Bril / Lenzen

Hey allemaal,

Al een jaar of zo, zie ik minder goed. Ik ben al naar de oogarts geweest, maar zij vond het toen nog niet nodig om een bril of lenzen te dragen (ik had -0.5 en -0.75).
De laatste tijd is het verslechterd… Vroeger kon ik het bord niet meer zo goed lezen, maar nu is het ook vb. teletekst of sommige ondertitels op tv.
Mijn oogarts en ouders zeggen dat ik het zelf moet aanvoelen wanneer ik met een bril / lenzen begin. Maar het probleem is: ik denk dat het nodig is, maar anderzijds… Eenmaal je begint, is het voor de rest van je leven. En dan verslechtert het nog meer, omdat je oog dan “lui” wordt.
En nu twijfel ik.

Zijn er hier mensen met ervaring daaromtrent? Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie gedaan? Wanneer kregen jullie een bril en wat is jullie sterkte?

Ik heb lenzen.
Me preciese sterkte weet ik niet ongeveer -2,8
Weet niet zekker
En 2 cilinders -.-
Maarre ja je oog gaat wel achter uit.
Maar als ik jouw was zouw ik wel een bril nemen,
Ik ga over 5 jaar (nogeventjes:P) me ogen denk ik laseren.
Dus,:slight_smile:

xx

het is een fabeltje dat van een bril dragen je zicht achteruit gaat. het gaat wel achteruit blijven gaan als je het NIET draagt omdat je dan je ogen forceert. als je dingen niet goed kan zien ga je wrs beginnen “turen” (je ogen samenknijpen enzo om beter te kunnen zien) en dat is echt vermoeiend voor je ogen. als ik jou was zou ik een bril nemen. het is ook niet zo dat je hem constant op moet. ik ken veel mensen die een bril hebben gewoon om tv te kijken of naar het bord te kijken en auto te rijden.

ik heb zelf -2.5 en -2.75 en ik draag overdag lenzen en savonds een bril, maar als ik bv achter mn computer zit of ik lees of eet dan heb ik gewoon niks op/in.

het is echt een fabeltje dat je ogen ervan achteruit gaan, heb namelijk zelf al meer dan 5 jaar dezelfde sterkte dus…

Je ogen gaan juist achteruit als je zonder bril of lenzen blijft rondlopen. Dus ik zou echt naar de opticien gaan!

Helemaal mee eens!
En een bril wordt weer ontzettend hip ^^

ik had sinds mn 5e al een bril , maar nu heb ik lenzen en ik vind dat echt veel fijner! maar ik ben wel echt blind (-5!!) als ik ze niet in heb dus ik heb ze altijd in, wel handig want nu kan ik tenminste iedereen weer zien als ik ga zwemmen :stuck_out_tongue: eerst deed k mn bril dan altijd af en zag ik geen steek

Ik heb het ook sinds groep acht ofzeu verborgen gehouden (zit nu in de 2e).
En dit jaar heb ik het uiteindelijk maar aan mn moeder verteld, gewoon puur omdat ik geen bril wou x]. Heb er gelijk bij gezegd dat ik lenzen wou ^^
Dus dat heb ik gekregen
heb btw uhh links -1,75 & rechts -2

Dankje voor jullie reacties… :slightly_smiling_face:

Ik heb sinds een jaar een bril. Enkel voor tv en in school om dingen van het bord te kunnen aflezen. Mijn sterkte weet ik eerlijk gezegd niet vanbuiten. <_<
Ik zou echt teruggaan voor een bril! Dat is beter dan zonder, dan gaan je ogen blijven achteruitgaan.
En dat je ogen blijven achteruitgaan MET bril, klopt volgens mij wel.
Ik merk dat ik weer minder scherp zie met bril op dan toen ik mijn bril een jaar geleden kreeg. Maar dat komt misschien doordat ik mijn bril niet constant draag.

Ik heb n bril . wil een nieuwe dan doe ik et op school aan denk ik
lenzen lijk me hinderlijk maar soms wel beter…
X

Ehm ja mijn ogen zijn wel achteruit gegaan, terwijl ik wel een bril heb al ong. 4 jaar. Dus dat klopt niet helemaal. Ik begon met -0.5 en nu heb ik al -4. :wink:

Ik heb lenzen voor -0.5, klinkt ontzettend weinig maar het was voor mij genoeg om er hoofdpijn van te krijgen. Als je er echt last van hebt met dat je dingen niet meer kan zien, denk ik dat je gewoon lenzen kan nemen.
Je kan trouwens ook voor s’avonds een bril nemen, dat je die alleen opzet met tv kijken enzo.

Ohjah en wat betreft het achteruit gaan met/zonder lenzen/bril:
dat je alsnog achteruit gaat hoeft niet aan het feit dat je nu ineens een bril draagt te liggen, het kan ook zijn dat het gewoon zo “hoort” bij jouw oog.

Ik had sinds groep 6 ofzo? een bril, ik bedoel als je ontertitelingen enzo niet meer kan lezen moet je echt een bril, ik zou het zelf ook niet volhoude maarja :stuck_out_tongue_winking_eye: Sinds de 1e middelbare school heb ik nu lenzen en eigelijk gaat dat gewoon goed. Ik zit nu in de 3e en mn ogen zijn al een jaar neit meer achteruit gegaan ze zitten nu op -2 en -3 dus naja.

ik had in groep 7 en 8 een bril
toen ik naar de 1e ging wilde ik persé lenzen, en die heb ik nu :slightly_smiling_face:
ik heb bij allebij mijn ogen -1. Heb ik al sinds groep 7.

ik heb een bril, ook een lage sterkte… ik draag hem niet altijd…
volgens mij is het niet zo dat ze lui worden want ik denk dat als je er niks aan doet ze alleen maar achteruit blijven gaan… en ja… wat wil je liever?

ik heb ook sinds een jaar een bril, ik heb het nog vorig week laten testen en ik ben -0,5 slechter gaan zien.
maar dat komt denk ik omdat ik alleen in de les mijn bril op doe, en overdag niet
en lenzen mag ik niet.
maar ik was van plan kruidvat lenzen van 6 euro te kopen,
dus ik vraag me af heeft iemand ervaring mee? :blush:

XX

Als ik jou was zou ik ze eerder bij de Pearle halen, is wel iets duurder, maar je ogen zijn wel toch 1 vd belangrijkste ‘lichaamsdelen’ die je hebt!

nou t valt nog mee bij jou
ik heb allebij mn ogen rond de +6! en 2 cilinders!
al heel mn leven een bril en nu lenzen.
ik zou t gewoon doen hoor, hallo wat wil je liever? slecht of goed zien?

Ik zou wel een bril of lenzen nemen.
het is zoveel beter.
Ik heb al sinds groep 4 ofzo een bril?! weet ik niet precies. het was iig wel vroeg al ;d (nuklas4)
heb nu 2.5 jaar lenzen.
Lenzen vind ik veel makkelijker en je merkt en nauwelijks wat van.
dus, slecht zien (eventueel hoofdpijn, turen en ja slecht zien) of goed zien zonder last?