan bellen dat je het nu niet snapt, maar ik denk dat je het gewoon moet proberen. Als het niet klopt zijn de kosten toch voor de opticien? Zijn fout dan.