BOL/BBL Kinderopvang

Okee, ik twijfel al heel lang en moet nu ECHT gaan kiezen.
Ik heb dus wat vragen voor mensen die BOL of BBL opleiding doen in Kinderopvang, of iets anders…

• Wat leer je zoal bij BBL op die ene dag dat je naar school gaat?

• Wat verdien je bij BBL?

• Is het moeilijk om in de zorg een BBL werkplek te vinden?

• Hoe gaat de stage bij BOL? Draai je evengoed mee als een andere werknemer?

-------------------------------

Ik heb al een Pro/Con lijst gemaakt, ik zet 'm er ook even bij :stuck_out_tongue:
Voordelen BOL:

• Ik denk, meer leren/kennis, want vaker school = meer theorie = meer inzicht in kinderpsychologie en dat soort dingen.
  • Stage wordt gezocht door school.

Nadelen BOL:

• Duurt 4 jaar, en ik ben al 23 dus dan ik pas op mijn 27ste klaar.
  • Brengt geen geld binnen, alleen Stufi met veel moeite.
  • Stage kan verkeerd uitvallen, als stageplekken bij kinderopvang op zijn, moet ik naar een bejaardentehuis en dat wil ik absoluut niet, vooral omdat ik zo ““oud”” ben, wil ik graag gelijk hetgene leren wat ik wil, want ik ben er eindelijk achter.

Voordelen BBL:

• Duurt maar 1,5 jaar dus dan ben ik op mijn 24,5 ste al klaar!
  • Brengt geld binnen, niet bijster veel denk ik, maar wel iets.
  • Het gevoel van een baan hebben!

Nadelen BBL:

• Kan je echt evenveel leren op 1,5 jaar, wat ik anders in 4 jaar leer?
  • Al gelijk beginnen op een echte werkplek met 0,0 ervaring!
  • Werkplek zelf zoeken!

Ja, op mezelf, of nuja, samen met mijn vriend maar ik we delen kosten dus ik moet iig IETS van inkomsten hebben, hehe.

Hmm, dat is wel nog een voordeel wat je zegt, dat ik al soort van werkervaring heb, want dat wordt als 25jarige dan nogal vereist denk ik zo! Haha dit kan wel eens een doorslaggevend argument zijn!

Van die bijkomende kosten kan ik wel makkelijk hebben met mijn spaargeld, maar dat is alleen bij de BOL dan? Hoewel bij BBL heb je toch ook boeken etc nodig!

Voor BOL in die richting moest ik ook een laptop, voor BBL wsl ook wel, want denk dat je dan toch nog steeds opdrachten etc moet doen, maar ik heb net een mac gekocht, dus dat zal wel goed zijn :slightly_smiling_face:

En heb je nu een baan in de Art&Design richting? :slightly_smiling_face:

Ahhh wow dat is echt heel erg :confused: Ik hoop voor je dat je later alsnog kan doen/worden wat je wil! & dat je weer beter wordt!

Ik ben zelf op m’n 20e ook begonnen met een nieuwe opleiding en ik heb voor een BBL opleiding gekozen, alleen dan in de gehandicaptenzorg. Ik zag het niet zitten om tot m’n 24e op school te zitten & van die stagevergoeding kan ik niet rondkomen. Daarom heb ik besloten om een BBL opleiding te doen. Ik ga 1 dag in de week naar school en ik werk gemiddeld 27 uur in de week.

Op die ene dag dat ik op school zit, leer je bijvoorbeeld hoe je analyses moet maken, welke begeleidingsstijlen er zijn, maar je leert ook over ziektebeelden. Op school krijg je uitleg, thuis maak je de opdrachten. Verder doe je heel veel ervaring op in de praktijk omdat je er zo vaak werkt. Zelf ben ik ook met 0.0% ervaring de zorg ingestapt en op het begin dacht ik ook van ‘hoe ga ik dit ooit allemaal leren/kunnen?’. Ik werk er nu vanaf juli 2010 en vind dit echt veel fijner dan een BOL opleiding. Ook verdient het stukken beter dan een BOL met stagevergoeding. Gemiddeld verdien ik rond de ¤950 per maand, maar hier zit ook onregelmatigheidstoeslag bij door avonden enzo.

Als je een BBL wilt gaan doen, zou ik nu wel beginnen met organisaties/stichtingen aanschrijven, dit is de tijd dat ze beginnen met de selectieprocedure voor de BBL leerlingen.
Veel suc6 ermee :slightly_smiling_face:!

[quote author=Ndinee link=topic=189888.msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg7648388#msg7648388 date=1302710116]#msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg7648388#msg7648388 date=1302710116] date=1302710116]#msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg7648388#msg7648388 date=1302710116]#msg

Ah okee, op school leer ik dus al wat ik dacht, ook fijn die ziektebeelden enzo, dat is bij mij dan ook vast omgaan met soorten kinderen etc… Fijn dat jij ook met 0,0 ervaring bent begonnen en het is goedgekomen, want dan geveoel van “hoe ga ik dit ooit allemaal leren/kunnen” heb ik nu dus ook :stuck_out_tongue:
En beginnen aanschrijven, okee! Van waar heb jij je plek gevonden? http://www.stagemarkt.nl/ lijkt een goeie website waar redelijk wat opstaat!

[quote author=Ndinee link=topic=189888.msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg7648388#msg7648388 date=1302710116]#msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg7648388#msg7648388 date=1302710116] date=1302710116]#msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg[quote author=HartYou link=topic=189888.msg7648388#msg7648388 date=1302710116]#msg

Het zijn gemiddeld groepen van 6 of 7 volgens mij, dus dat valt wel mee. Maar inderdaad, die verantwoordelijkheid is een grote stap. En dat er meer van me verwacht wordt is ook zeker waar, maargoed, ik ben ook van plan me 100% in te zetten, en ze kunnen niet verwachten dat ik alles al kan… Dat weten ze als ze een BBL’er aannemen!

Maar dat is inderdaad de grote reden dat ik twijfel… Maar het gebrek aan werkervaring op 25 jarige leeftijd, is toch ook een belangrijk punt. Wat is belangrijker he, 4 jaar theoretische kennis, of 1,5 jaar werkervaring *-)

bbl echt waar!!
Bol zit zoveel poehah omheen waar je geen fuck mee doet. Projectgroepjes waarbij je dan weer met elkaar iets moet maken wat weer niets te maken heeft met de opleiding en nog veel meer dingen. En bij bbl dan ga je 1 dag naar school en krijg je nuttige dingen.
Plus dat je zoveel meer leert in de praktijk dan op school. Plus je bent geen jonkie meer van 16 je bent wel 23. Dan zit je ook niet meer te wachten op knutsellesjes hoe je dingen moet maken.

Ik heb overal open sollicitaties heen gestuurd. Gewoon zoeken of er in de buurt kinderopvangcentra zijn die ook BBL leerlingen aannemen, en schrijven maar :wink:. Ik was te laat begonnen met zoeken en had helemaal geen hoop meer, werd overal afgewezen. Maar de laatste brief die ik kreeg, daar stond in dat ik op gesprek mocht komen en ik werd aangenomen! Veel zoeken en schrijven dus.

Maar het voordeel van BBL is dat je heel veel werkervaring op doet, je gaat 1 dag naar school en je verdient geld. Op school leer je bijvoorbeeld analayses maken, en deze werk je uit thuis of op je werk. Ook vanuit je werk krijg je veel begeleiding, het is ook niet zo dat je meteen in het diepe word gegooit. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je thuis soms best veel moet doen aan school. Maar als je het écht wil, dan lukt dat allemaal wel!

Oh maar thuis voor school werken vind ik eigenlijk helemaal geen punt, vind dat best leuk! Dus als dat het enige nadeel is dat je kan bedenken! :astonished:
+ iemand die ik goed ken heeft heel veel connecties binnen kinderopvang, misschien is dat ook nog een voordeel, hoewel, misschien komt dat raar over als ik niet ZELF daar eerst heenschrijf. Maargoed, ik ga jouw raad opvolgen, en nu beginnen met zoeken! :grinning:

@SweetPrincess20: Ja precies, ik ben niet zo jong meer (djees dat ik echt raar om te zeggen xD) en die knutseldingen, naja ik kan dan ook gewoon in mijn vrije tijd leren denk ik? Daar zullen vast wel cursussen voor zijn… Zeer interessante post van jou, dat ze dan gewoon die tijd opvullen met projectgroepjes, en daar heb ik eigenlijk ook niet zoveel zin in!

HA! Ik denk dat ik besloten heb, aaaah wat een vrij gevoel!!! :grinning: THANKS iedereen hier!!! Nu even kijken welke kinderdagverblijven hier in de buurt zitten!

Jij ook succes :grinning:

Zo iets ja :grinning: