Boeken voor nederlands

hoooii, ik moet een boek lezen voor Nederlands maar weet echt niet welke. Ik zit in de tweede van het atheneum. De boeken moeten geschreven zijn door een nederlandse schrijver/schrijfster, moet literatuur zijn een een goed niveau (maar niet te moeilijk). En het liefst niet zoveel bladzijdes :slightly_smiling_face:. We hebben geen boekenlijsten! kennen jullie een leuk boek? XXX

de Passievrucht vond ik wel een leuk boek, is ook een film van!

De engelenmaker van Stefan Brijs
Zomerhuis met zwembad van Herman Koch
Het diner van Herman Koch
Maar buiten is het feest van Arthur Japin
Buitenstaanders van Renate Dorrestijn
Een hart van steen van Renate Dorrestijn
Hersenschimmen, weet alleen de schrijver even niet meer

Sommige zijn wel dik maar zeker de moeite waard:) vooral Renate Dorrestijn en Herman Kocht is makkelijk te lezen.

^Hersenschimmen is van Bernlef

Phileine zegt sorry - Ronald Giphart mag in de 2e ook wel
Het diner - Herman Koch
Gimmick! - Joost Zwagerman
Joe Speedboot - Tommy Wieringa schijnt ook goed te zijn.

Tirza van Arnon Grunberg
Blauwe maandagen van Arnon Grunberg

Sonny Boy - Zijl, Annejet van der
Zomerhuis met zwembad - Koch, Herman
Het meisje met het rode haar - Vries, Theun de
De donkere kamer van Damokles - Hermans, Willem Frederik
De Passievrucht - Loon, Karel Glastra van
Het Gouden Ei - Krabbé, Tim

Het Bittere kruid van Marga Minco. 72 paginas met niet al te moeilijk taalgebruik. Leest heel snel!

blauw water - van Simone van der vlught. ik heb hem ook gelezen voor Nederlands in 2Atheneum. Vond t echt een heel spannend boek! echt een aanrader.
succes met lezen!

Het leven is vurrukkuluk van Remco Campert

T gaat echt nergens over, maar het leest o zo makkelijk! Ik had het binnen een dag uit :wink:

Een schitterend gebrek van Arthur Japin

Dat is een heel mooi boek, echt een aanrader!

ik lees voor nederlands dit jaar:

Slaap! - Annelies Verbeke: gek boek, gaat over slapeloosheid, maar had het binnen 3 uur uit

De Engelenmaker - Stefan Brijs: Dit boek is best wel ‘fucked-up’ maar opzich best spannend want je wilt achter het ‘geheim’ komen.

Tirza - Arnon Grunberg:
Heel langdradig, z’n gedachten wat hij in één minuut denkt worden over 4 fucking pagina’s verspreid… niet mijn ideale boek dus deze raad ik niet aan (wel een film van!)

Oeroeg-Hella S Haasse, dun maar ik vond het saai, heel veel andere mensen vinden het prachtig.
Hersenschimmen - Bernlef, was wel oké

Rik Launspach - 1953. Dik en niet moeilijk.
Verder is Tommy Wieringa - Joe Speedboot wel een geinig boek!

Het Lichaam Van Clara - Jan Siebelink

Is een GEWELDIG boek.

Jeetje, in de tweede klas van 't atheneum hoefde ik nog echt geen literatuurboeken te lezen! Toen gingen mijn verslagen nog gewoon over Tijger, Tanga’s en Tongzoenen!

Dat vond ik echt een pracht boek! Zo mooi. Ik heb het er tijdens mijn Nederlands mondeling zeker wel een hele tijd over gehad.

OT: Bruidsvlucht van Marieke van der Pol lijkt me wel een geschikt literair boek voor iemand in de tweede klas. Bovendien kun je na het lezen voor verduidelijking ook nog de film bekijken!

Simone van der Vlucht schrijft heerlijk. De Reünie, schaduwzuster, enz.
Arthur Japin vind ik ook heel mooi schrijven. Ik heb zelf de overgave en een schitterend gebrek gelezen.
De kleine blonde dood is ook wel mooi, van Boudewijn Büch.
Ik heb ook de Tweeling gelezen. Het verhaal is heel mooi, maar het boek is ontzettend dik.

ik lees nu ook voor Nederlands,

vond hersenschimmen van Bernlef echt prachtig… :slightly_smiling_face: