Boeken ander druk dan op boekenlijst

Heehoi meiden,
Ik heb even een vraagje. Ik ga aankomend schooljaar starten met een HBO-studie en daarbij heb je natuurlijk een boekenlijst.
Ik kan nu boeken kopen, maar die hebben een druk minder dan de boeken die op de lijst staan.
Is dit heel erg en zit er veel verschil tussen?
Ik kan me op deze manier een hele hoop geld besparen,
maar als er echt verschil tussen zit dan weet ik niet of het zo verstandig is.
Iemand die dit misschien weet?

Dat verschilt vaak wel per studie. Ik heb het zelf wel regelmatig gedaan en bij mijn studie kon dat ook gewoon. Meestal was er niet veel aan het boek veranderd. Welke studie bij welke hogeschool doe je?

Verschilt per studie/vak. Ik kocht meestal ook mijn boeken in de eerste schoolweek, en dan vroeg ik welk boek we precies hebben en welke druk én of dat noodzakelijk was. Meestal kan het wel, maar soms loop je onwijs te kutten met extra kopieetjes enzo, maarja het scheelt wel veel geld.

Ik ga HBO-v doen aan de Hanze Hogeschool (:

Hmm, bij HBO-V weet ik niet of het kan. Maar ik studeer zelf ook aan de Hanze en bij mijn studie kan het wel. Zoals Estranged al zei, kan je het dan beter even navragen voordat je een oudere druk koopt.

Mijn ervaring is dat het eigenlijk nooit wat uitmaakt, omdat er meestal echt bijna niks veranderd is. Docenten houden er meestal ook wel rekening mee (door bijvoorbeeld ‘oude’ hoofdstuknummers ook te geven), omdat die natuurlijk ook wel weten dat die boeken enorm duur zijn om steeds nieuw te kopen.

Maar ja, soms verandert er wel echt iets. :stuck_out_tongue: Kan je het niet op school of bij iemand van je studie navragen?

Bel de school anders even om te vragen of zij weten voor welke boeken het kan en voor welke niet :slightly_smiling_face: . Voor veel boeken kan het wel, maar als er iets is veranderd in de voorschriften zul je toch de nieuwe druk moeten hebben en dat weet de school dan vast wel te vertellen.

ik doe het wel altijd, ik kopieer liever de pagina’s die er missen dat dat ik een boek van 20euro meer koop (arme student). Overigens heb ik er nooit echt last van gehad, soms wisselen de hoofdstukken ofzo.

Het beste vraag je het even na inderdaad, alhoewel ik wel een keer per ongeluk een andere druk binnen had gekregen dan die ik MOEST hebben, en er zaten echt maar twee verschillen tussen beide drukken :’)…

Vaak is er een zinnetje anders, maar je kunt het beter even controleren!

Dat verschilt echt heel erg per boek en welke hoofdstukken er worden gebruikt voor het vak. Als ik jou was zou ik het niet doen, het gaat wel om je studie… maar je moet het zelf weten natuurlijk. Soms is er inderdaad maar een zinnetje anders.

Dat moet je denk ik een beetje per studie/vak aankijken. Op mijn studie krijgen we niet echt les uit een boek maar verteld de docent over het onderwerp en wat je daarover moet weten en begrijpen en kan je zelf in een boek daar extra over leren en opzoeken als je het nog niet zo goed begrijpt/wilt oefenen. Uit welk boek je dat doet maakt niet uit, de aanbevolen boeken zijn alleen handig omdat het daar zeker weten in staat (en dan staat het ook wel in een oudere druk en dan is dat dus geen probleem).
Maar er zijn ook studies die heel specifiek aangeven wat je moet weten en leren uit een bepaald boek/hoofdstuk en dan is de nieuwe druk vooral handig omdat vaak hoofdstuk/paragraaf/bladzijde nummers verschillen in een andere druk. De inhoud van het boek is verder vaak niet heel anders (misschien een paar zinnen en een afbeelding) alleen zal je wel iets meer moeite moeten doen om de juiste bladzijden te vinden, maarja als dat je heel veel geld scheelt zou ik het er wel voor over hebben.

Inderdaad even navragen! Bij sommige vakken heb ik wel eens hele oude boeken gekocht, maar bij andere vakken moesten we écht de nieuwe druk hebben, omdat er heel veel nieuwe dingen instonden…