Boulimia, zelfmutilatie

Lieve Girlsceners,

Een vriendin van mij heeft al een hele tijd boulimia, ook doet ze aan zelfmutilatie. Ze is ook al een hele tijd bij een psycholoog en haar ouders en haar vriendenkring zijn van alles op de hoogte. Ze is nu al een hele tijd onder behandeling maar nog steeds gaat het niet goed met haar. Ze kotst nog ongeveer dagelijks haar voedsel uit, en eet ook bijna niks. Ook snijdt ze zichzelf nog regelmatig. Ikzelf heb ook een tijd ernstige boulimia gehad, maar bij mij is het na driekwart jaar eigenlijk wel bijna helemaal verholpen, natuurlijk heb ik nog wel terugvallen maar eigenlijk heb ik het redelijk onder controle. Maar bij haar gaat het dus nog steeds heel slecht, je zou denken dat ik wel zou weten wat ik moet doen om haar te helpen. Maar het is nu al zo lang bezig dat ik ook geen idee meer heb wat ik moet doen. Haar ouders zijn zoals ik al zei van alles op de hoogte, en praten ook met haar. Maar niks lijkt te helpen, ook mijn (en haar) vriendinnen weten niet weer wat we moeten doen. Heeft iemand misschien advies hoe we haar kunnen helpen, zodat ze er eindelijk bovenop komt, en gewoon een vrolijk lief meisje weer kan zijn, zoals iedereen haar kent?

Ik hoop op reacties,
liefs.

Wat rot zeg. echt heel erg.

Maar je kunt haar eigenlijk niet echt helpen denk ik door te praten oid.
Want ze moet zichzelf weer leren zien als een mooi, waardevol persoon. en dat is echt moeilijk, maar ook iets wat ze toch ook zelf moet doen. voor een groot gedeelte dan.
Ze is al wel bij een psycholoog zeg je… Die weet wel wat hij moet zeggen, maar dan nog: zíj moet veranderen, ze moet het ook zelf wíllen veranderen.

jeetje! wat erg voor je!

ik zou eigenlijk niet echt weten wat je moet doen? misschien naar een kliniek? :blush:

Sterkte ermee meid!

Ja, maar hoe krijg ik haar en haar ouders ooit zo ver dat ze naar een kliniek gaat. En dat is meteen ook zo heftig, al weet ik diep in mn hart dat dat misschien wel het beste is.

Sorry, wat is zelfmutilatie?

Google het?

Het is eigenlijk gewoon zelfbeschadiging: jezelf op een bepaalde manier pijnigen door de snijden o.i.d. wat voldoening moet geven. Sommige mensen gebruiken alcohol of drugs, krijgen een eetstoornis of doen aan automutilatie (wat in dit topic eigenlijk fout staat als ‘zelfmutilatie’) en soms een combinatie daarvan. Dat geeft ze meer ‘grip’ op andere problemen en geeft ze meer controle of het laat de pijn tijdelijk verlichten.

Edit: Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, het is niet mijn bedoeling geweest om te generaliseren of om mensen zich beledigd te laten voelen of zo.

OT: Ik denk inderdaad dat je haar gewoon goed moet blijven steunen, maar uiteindelijk zal ze het zelf moeten doen. Er zijn veel mensen die haar hierbij steunen en uiteindelijk moet het bijna wel goed komen. Ik denk alleen dat ze zichzelf nog een beetje tegenwerkt, maar het zal wel weer beter gaan.
Als vriendin kan je niet zo heel veel doen in ieder geval, behalve naar haar blijven luisteren en haar steunen.

Ik denk dat zoiets veel tijd nodig heeft, en dat ze jouw steun heel erg nodig zal hebben. Dus blijf met haar praten, ook al is ze niet meer het vrolijke meisje zoals je haar hebt leren kennen.

Bedankt voor jullie reacties, als jullie met nog meer ideeën komen hoor ik het graag!
Liefs