Hay girlss,
Vandaag ben ik voor het eerst weer naar school geweest en ik zit nu in het eindexamenjaar havo…
Nu wijzen al mijn taaldocenten ons er al op dat we al heel snel een boek moeten uitkiezen.
Ik moet boeken lezen voor Nederlands, Engels, Frans èn Duits…
Dus vroeg ik me af of jullie misschien boeken weten die een beetje leuk zijn om te lezen en het liefst geen 400 pagina’s aangezien ik waarschijnlijk heel veel boeken rond dezelfde tijd moet gaan lezen…
Thankyou!
Ik kan me weinig herinneren van de boeken die ik gelezen heb, ik weet eigenlijk alleen nog een boek voor Engels, Holes. Is ook een film van, alleen die gaat net IETS anders.
@20122007
Holes heb ik vorigjaar al klassikaal moeten lezen… toch bedankt!
Duits, Rudi Rüssel / Rennschwein, heb ik in mn eindexamenjaar moeten lezen voor duits, vond 'm wel grappig haha.
Voor nederlands kun je misschien eens boeken van Helen Vreeswijk opzoeken, die heb ik ook gebruikt en echte mannen eten geen kaas van Maria Mosterd.
Wij hadden verplichte boeken voor Nederlands, waaronder de eetclub, Joe speedboot, Marte Jacobs en het behouden huis.
Voor Engels heb ik The picture of Dorian Gray van Oscar Wilde, The Horse Whisperer van Nicholas Evans en Digital Fortress van Dan Brown gelezen.
Voor Frans
[size=2pt]Le petit prince is ook leuk en gemakkelijk te lezen
m’n vriend kwam met nog een Nederlands boek, het gouden ei. Heb ik destijds zelf ook gelezen, aanrader! Leest makkelijk weg en is dun!
Op het gymnasium mocht ik De Reunie, van ik dacht Simone van der Vlugt lezen. Echt heel leuk, en het is meer zo’n boek dat je ook zou lezen voor je plezier. Als het zeg maar niet verplicht was.
Je moet inderdaad heel veel boeken lezen
Mijn tips! (Ik had ook engels, nederlands, duits en frans, zwaar dus)
FRANS: le petit prince + la peste + boule de suif
DUITS: Der entdeckung der currywurst + lehrerzimmer (aanrader!)
ENGELS: hiervoor heb ik niet echt leuke aanraders, ik koos op de een of andere manier altijd rotboeken. De enige die ik wel leuk vond was ‘to kill a mockingbird’, is ook een klassieker-achtig boek!
NEDERLANDS: joe speedboot + dit zijn de namen (beiden van Wieringa), eerste indrukken + de engelenmaker
Voor Duits ‘Das Parfum’. Dat leest heel makkelijk.
Voor Frans is ‘Le petit prince’ inderdaad heel leuk.
ohja das parfum! en daar is een film van, lekker makkelijk. Je moet wel oppassen, want in de film zijn een paar dingen anders dan in het boek
Das Parfum voor Duits is best leuk en voor Nederlands 'De Passievrucht" vond ik best tof!
Voor Engels vond ik Extremely Loud and Incredibly Close heel leuk. Over een jongen die z’n vader is verloren tijdens de aanslagen van 9/11 in New York. Dan vind 'ie een soort sleutel met een naam erbij en gaat dat jongetje door allemaal wijken van de stad op zoek naar mensen met die naam. Tegelijkertijd leert hij dan omgaan met z’n verdriet en maakt 'ie ook ineens heel veel vrienden enzo in de stad, terwijl hij daarvoor heel erg gesloten was door dat ongeluk met z’n vader.
Verder heb ik Brave New World, 1984 en Catcher in the Rye gelezen. Catcher in the Rye vond ik ook heel leuk! 1984 ook wel maar die heeft een vies einde en Brave New World vond ik juist wat minder.
Voor Frans heb ik ook Le Petit Prince, en verder weet ik dat niet meer zo goed…
Voor Nederlands vond ik Het Diner van Herman Koch heel leuk. Over 2 stellen die samen komen voor een etentje om iets te bespreken over wat hun kinderen fout hebben gedaan, en ondertussen komen er ook allemaal oude dingen naar boven die hebben gespeeld tussen die mensen. Die heb ik echt gewoon met plezier als leesboek gelezen. En De Tweeling van Tessa de Loo! Over 2 zussen die elkaar kwijt zijn geraakt in de oorlog. 70 jaar laten ofzo komen ze elkaar tegen en vertellen dan hun hele levensverhaal, het ene meisje groeide op in een arm gezin in Duitsland en de andere in een heel rijk Nederlands gezin.
Voor Frans:
J’ai quinze ans et je ne veux pas mourir
Vond ik makkelijk te begrijpen, het gaat over de Tweede Wereldoorlog
Ik heb het wel in VWO gelezen maar ik denk dat je het met HAVO ook makkelijk kan lezen
Ik heb wuthering heights gelezen voor Engels en vond het een mooi boek
Ik heb nooit iets gelezen voor een vak :’) De boeken die ik leuk vind mogen niet, vrij klote. Maar ik deed gewoon een aantal boekverslagen lezen. Worked really good for me.
Jan Siebelink: -Het lichaam van Clara
-Suezkade
top boeken voor Nederlands
ENGELS: “Lovely Bones” Best een leuk boek en is ook een film van. Wel even de verschillen tussen boek en film opzoeken (staat wel slim als je die kunt vertellen op je mondeling!). En misschien de “Lord of the Rings”/“Hobbit” boeken? Kun je ook een vergelijking met de films trekken.
FRANS: “Le Petis Prince” inderdaad, is in vele talen verschenen dus kun je ook in engels oid lezen als je dat makkelijk vindt
Duits weet ik alleen Das Parfum nog van.
Nederlands: Het Diner, iets van Tim Krabbe, Tirza, misschien mag je Kluun lezen?
Engels: clockwork orange, 1984, animal farm…