Breakup - Ik kan er niet overheen komen.

Hee allemaal,

Ik heb vier en een half jaar lang met mijn ex gehad. We deden alles samen en hij was mijn beste vriend. Eigenlijk heb ik, naast hem, geen vrienden met wie ik zo’n sterke band had. Dat zijn allemaal meer oppervlakkige vrienden, geen goede vrienden. Vorig jaar moest hij een half jaar naar het buitenland voor zijn studie. Daar heeft hij met een ander meisje gezoend. Ik ben heel boos geworden en heb het afgelopen jaar veel van hem gevraagd. Nu zit ik in het buitenland, en heeft hij het uitgemaakt.

Ik zit hier alleen, en hij wil niet met me praten. Bovendien vind ik het moeilijk om hulp te zoeken en mijn verdriet aan anderen te vertellen. Ik wil er alles aan doen om het goed te maken, maar mijn ex negeert me en heeft alles van ons op al zijn social media verwijderd. Ik kan geen contact meer met hem opnemen, en ik weet niet wat ik moet doen.

Over een paar weken ga ik naar Nederland en gaan we praten, maar tot die tijd ben ik een wrak. Hebben jullie tips zodat ik deze tijd een beetje overleef? Ik lig alleen maar te huilen en mijn gedachten dwalen altijd af naar hem. Er is niet iets groots gebeurd waardoor het uit ging, maar hij zei dat hij ongelukkig was. Ik heb hem te veel gepusht het afgelopen jaar en hij is er gewoon klaar mee. Tot de dag voor hij het uitmaakte leek het nog alsof alles goed ging, en nu ben ik gewoon helemaal alleen.

Ik vind het niet gek dat je, na vier jaar samen, moeite hebt om over hem heen te komen en op het moment niemand anders hebt met wie je zo’n sterke band hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je dat niet met iemand anders kan opbouwen op een moment dat je daar weer aan toe bent.

Voor nu zou ik proberen je op iets anders te focussen. Als je verdrietig bent zou ik dat even toelaten en het is niet erg om dan op bed te gaan liggen huilen, maar probeer je na een tijdje (bijv na een kwartier) te herpakken en je aandacht op iets anders richten. Een boek, een film, huiswerk, een spelletje. Je bent nu nog in het buitenland - probeer daar nog het beste van te maken. Ga mooie plaatsen bezoeken en probeer met anderen af te spreken, ook als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Zoek geen contact meer met je ex en kijk ook niet meer op zijn social media. Ik kan me voorstellen dat je dat gesprek met hem wilt, maar ga daar pas achteraan als je weer terug in Nederland bent. En als je dat gehad hebt zou ik al het contact met hem verbreken tot je over hem heen bent.

Veel sterkte!

Huil uit en bouw jezelf weer op. Na 3 jaar heb ik nog steeds spijt dat ik toen niet met mijn relatie ben gestopt nadat ik in het buitenland zat. Het duurde nog 1,5 en ben nu alsnog alleen. Het doet pijn, maar geloof me: het beste komt nog.

Dankjewel meiden. Ik heb nog steeds hoop dat we hier doorheen kunnen komen, en dat we een fijn gesprek gaan hebben, en daar hou ik voor nu even aan vast. Na het gesprek zie ik wel verder, ik wil nog niet denken aan het feit dat het waarschijnlijk over is.