Bril bij -0,25

Hoii,

Ik krijg binnenkort een bril bij een sterkte van -0,25. Dat is natuurlijk niet zo heel veel maar het kijkt gewoon een heel stuk beter. Nou is het mijn plan om hem gewoon op te zetten met autorijden, tv kijken en op het bord kijken. De opticien voorspelt dat als ik mijn ogen bij de oogarts laat opmeten (met druppels) dat er een grotere min sterkte uit zou komen. Omdat mijn ogen steeds maar aan het accommoderen waren. Maar met een kwartje meer kon ik slechter zien. Omdat ik wel wat klachten heb ga ik dus aan de bril. Mijn vraag is bij welke sterkte jullie een bril kregen en op welke sterkte jullie nu zitten.

Volgens mij zit ik op -0,5 en -0,75, maar ik heb een cilinder. Hierdoor draag ik hem ook de hele dag want als ik hem constant op en af doe krijg ik hoofdpijn en ben ik aan het einde van de dag dood moe.
Ik moet eigenlijk mijn ogen opnieuw laten meten maar ik weet vrij zeker dat ik dan ook een nieuwe bril moet want ik merk dat mijn ogen zijn wel achteruit gegaan. Ik heb mijn bril nu 2 jaar.

Ik had al heel lang eigenlijk wat zichtproblemen maar merkte er nooit wat van, totdat ik achter de computer zat en moeite had om het te lezen.
Toen was ik iets van 9 en had ik rond de -0,75 en -1,00 volgens mij, nu ben ik 18 en zit ik rond de -4 met beide ogen. Mijn sterkte stabiliseert nu eindelijk, ik werd echt gek dat ik niet kon zien na een jaar. :’)

Ik heb vooral dat autorijden niet heel fijn kijkt en het bord is soms ook erg moeilijk te lezen. En de ondertiteling van de tv. Aan het einde van de dag heb ik zeer vermoeide ogen en ben ik bekaf. Met het testbrilletje kijkt het allemaal wat rustiger. Dus ik hoop dat dat een beetje helpt. Uit de test kwam ook dat ik een cylinder had maar daar gaan we met de eerste bril niks aan doen, die is zo minimaal en levert niet veel op door het beter kijken.

ik ben bij -1,75 aan een bril begonnen. Was ook een best heftige sterkte direct, zo’n vooruitgang toen ik die bril had. Zonder mijn bril kan ik nu eigenlijk ook niet auto rijden. Je kan evt ook een vrij goedkoop model bril uitzoeken, als je er echt last van hebt. Er is wel een risico dat je ogen de komende jaren nog slechter gaan worden, maar dan kan je gewoon nieuwe glazen nemen en je montuur houden. :slightly_smiling_face:

^Wow, dat lijkt me inderdaad best pittig. Ik heb ook een goedkoop montuur uitgezocht bij de pearle, vooral om te kijken wat mn ogen gaan doen als ze niet steeds hoeven te accommoderen.

Mijne ene oog was -1,25 en de andere -2 toen ik voor het eerst aan een bril begon. Dus best wel heftig. Ik zette hem ook alleen op in de klas of met tv kijken, want ik vond het toen heel erg dat ik een bril moest. Inmiddels heb ik -2 en -4 en draag ik hem wel altijd. Kan ook niet anders nu, maar ik ben ook wel blij met de bril die ik heb.

Ik heb jaren rondgelopen met een sterkte van -2.5 zonder bril haha. Toen mijn ouders er achter kwamen heb ik lenzen genomen.
Ik zit nu met mn ene oog op -2.5 en de andere op -2.75

Ik had -3 toen ik een bril/lenzen begon te dragen, ik heb nu ongeveer -4. Misschien dat er dus inderdaad -0.25 is gemeten, maar je over een jaartje eigenlijk -1 hebt bijvoorbeeld. Als je er (bijna) geen last van hebt, zou ik dus eigenlijk ook geen bril dragen. Om heel eerlijk te zijn, kan ik me ook bijna niet voorstellen dat je bij -0.25 heel veel last hebt. Mijn ogen verschillen ook een kwart, maar daar merk ik niets van namelijk.
Maar als je dus verwacht dat je ogen eigenlijk slechter zijn, kan het wel helpen. Hoewel je dan waarschijnlijk alsnog niet aan een grotere sterkte zit dan -1 tot -1.5 uiteindelijk.

Ik begon een bril te dragen bij -1 geloof ik. Heb nu al acht jaar een bril en ik heb nu -3,50 en -3,75.

Ik ging op mijn 12e een bril dragen toen ik -1.75 en -2.50 had, wat ook meteen een enorm verschil was haha! Snap nog altijd niet waarom ik niet eerder dacht een bril nodig te hebben, dan had ik mezelf heel wat moeite bespaard. Ik vond mijn bril alleen verschrikkelijk, dus ben ik op mijn 13e/14e overgestapt naar nachtlenzen, die ik nu nog altijd heb. Mijn ene oog is wel weer meer achteruit gegaan, ik heb nu -1.75 en -3.25. Als jij hebt gemerkt dat je een bril fijn vindt ondanks dat je geen hele lage sterkte hebt, zou ik het inderdaad gewoon doen!

Ik heb er niet extreem veel last van maar het is net een beetje prettiger en rustiger. En het advies van opticien 1 is om geen bril te nemen omdat ik niet altijd last heb. Het advies van opticien 2 is om een goedkope bril aan te schaffen en dan kijken hoe het me bevalt en naar wens dragen. Ook omdat het beeld rustiger ervan word en mn ogen minder hun best hoeven te doen. Ik heb dus een goedkope bril aangeschaft. Als ik uiteindelijk op de -1 kom dan is bij de meeste mensen een bril wel nodig voor de afstand. Ik ken genoeg mensen die maar -0,5 of -0,75 hebben en een bril dragen.

Ik begon rond de -1 als kind met een bril en dat is in de loop der jaren achteruit gegaan en nu zit ik tussen de -5 en de -6. Dus ja ik kan ondertussen niet echt iets meer zonder bril/lenzen haha. Als de tv aan staat zie ik niet eens wat er op is hahaha.

Ik raad je wel aan om die bril te gebruiken bij autorijden/tv kijken/achter je laptop. Het is namelijk wel echt vermoeiend en je kan er hoofdpijn van krijgen.

Dan zou hem sowieso niet altijd dragen inderdaad. Mijn punt is dat het best wel kan zijn dat je ogen juist slechter worden door het dragen van een bril, en met -1 zou je eigenlijk wel altijd een bril kunnen dragen. En ik ben zo ongeveer blind zonder bril, dus ik weet dat het vervelend is om altijd van je bril afhankelijk te zijn. Daarom zou ik er wel een beetje voorzichtig mee doen.

Toen ik -1,25 had kreeg ik een bril, maar ik vond mijn bril echt superlelijk en droeg hem dus nooit. Na 3 jaar ging ik wel heel erg slecht zien, dus ging ik weer naar de oogarts en had ik ondertussen -3,25 en toen heb ik maar lenzen genomen

Ik had -0.25 en -0.75 toen ik een bril kreeg, en hoefde hem eigenlijk ook niet altijd op, maar je raakt er zo aan gewend dat je ogen niet meer zo moe worden, dus heb hem eigenlijk altijd op behalve als ik een hele dag het huis niet uit hoef.

Ik had -0,50 en -0,75. Ik kon op school het bord niet heel scherp meer zien en ik moest de hele tijd aan een vriendin vragen wat er stond. Ik vond het zo’n opluchting met een bril, ik kon tenminste weer normaal functioneren :’) Inmiddels heb ik -1,25 en -0,75, m’n ogen gaan echt heeeel langzaam achteruit. Ik heb nu ook altijd een bril op met autorijden anders vind ik mezelf gevaarlijk omdat ik gewoon niet scherp zie.

Ik had volgens mij -1,75/-2 toen ik als kind een bril kreeg, dus kon al meteen niet meer zonder. Toen ik 12 was heb ik lenzen genomen. Nu ben ik 19 en heb ik -7,5 en nog een cilinder van -1,25 dus zonder zie vrijwel niks, het is wel al een paar jaar stabiel.