Borsten worden kleiner

Hee,

Ik ben 23 en ik heb gemerkt dat mijn borsten kleiner geworden zijn. Dit vind ik zelf best wel raar en ik begrijp dan ook niet zo goed waarom.

Qua sporten train ik eigenlijk alleen mijn onderlijf een beetje (fietsen), verder heb ik de afgelopen tijd juist ongezonder gegeten dan vroeger, en dan zou je toch juist verwachten dat ik wat dikker zou worden, dan dunner. Verder ben ik volgens mij niet afgevallen, het getal op de weegschaal is nog hetzelfde en verder zit mijn kleding niet losser. Behalve bij mijn borsten dan.

Mijn armen en buik zijn wel erg slap (flubberig) ook al ben ik echt niet dik. Ik heb een klein buikje maar dat lijkt ook meer dan dat het is omdat ik zo verdomd slap ben. Ik wil wel aan de bovenkant meer trainen, maar dan ben ik bang dat mijn borsten nóg kleiner worden. Normaal gesproken worden ze wat groter rond de menstruatie maar dat is nu al 2x niet gebeurd.

Ik had altijd 70A en ik had daar geen problemen mee (ik ben tenger) maar nu ze steeds kleiner worden begin ik het wel vervelend te vinden omdat ik soms helemaal plat lijk…

Iemand advies?

Je borsten worden niet kleiner door je bovenlichaam te oefenen. Je valt namelijk niet plaatselijk af; dat gaat altijd over het hele lichaam, en bij de een op een andere manier dan bij de andere.
Ben je toevallig gestopt met de pil oid?

Borsten bestaan voor een groot gedeelte uit vetweefsel, en door af te vallen kan je daar ook zeker afvallen. Bij de één gebeurt dat niet zo snel, en bij de ander wel. Ik val ook sneller af op mijn bovenlijf dan op mijn onderlijf; als ik kilo’s verlies zie ik dat bijna als eerste terug in mijn borsten. Dat is nou eenmaal pech. Ik zou JUIST je bovenlichaam gaan trainen omdat je met wat spieren (en dus ook borstspieren) wat meer in verhouding komt; dan lijkt het ook wat meer, die massa daarboven.

Dank je wel!
Ik dacht altijd dat het wel zo was, omdat een paar meiden in mijn omgeving blij waren dat ze een kleinere cup gekregen hadden nadat ze veel krachttraining hadden gedaan in de sportschool. En topsporters hebben vaak niet zo’n volle boezem, dus vandaar.

Ik slik de pil al 5 jaar niet meer dus dat kan het niet zijn!

Wat voor soort bovenlijf krijg je dan eigenlijk als je wat harder gaat trainen (gewichten? crosstrainer?) aan de bovenkant, terwijl je tenger bent? Hopelijk ga je er niet mannelijk uitzien? Want dat vind ik bij mij niet zo mooi staan aangezien ik klein (1 meter 50) en tenger ben; ik wil wel wat vrouwelijke vorm overhouden zegmaar :’)

Dat is dan omdat ze door krachttraining wat afgevallen zijn; je verbrandt meer als je meer spieren hebt en verliest daardoor ook aan vetmassa. Dus het is niet gek dat ze overall zijn afgevallen, en dus ook bij de borsten. Topsporters hebben over het algemeen ook een laag vetpercentage.

Nee, je gaat er niet zomaar ‘mannelijk’ uitzien. Vrouwen die bijvoorbeeld bodybuilden of aan fitness competities meedoen werken echt keihard om een gespierd lichaam te hebben (wat sommigen dan als ‘mannelijk’ zouden aanduiden); jij als recreatief sporter zal echt niet zo worden. Lees eens de volgende blogposts:

Hoe je wordt ligt helemaal aan wat je doet en je aanleg. Ik zou lekker krachttraining gaan doen en niet teveel op die crosstrainer staan. Als je al tenger bent kan je juist gewichten gebruiken om je lijf wat meer te shapen.

Oh, dat zal het dan wel zijn. Die meisjes waren, zeker voordat ze gingen sporten, wel een heel stuk steviger dan ik en ze hadden ook een hoger vetpercentage, dus ze zullen dan ook wel afgevallen zijn inderdaad. Mijn vetpercentage is van mezelf echter al vrij laag (nooit uitgerekend maar het zal nooit hoog zijn).

Dank je wel voor de handige blogposts, ik ga ze lezen! En ik bedoel zo’n gespierd lichaam inderdaad als ‘mannelijk’. Ik heb er respect voor en ik vind het bij sommige vrouwen best mooi, maar ivm mijn lengte wil ik dat absoluut vermijden. Die vrouwen op het plaatje bij de Guydroog site vind ik ook teveel van het goede zegmaar. Ik hoop bij mezelf vooral dat de slapheid een beetje weggaat en de cellulite minder lelijk wordt, maar ik zag daar al een paar dingetjes over staan in de comments dus daar zal krachttraining wel goed voor zijn.

Fijn om wat advies te hebben, hier kan ik wel wat mee :slightly_smiling_face:

Als anderen nog commentaar hebben hoor ik het graag!

Het punt is dat je dus niet zo snel wordt zoals die meiden op de Guydroog blogpost. Daar moet je toch echt heel hard voor werken, goed voor eten, etc. Echt, het zal zo snel niet lopen. Lekker zwaar trainen dus, dat is goed voor alles wat je zegt te willen.

^ Dank je wel! :slightly_smiling_face:

Komt omdat je hormonen niet meer zo hoog zijn als tijdens je puberteit enz

^ Huh wat? Dat wist ik niet, haha. Klinkt eigenlijk best logisch.

Ik heb daar nooit van gehoord en de persoon die achter dat profiel zit is niet helemaal snugger. Dus zou dat met een korreltje zout nemen.

Dat was ik inderdaad niet en het is bullshit! :’) Wat isfet zei is het waarschijnlijk

Nee, maar het kan op zich wel hormonale redenen hebben. Mijn borsten zijn uit het niets ook ineens een cupmaat groter geworden (ben 23, niet bijgekomen en ook geen verandering in pilgebruik etc.), en de huisarts vertelde me dat dat niet per se abnormaal is, en wel vaker voorkomt door hormonale veranderingen. Je zou eventueel eens bloed kunnen laten trekken om te zien of alles nog in orde is.