Boeddhisme

Ik heb een vraagje…
Ik ga al een tijdje om met een jongen en ik denk wel dat ik hem leuk vind eigenlijk,
Maar anyway: ik ben er gister achter gekomen dat hij boeddhistisch maar hij kon het niet zo goed uitleggen wat het nou was…
Toch ben ik wel heel erg benieuwd en op internet krijg ik ook geen duidelijk beeld?
Kan iemand mij in grote lijnen uitleggen wat in inhoud?:face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:?
Liefs, Noa

Ik ben in Thailand geweest, daar hebben ze ook het Boeddhisme.
Het is niet een geloof, maar meer een levenswijze.
De mensen daar doen veel aan mediteren, en zijn gelukkig met wat ze hebben. ik denk dat die jongen gewoon in Buddha gelooft en thuis mediteerd, ook kan het zijn dat hij bepaald vlees niet eet ofzo…
Je moet het gewoon nog eens vragen, want ik weet ook niet wat hij er aan doet. xx sucs

natuurlijk heb ik het al gevraagt maar hij kon het niet zo goed uitleggen…
het is idd een soort levenswijze dat je dankbaar bent en trouw ofzo
(iniedergeval een trouw vriendje!)
ik weet ook niet hoe streng ze er mee zijn ze hebben wel wierook enalles en ze gaan ook naar een soort iets waar allemaal mensen komen die dat ook zijn maar het blijft een beetje vaag…

Misschien kan je vragen of je een keertje mag mee-eten ofzo. Dat je een beetje de gebruiken leert begrijpen en misschien weten zijn ouders er meer over te vertellen.

ik ben het ook een klein beetje…
njah… mijn moeder is het, maar heel streng is ze er niet in.
vroeger toen ik kleind was, ging ik wel eens met haar naar de tempel, maar daar gaat ze nu ook niet meer naartoe. ik weet er niet veel meer van, maar het was heel veel buiten, in de natuur, er liepen een paar monikken rond geloof ik… er was ook een plaatsje waar je kon bidden. en ze verkochten ook eten. verder weet ik er niet echt veel meer vanaf… misschien gaat hij daar ook wel eens naartoe en kun je vragen of je een keer mee mag…

me moeder was vroeger boedhistisch maarja nu niet meer maar ok…
we hadden dan van die chineze standbeeldjes … opaatjes enzo… en dan ging me ma met wierook bidden enzo… En ook op een speciaale dag, dan kookten al me tantes eten en die offerden ze aan de doden enzo. wel freaky maarja =P

(ja sorry, maar “enzo” is me stopwoordje denk ik:P)

ja maar ik ben daar pas 1x geweest en ik ga me zelf niet meteen uitnodigingen…
dat vinden ze vast niet fijn als ik me daar al meteen mee ga bemoeien!

Mijn ouders zijn het ook, ik vind er niks aan.
Maar ik merk er niks van hoor!
Het is net als xLOUISEE zei: Het is niet echt een geloof maar meer een levenswijze :relieved:

Het verschilt heel erg, er zijn boeddhisten die een kaarsje neerzetten bij een boeddhabeeld en er zijn mensen die er echt veel mee doen. Wij hebben nou een project o school over dat laatste, het is wel een mooie leefwijze moet ik zeggen. Ze zijn volgens mij neit heel streng maar heel erg van Je moet je niet hechten aan mensen, maar van ze houden.

• De waarheid zit in jezelf
  • Luxe is niet het belangrijkste
    Je moet geluk zoeken in jezelf, niet in dingen die je wil hebben enzo.

Hopelijk heb je er wat aan :wink:

ik ben zelf Hindu maar ons geloof ligt wel dicht bij het boeddhishme,mensen die boeddhistisch zijn geloven niet in een God maar in een man genaamd Boeddha. Hij is de eerste persoon die verlichting heeft bereikten dus is hij een voorbeeld voor alle andere Boeddhisten, vandaar dat ze hem dus min of meer aanbidden. Ik had gezien dat een van de andere meisjes zei dat het meer een leefstijl is dan en geloof en dat klopt wel. Je hebt niet zoals hij andere geloven bepaalde regeltjes waaraan je je moet houden, het is meer dat je inderdaad op een bepaalde manier moet leven en daarbij dus rekening moet houden dat je uiteindelijk aan het eind van je leven verlichting moet bereiken door middel van meditatie net als Boeddha

nou ik hoop dat je er een beetje wat aan hebt, succes ermee !
xx.

je hebt verschillende lijnen,
maar het nichiren boeddhisme is wat al eerder is genoemd dat je geluk zoekt in jezelf, en uiteindelijk draait het erom dat de hele wereld gelukkig is.

Ik wou hetzelfde zeggen. (:
Het is idd meer een levenswijze.
Ik weet nog dat een van de principes was: “alles mag, maar je moet wel achteraf zelf nadenken of je goed gedaan hebt of niet.” En natuurlijk is het de bedoeling om zo goed mogelijk te zijn.

Het is ook een beetje lastig samen te vatten. Ik vind het inderdaad ook meer een levenswijze.
Ze geloven in wedergeboorte, en het ligt aan hoe je het in dit leven doet, hoe je in je volgende leven weer terugkomt. Als je heel goed leeft, kom je in je volgende leven weer als beter ‘iets’ (mens, dier, halfgod, etc.) terug, en zo probeer je uit de cirkel te komen en verlicht je. Ik weet alleen niet wat/of er daarna nog iets met je gebeurt, misschien kan iemand anders dat vertellen.
Ze zijn er ook erg op gericht dat je niet moet verlangen omdat dit alleen maar in je nadeel zal werken. Hetgeen dat daarnaar lijdt zijn dingen als eh, ja gewoon goed leven. Ook goed voor andere mensen, wijsheid opdoen, etc. Zo zie je ook dat ze erg gericht zijn op dat jouw handelingen effect hebben op de gevolgen ervan, je naasten, etc.
Nou goed, het is heel lastig samen te vatten. Ook al hebben ze niet echt ‘regels’ maar meer richtlijnen, er zijn toch veel benamingen, dingen die wel/niet goed zijn, wat eerst komt en wat daarna enzo. Ik zou gewoon veel gaan lezen op internet, als je dat zelf ook leuk vindt natuurlijk, maar ik zou wel dingen checken. Niet alles van Wikipedia afhalen oid.
Nog even als laatste (wel van Wiki :3):

“Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha’s.”
-Boeddha

Ik heb wel eens gelezen dat Boeddha ooit zei dat je nooit een vrouw moet vertrouwen, lekker dan! Ik vond het boeddhisme wel altijd een boeiende filosofie hebben zeker iets om je in te verdiepen!

Je kunt ook niet-niet in Boeddha geloven trouwens… want hij heeft gewoon bestaan.
Je kunt zeggen dat je wel of niet naar zijn levensvisie of ‘regels’ leeft.

Edit: daarom is het dus een levenswijze en geen geloof… je gelooft nergens in…maar je leeft naar iemands ideeën.

Er zijn hele goede boeken over trouwens, die zou ik eens kopen of lenen in de bieb.

(oud topic)