Body-focused obsession/Sensorimotore obsessie (Soort van dwangstoornis)

Zijn er meer van jullie die hier last van hebben?

Als je hier werkelijk veel last van hebt kun je het beste therapie volgen

Wat is dat dan?

Ik zit al bij een psycholoog.

Iemand met een ‘body-focused obsession’ is steeds gericht op bepaalde lichamelijke processen. Bijvoorbeeld op zijn of haar slikgedrag. Normaal gesproken gaat slikken automatisch, maar iemand met zo’n soort dwang is zich steeds bewust van de keren dat hij/zij slikt.

Bewuste ademhaling en bewust knipperen met de ogen komen ook veel voor.

Ik vind het heel lastig om mijn aandacht op iets anders te richten. Ik probeer m’n aandacht te richten op wat er om me heen gebeurt, maar dat lukt me niet goed.

Ow, het is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Lijkt me erg moeilijk, sterkte. Ik heb wel vaak dat ik als ik wat aan het doen ben met iemand ofzo, dat ik dan in me hoofd even bedenk hoe ik er vanaf ‘zijn’ ogen er op dat moment uit zal zien. Dit doe ik best vaak. Maar dat is waarschijnlijk niet echt wat. Sterkte iig!

Bedankt voor je lieve berichtje, Yasemin Kaya.:heart:

Het is niet heel bekend, veel minder bekend dan de meeste andere vormen van dwang, zoals smetvrees en controledwang.

-

-

Hoi Demi,

Een van mijn beste vriendinnen heeft hier ook last van gehad. Jouw woorden hadden ook die van haar kunnen zijn. Steeds bewust van d’r ademhaling. Ook had ze iets met haar kleren ofzo. Inmiddels heeft ze er geen last meer van, volgens mij doordat ze het heeft geaccepteerd. Hoe ze dat precies heeft gedaan weet ik niet. Maar het had ermee te maken dat ze geleerd heeft er geen waarde aan te hechten, waardoor het op een gegeven moment weer over is gegaan.

Hoop dat het met jou ook snel beter gaat!

Groetjes,
Shetlanderlover

Hallo Demi,
ik lijd hier ook erg onder sinds 5 maanden.
Ik dacht tot nu, dat ik hiermee alleen ben in Nederland.
Ben je ergens in behandeling?
groetjes
Bas

Heey,
Bedank voor je bemoedigende woorden, echt superlief.

Wat fijn voor je vriendin dat ze er weer vanaf is, of in ieder geval niet zoveel waarde meer aan hecht. Ik vind dat heel knap van haar!!! :muscle:

Lieve groetjes,
Demi

Eerste stap is naar de huisarts denk ik, sterkte.

Ik lijd hier ook erg onder. Met mijn ademhaling. Slikt iemand hier ook medicijnen tegen?