Brandweer redt 8 wilde zwijnen, worden hierna doodgeschoten door jachtopziener

Tot m’n verbazing is hier nog geen topic over gemaakt haha. Vroeg me af hoe hier wordt over gedacht, dus ik open er zelf een.

[i]Bij Weert heeft een jachtopziener acht wilde zwijnen doodgeschoten die vlak daarvoor door de brandweer uit het water waren gered.

De brandweer kreeg rond 08.20 uur een melding dat er wilde zwijnen in de Zuid-Willemsvaart zwommen. Omdat ze niet op de kant konden komen, werden ze door de brandweer met twee boten naar een vistrap bij een sluis geleid. Daar lukte het wel.[/i]
Hele artikel hier: http://nos.nl/artikel/698119-redding-gelukt-zwijnen-dood.html

Wat vinden jullie hiervan?
Graag jullie mening

Ik dacht dat wilde zwijnen nogal gevaarlijk kunnen zijn, zéker als er meerdere tegelijk op je afstormen. Misschien dat er daarom een bepaald gebied voor deze beesten is vrijgehouden en de rest wordt doodgeschoten. Ook om overpopulatie enz. tegen te gaan waarschijnlijk.

In principe ga ik hier geen slaap om laten. Dieren hebben een goed leven gehad en er zal wel een goede reden zijn waarom de provincie beslist heeft dat ze moesten worden doodgemaakt.

Ik kreeg serieus tranen in mijn ogen toen ik zag dat die beesten werden afgemaakt op het NOS-journaal. Bah. In het artikel staat: ‘‘Een gealarmeerde jachtopziener schoot de dieren vervolgens dood. Hij handelde in opdracht van de provincie Limburg. De provincie moet er van het ministerie van Economische Zaken op toezien dat er in Limburg buiten het Meinweggebied bij Herkenbosch geen wilde zwijnen rondlopen.’’

Ik vind het dan ronduit walgelijk dat die beesten worden afgemaakt, maar dat komt misschien omdat ik sowieso heel gevoelig ben voor dat soort dingen, ik snap dat er in bepaalde gebieden geen zwijnen worden gewaardeerd, maar zet ze dan uit in een ander gebied.

Ik vind het beleid echt raar, ze mogen alleen maar in een bepaald gebied leven en daarbuiten mogen ze afgeschoten worden. Behalve op zondag want dan mag er niet gejaagd worden. Dat is waarom er ophef over is. + dat het zielig is.

Maar daarnaast vind ik het echt raar dat in Nederland de natuur zo gecontroleerd word…

Is de zwijn een bedreigt natuur dier? Volgens mij niet? Ik ben hard, maar ik rouw er niet om. Ik zal het ook belachelijk vinden als de jager wordt vervolgd.

Dat is niet alleen in Nederland, dat is overal en dat is noodzakelijk om overpopulatie te voorkomen.

Ik snap de ophef niet helemaal. De opdracht is duidelijk: waarschijnlijk om overpopulatie te voorkomen of andere diersoorten te beschermen. Ze zouden hoe dan ook vroeg of laat doodgeschoten zijn.

Nee het is bedoeld om te voorkomen dat ze aan de gewassen gaan eten. (bij die zwijnen)

In dit specifieke geval dan, maar ik reageerde op je stukje “in Nederland”. Wat ik wilde zeggen is dat er overal ter wereld gecontroleerd gejaagd wordt op bepaalde dieren om te voorkomen dat ze een plaag kunnen veroorzaken.

Ja vrij logisch toch? Als jij boer bent en die zwijnen eten al je gewassen op, dan ga je failliet en dan kun je je wel opdoeken. Waar ga jij dan je kinderen te eten van geven?
Misschien is het beter om ze te vangen o.i.d. dan om ze meteen dood te schieten maar als dat kon dan was dat het protocol wel, neem ik aan.

Ik snap de redenen niet helemaal waarom ze nou dood moesten. Maar ik vind het wel netjes dat de brandweer de beesten wel eerst heeft gered, dan gun ik die beestjes toch liever een (vrijwel) pijnloze dood dan een verdrinkingsdood.

Daar heb je ook gelijk in maar ik vind het zo jammer dat er in Nederland geen stukje wilde natuur meer te vinden is. Alles wordt gecontroleerd, een hek omheen gezet en bijgehouden en in dit geval afgeschoten.

Wat dacht je van de Oostvaardersplassen, wereldwijd gezien een uniek gebeuren waar de natuur volledig met rust gelaten wordt :’)

Vind t apart dat er eerst een hele reddingsactie door de brandweer is geweest, om ze vervolgens gewoon echt meteen af te schieten. :bored: Had er niet even 10 minuten gewacht kunnen worden dan?

Zodat die beesten gewoon verdronken waren? Ja, dat had tijd en moeite gescheeld. Maar dan heb ik toch liever dat die beesten worden afgeschoten, is toch net weer iets ‘‘diervriendelijker’’.

Die wilde zwijnen moesten waarschijnlijk sterven omwille van de overpopulatie. Wij hadden ook zo’n probleem in de buurt.

Ik vind het zielig. Er zijn ook te veel mensen op aarde maar worden die afgeschoten? Nee. (Ja oke oorlog dan maar niet in normale omstandigheden)

Dit.
En even voor de duidelijkheid. Stel de brandweer had de zwijnen losgelaten in het gebied waar zwijnen wél moeten leven volgens een zogenaamd ‘provincie’, hadden die zwijnen dan nu nog wel geleefd of waren ze dan alsnog afgeschoten!?

Overpopulatie… De mens is het enige wezen dat overgepopuleerd ( is dat een woord ? :flushed: ) is. Vind het echt belachelijk dat mensen dat woord gebruiken, in mijn ogen gewoon een excuus om toch maar een dier te kunnen doden. Zet de dieren dan uit naar ergens waar er geen mensen wonen…