Borsten kleiner door sporten

Hey meiden…

Ik ga nu al sinds februari naar de sportschool (2-3x per week) daar doe ik cardio maar voornamelijk veel krachttraining. Ik merk heel veel verandering aan mijn lichaam, zo ben ik een stukje slanker geworden. Ik ben 1.65 en woog eerst altijd rond de 55 kilo en nu zit ik rond de 50. Daarnaast zijn mijn spieren (voornamelijk in mijn benen) groter geworden. Maar nu is er ook een downside. Ik merk dat mijn bh’s ietsje losser zitten, ik had eerst een 75C en denk dat het nu meer naar een B-cup neigt. Mijn vriend zegt ook dat hij het merkt, en hij zegt dat het hem helemaal niks uitmaakt. Toch boeit het mij wèl weer een beetje, naast het feit dat ik behoorlijk wat bh’s heb en het zonde vind om deze weg te doen, vind ik het ook jammer dat mijn borsten kleiner zijn geworden.

Nu dus mijn vraag: zijn er meer meiden die dit hebben ervaren? Zijn er oplossingen voor, zoals bepaalde oefeningen doen, of juist bepaalde te mijden? Of zijn er misschien bepaalde etenswaren die de borstgroei stimuleren of de borsten wat doen opzwellen?

Ik ben trouwens 18 jaar en ben al sinds mijn 9e ongesteld dus denk niet dat mijn borsten nog veel zullen groeien vanuit mijn puberteit.

Heel erg bedankt alvast :slightly_smiling_face:.

In je borsten zit ook vet, dus waarschijnlijk heb je dst eraf gesport

ikzelf heb er geen last van. ben behoorlijk wat afgevallen maar me borsten zelf zijn niet echt gekrompen. alleen de omtrek onder me borsten wel. dus had wel andere maat bh nodig.

maar het is wel normaal dat je borsten kleiner worden naarmate je vetpercentage omlaag gaat. aangezien borsten voornamelijk uit vet bestaan. er is verder ook niet echt iets aan te doen behalve weer aankomen.

daarnaast wil ik je er wel even op attenderen dat je ondergewicht hebt…

@diana ja klopt volgens BMI heb ik heel licht ondergewicht maar dit zie je niet van me af en ik eet gewoon heel erg gezond hoor. Ben niet obsessief aan het sporten en aan het letten op mijn gewicht oid. So no worries!

Mag ik vragen hoe lang je 2 tot 3 keer per week gesport hebt tot je 5 kilo bent afgevallen? :slightly_smiling_face:

Toch zou ik wel kijken naar je voeding, als je aan krachttraining doet moet je daar je voeding op aanpassen en zorgen dat je meer vetten en eiwitten bij komen zodat je spieren zich goed kunnen ontwikkelen en je niet nog meer vet kwijt raakt want dat is duidelijk niet de bedoeling :slightly_smiling_face:

Daarbij heeft een gespierd persoon ook een hoger kcal verbruik in rust dus zou je sowieso meer moeten eten dan de gemiddelde persoon.

@Casarse zo’n 11 weken! ik doe per sessie zo’n 30 min cardio, maar daarnaast fiets ik ook nog 5 dagen in de week zo’n 10 km per dag

@PBG thanks voor de tip! aan wat voor soort voeding moet ik dan denken?

Dit komt inderdaad doordat je mager bent en je borsten uit vet bestaan. Ik denk dat het altijd samenhangt en het dus een logische verandering is.

Ik las net trouwens ook op het internet dat het kan komen omdat ik gestopt ben met de pil (waar heel veel oestrogeen in zit). Dus denk een combinatie van beiden.

Nouja ik weet natuurlijk niet echt wat je nu eet maar ik zou even kijken naar hoeveel je eet en hoeveel je aan voedingsstoffen dan binnenkrijgt. Ik gebruik myfitnesspal daarvoor, is alleen wel engels maar dan kun je alles wat je op een dag eet invullen en dan rekenen zij uit of je iets tekort komt enzo, je kunt ook je sport invullen. Ik doe dit zeker niet dagelijks maar 1x in de maand kies ik eens een dagje uit om even te ‘evalueren’.

Zorg dat je genoeg eiwitten binnen krijgt uit bvb kip, zalm, kaas, ei, yoghurt & soja. En wat extra vetten eten uit dingen als noten en avocado enzo is ook goed.

@PBG heel erg bedankt :slightly_smiling_face: zal er naar opzoek gaan!

I thought they couldn’t get any smaller… until I started doing strength haha :wink:

Ik heb precies wat jij ook hebt. Ik sport nu 4 keer per week, 2 keer kracht en 2 keer cardio en vanaf eind januari. Ik ben nu ook van een 75 A naar een 70A gegaan. Heb zelfs vorige week nieuwe bh’s moeten kopen, omdat ik mijn oude niet meer kon vullen :’) Ik baal er ook van, vooral omdat ik al zo weinig had.
Ik weet niet zo goed of er wat tegen te doen is. Ik volg ook een eiwitrijk dieet en eet ook veel dingen die PBG zegt en het werkt niet echt voor mij zo te merken.

Wat je je wel moet bedenken, de rest van je lichaam raakt ook vet kwijt, dus qua verhouding blijft het ongeveer hetzelfde. Maar het is zeker icm stoppen met de pil niet heel gek dat ze kleiner worden.