Brandweer redt 8 wilde zwijnen, worden hierna doodgeschoten door jachtopziener

Tijd om op te letten tijdens aardrijkskunde

Regels zijn regels. Ja, het is sneu dat ze neergeschoten worden, maar ik denk wel dat het nodig is. (Niet dat die 8 wilde zwijnen nou veel verschil gaan maken). Er zijn veel te veel wilde zwijnen omdat ze het gewoon te goed hebben (veel eten etc). Als er te veel zwijnen komen zullen ze een groter gebied nodig hebben, dit gaat ook meer verkeersongelukken veroorzaken omdat ze wegen over moeten steken om een nieuw bos te betreden. Ook zullen ze gebieden gaan betreden waar mensen wonen en dus veel schade veroorzaken omdat ze op zoeken zullen gaan naar eten, wie gaat er voor die kosten opdraaien?

Tja, er is gehandeld naar de regels dus ja… Kan me er niet zo druk om maken eigenlijk. Als het nu echt zomaar uit het niets was gedaan dan had ik het een ander verhaal gevonden ondanks dat het dezelfde dieren zijn.

Wat bedoel je daar mee ?

Sorry, maar wij zijn het enige wezen op de planeet die huizen en fabrieken gaat bouwen op plaatsen waar heel vroeger dieren gewoon konden zijn…
Ik schaam mij er echt waar voor dat ik een mens ben, hoe wij met dieren en de planeet omgaan!

Dat je duidelijk geen zicht hebt op de realiteit.

Waarom zou ik geen zicht hebben op de realiteit, waar leid je dat van af ??

Lees gewoon eerst wat over de everzwijnenproblematiek.

Nou met Aardrijkskunde leer ik niks over everzwijnen hoor.

Idd. :flushed:

Ja, ze kunnen die dieren nog altijd naar ergens anders overplaatsen ook he, maar neen doodschieten is de makkelijkste oplossing.
Dier moet toch altijd maar wijken voor de mens.

Hoezo?

^Ik denk wat Bettiepage probeert te zeggen is dat waar die zwijnen in hemelsnaam dan naartoe moeten. Het gaat niet om 1 zwijn, maar om tientallen, misschien wel honderden, zwijnen die ‘te veel’ zijn. Je kunt zo’n 20 dieren per 1000 ha houden. Waar haal je die grond vandaan? Zoveel lege gebieden zijn er niet in Nederland. En zwijnen wroeten alles kapot, ze kunnen hele natuurgebieden slopen omdat ze de jonge boompjes/struiken/knollen opeten en die dus geen kans geven om te groeien.

Kun je die dieren niet gewoon castreren? Dat je er zicht op houdt hoeveel er zijn.

Zou kunnen, hoewel dat vele malen duurder is lijkt me. Of je huurt een jager in die binnen een paar uur hartstikke veel dieren dood kan schieten, of je moet een dierenarts huren, verdoving moet betaald worden, steriele omgeving om dat beest te castreren, antibiotica en alles moet betaald worden en dan wakker laten worden. Veeeeeel meer geld en werk.

het probleem is een beetje dat die zwijnen geen natuurlijke vijanden in Nederland hebben. (ze worden zelf niet opgevreten door een ander dier)
nu kunnen die beesten gewoon steeds meer uitbreiden en vreten ze gewassen van boeren aan.
ik ben op zich tegen jacht (en dus ook tegen die jachtopziener die die beesten dood schoot).
maar als wilde zwijnen niet afgeschoten worden, worden het er steeds maar meer en meer.

Dit dus. Al dacht ik dat dat algemene kennis was.

‘‘Gewoon castreren’’ :cold_sweat:
Daar zit ontzettend veel tijd en geld in. En stel dát je ze állemaal kan castreren dan zouden de wilde zwijnen uitsterven. Dat is ook zonde.

Jah weetikveel :stuck_out_tongue: Ik weet ook niet om hoeveel dieren het gaat, maar als je er nou een soort register in maakt. Maar het is onzin, het zijn wilde dieren. Dat werkt niet.

Bla bla bla “anders zijn er teveel zwijnen”

Mensen die dat soort uitspraken doen hebben geen enkel verstand van biologie. Als er echt teveel zijn, gaan de zwakste vanzelf dood door voedseltekort. Als je maar lukraak zwijnen afschiet, schiet je misschien ook de sterke dieren kort.
Daarnaast moeten er ook gewoon natuurlijke vijanden in het leefgebied van de zwijnen zijn.
Al die uitspraken over gevaar e.d. zijn ook onzin. Die dieren vallen helemaal geen mensen aan, ze vinden mensen eng, en als ze op de weg lopen had die weg maar beter afgezonderd moeten zijn van hun leefgebied door middel van hekken. Was het geen zwijn dan was het wel een konijn die op de weg liep.

Tevens is het algemeen bekend dat jagers zwijnen bijvoeren zodat ze meer jongen krijgen, en er zo dan een regel komt dat de zwijnen neer mogen worden geschoten omdat er dan ineens teveel zijn.

Als dit waar is dan vind ik dit echt ronduit respectloos. PETITIEE!!!