Bradley Manning: ik ben een vrouw en heet voortaan Chelsea Manning

[b]Hallo dames!

Jullie zullen het wel allemaal hebben meegekregen in het nieuws: Bradley Manning.
Nu las ik dat hij zich wilt laten ombouwen tot een vrouw.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar jullie mening. :cold_sweat:
Hier het artikel:[/b]

De Amerikaanse soldaat Bradley Manning, die gisteren tot 35 jaar cel werd veroordeeld voor het lekken van vertrouwelijke documenten aan Wikileaks, verklaart vandaag een vrouw te zijn, en verandert haar voornaam in Chelsea.

Op NBC News is vanmiddag een verklaring voorgelezen namens de 25-jarige Manning in het nieuwsprogramma Today. Daarin geeft ze aan dat ze zo snel mogelijk zal beginnen aan hormoontherapie om ook fysiek te transformeren van man naar vrouw:

"Gezien de manier waarop ik me voel, en me altijd al heb gevoeld van kinds af aan, wil ik zo snel mogelijk beginnen met hormoontherapie. Ik hoop dat jullie me zullen steunen tijdens deze transitie.

Ik verzoek ook, vanaf vandaag, dat jullie naar me verwijzen met mijn nieuwe naam en me als vrouw aanduiden. Ik kijk ernaar uit om brieven te ontvangen van mensen die me steunen, en de kans te krijgen om deze mensen te beantwoorden.''

Manning schreef in 2010 aan supervisor: ik ben transgender

De verdediging van Manning probeerde in de strafzaak strafvermindering te bewerkstelligen door te pleiten dat de meerderen van soldaat Manning tekenen van stress bij haar zouden hebben genegeerd. Zo zou Manning zich volgens een psycholoog geïsoleerd hebben gevoeld omdat ze worstelde met haar geaardheid.

De advocaat van Manning heeft tijdens het proces een e-mail gepresenteerd van Manning aan haar toenmalige supervisor waarin ze schreef transgender te zijn, en de keuze had gemaakt om bij het leger te gaan om ‘er vanaf te komen.’ Bij de e-mail was de volgende foto gevoegd met de tekst: ‘mijn probleem’.

Celstraf en oneervol ontslag na veroordeling

Manning, die eerder al was vrijgesproken van de belangrijkste aanklacht: hulp aan de vijand door het lekken van geheime informatie, is gisteren veroordeeld voor negentien andere zaken. Deze variëren van spionage tot diefstal, computerfraude en overtreding van militaire voorschriften.

Manning bood tijdens de rechtszaak excuses aan voor het leed dat ze de VS had berokkend met haar actie. Na de veroordeling van gisteren is Manning oneervol ontslagen uit het leger en verliest ze een deel van haar uitbetaalde loon. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International en het Bradley Manning Support Network hebben de Amerikaanse president Barack Obama gevraagd Manning gratie te verlenen.

Manning waarschijnlijk naar militaire mannengevangenis

Manning zal haar straf waarschijnlijk uitzitten in Fort Leavenworth in Kansas, de enige militaire gevangenis voor oud-soldaten die zijn veroordeeld voor tien jaar cel of langer. Dat verklaarde een woordvoerder van het Militaire District in Washington vandaag tegenover persbureau Reuters.

David Coombes, advocaat van Manning, zei vandaag tegen NBC dat hij hoop dat Fort Leavenworth ‘het juiste doet’ en hormoontherapie verzorgt voor Chelsea:

"Doet de gevangenis dat niet, dat zal ik alles doen wat er in mijn macht ligt om Fort Leavenworth te dwingen om de behandeling alsnog te verzorgen."

Of Manning een operatie wil is nog niet bekend

Een woordvoerder van de gevangenis in Kansas meldde eerder deze week al aan NBC dat hormoontherapie of een geslachtsveranderende operatie niet wordt verzorgd. In het Amerikaanse gevangenissysteem worden transgender-gevangenen die nog geen geslachtsoperatie hebben ondergaan doorgaans geplaatst tussen gevangenen met het geslacht waar ze mee geboren zijn. Het beleid is echter niet heel helder op dit vlak.

Manning heeft zich volgens zijn advocaat nog niet uitgesproken over de vraag of ze wel of niet een geslachtsveranderende operatie wil ondergaan. “Het draait voor Chelsea nu vooral om het verkrijgen van de juiste hormonen.”

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/bradley-manning-ik-ben-een-vrouw-en-heet-voortaan-chelsea-manning/

Ik vind het goed dat hij eruit durft te komen hoe hij zich zelf voelt.

hij deed het toch voor de strafvermindering?

Schijnbaar voelde hij zich altijd al meer een vrouw… of wilt dat ook nog eens combineren voor strafvermindering.

Oke nouja als hij zich altijd al een vrouw heeft gevoeld en deze gevoelens zijn, prima toch? Lijkt me al vervelend genoeg om in het verkeerde lijf te zitten.

Ja ik weet niet precies wat ik er van moet denken, of hij het voor strafvermindering doet of omdat hij echt in de knoop zit, of beiden.

Ik denk niet dat je jezelf gaat ombouwen tot een ander geslacht voor strafvermindering hoor. Dat is echt heel heftig.

hmmm , dan heb ik ik het verkeerd gehoord!
ik dacht dat ze het zeiden.