Boek in wording; beoordelen maar!

Heel erg bedankt voor alle tips, complimentjes en adviezen, moet toch eerlijk zeggen dat ik het er wel af haal. Dat plagiaat idee klinkt toch niet zo fijn :’) Heel erg bedankt in ieder geval :wink:

tip, post korte stukjes achterelkaar :stuck_out_tongue: dan lezen mensen het sneller eens door :stuck_out_tongue: dit is zo’n lap

Oké, ik heb niet gelezen. Het is teveel. Begin eens met hoofdstuk één.

Sorry, het is waar, ik ben er maar niet aan begonnen.

heb het eerste deel gelezen en je schrijft goed! leuk, maar blijf sws oefenen. dat kan nooit kwaad

update: ik heb nu de eerste drie delen gelezen en je schrijft nog steeds goed. maar het is niet helemaal mijn type verhaal…maar je bent wel heel goed :stuck_out_tongue:

Ik vind het begin in ieder geval al een beetje doods.

Haal het onmiddellijk van internet als je het ooit naar een uitgever wilt sturen.

Inderdaad, deze hele lap tekst ‘‘schrikt af’’.
Verder wanneer je dit serieus naar een uitgever wilt sturen, heb je het nu al een beetje verpest aangezien het nu al op internet staat :wink:

dit. ik heb het wel gelezen, vond het best goed. sommige dingen gaan alleen wat snel en er zijn een aantal grammatica foutjes, maar dat leer je wel als je meer oefent en het vaker overleest denk ik.

.

Je moet niet schrijven voor lezers, maar schrijven voor jezelf. Het is het allerbelangrijkste dat jij er plezier in hebt, anders lukt het je nooit om een manuscript (De Hongerspelen heeft bijvoorbeeld zo’n 75000 woorden) te schrijven.

Ik heb een stukje gelezen en inhoudelijk zit het wel goed, maar er is iets in je stijl wat me tegenhoudt. Het leest niet fijn weg, niet omdat het slecht geschreven is, maar ik denk dat het meer met je alinea’s te maken heeft. Verder heb je vrij rare regelafbrekingen die me storen.

Waarom vraag je of je door moet gaan?
Ga altijd door. Van elk verhaal leer je wat, echt waar. Dat kun je zelfs in sommige verhalen op dit forum zien, hoe de stijl per stukje verbetert. Als je telkens opnieuw begint, raken je verhalen nooit af.
Bovendien is het leuke van schrijven dat je altijd kunt herschrijven, schrappen en bijschrijven. Als je ergens niet tevreden over bent, verander je dat stukje, net zolang tot je er wel blij mee bent.

Enne, het is ook een heel slecht idee om meteen in je hoofd te halen dat je een boek gaat schrijven. Een boek schrijven is echt heel veel werk (een 1e versie, een 2e versie, een 3e, een 10e, herschrijven op leestekens, spelfoutjes, plotgaatjes, maanden wachten op een vaak negatieve reactie van een uitgeverij) en bovendien legt dat - tenminste, dat is bij mij zo - een bepaalde druk op je, alsof het verhaal meteen perfect moet zijn, en dat hoeft niet. Het schrijft veel fijner als je nog niet aan een boek denkt, echt. Want je gaat zo makkelijk forceren bij dat woord, of je gaat je afvragen wat mensen willen lezen, en dat is echt killing voor je inspiratie en de originaliteit en kwaliteit van je verhaal. Schrijf eerst gewoon lekker het verhaal af, maak je niet druk om wat anderen ervan vinden, en laat het dan aan mensen lezen en herschrijf het, of herschrijf het en laat het dan aan mensen lezen. Of laat een paar mensen meelezen tijdens het proces, het is maar net wat je fijn vindt, maar blijf wel je eigen verhaal schrijven. Ik lees duizend keer liever een schrijfster die risico durft te nemen dan een schrijfster die braaf schrijft wat ik wil lezen.

Tot zover mijn preek, het is niet stom bedoeld of zo, alleen een advies. (:

Dat over het ‘op internet plaatsen’ is niet waar. Ik heb zelf met uitgevers gemaild en er zijn verschillende regels, zoals je het wel kunt noemen. Je kunt het heus wel op internet hebben staan, maar het mag sowieso niet al te veel zijn en anders kun je het altijd nog weg halen als je het daadwerkelijk gaat opsturen.
Dus nee, het is niet nu al verpest.

Ze kan het altijd nog weghalen, klopt, maar het kan zomaar door iemand anders gekopieerd worden en worden opgeslagen en je hebt ook nog kans dat iemand deze tekst zo leuk vindt dat ze hem ergens anders op internet plaatst, en dan is er wel een probleem…
En als ik toevallig ook een manuscript naar een uitgever wil sturen en ik heb geen inspiratie voor de eerste hoofdstukken, kan ik dit ook heel makkelijk als inspiratiebron gebruiken… Bijvoorbeeld. Ik doe dat niet hoor, maar ik weet uit ervaring dat er mensen zijn die dat wel doen, zeker op een openbaar forum.

Dat klopt, maar dan kun je altijd nog gaan claimen dat het van jou is en bijvoorbeeld nog maatregelen gaan nemen om het te laten verwijderen. Wel een heel gedoe natuurlijk, maar het is mogelijk. Dus TS moet zich nu zeker niet laten afschrikken en het verhaal gaan verwijderen, want dat het nu online staat betekent niet dat al haar kansen zijn verkeken. Zo bedoel ik het.

Klopt, maar het nemen van die maatregelen is heel lastig, want bewijs maar eens dat iemand plagiaat heeft gepleegd. Zelfs in de echte boekenwereld bestaat er een serie die Tanje Grotter heet, over een meisje op een toverschool, duidelijk gebaseerd op Harry Potter, en die is niet verboden.
Natuurlijk zijn haar kansen niet verkeken, maar er zitten wel bepaalde risico’s aan die ervoor kunnen zorgen dat het wel gebeurt.

MAAAR…

je schrijft geweldig, echt het is prachtig… ik heb er gewoon geen woorden voor…

Ooh, dit komt me echt heel erg bekend voor ='D
Ik heb een fase gehad dat ik ECHT een verhaal wilde uitgeven, maar er kwam geen letter op papier daardoor. Alles wat ik schreef vond ik niet goed genoeg. Dan las ik het tig keer over en dacht uiteindelijk: ‘Dit vind niemand toch leuk? Het moet beter!’
Gek werd ik van mezelf. Nu laat ik het maar, anders ga ik het schrijven nog haten.

Dus ja, dat is ook mijn tip!
Blijf gewoon schrijven en uiteindelijk komt er wel een keer een verhaal waarmee je het kan proberen.
(niet dat ik je wil ontmoedigen, als jij wel lekker schrijft met die druk moet je het natuurlijk vooral doen^^)

@ Miss Awesome: Thanks, Deed had ik ook nodig. Ik heb al verhalen geschreven op het forum en dan reageren ze superbot . Ik moest zelf wenen. :frowning_face: