body and fit

Hee,

Ik heb zojuist besloten om te gaan sporten. Ik ga dan gewoon naar de sportschool nu zag ik van die shakes van body en fit, dus ik ging even op de site kijken maar er zijn zoveel verschillende dingen en ik weet niet wat alles inhoud. Zou iemand een beetje kunnen helpen met wat ik zou moeten halen.

Ik zet deze info er even bij omdat ik zoveel verschillende dingen zag.
-Ik wil 4/5 keer perweek sporten.
-ik ben 17 en 60 kilo (als deze info nodig is hahah).
-ik wil graag kracht training gaan doen.
-Ht is niet dat ik wil echt wil afvallen maar een iets strakker buikje zou ik ook aan willen werken. Dus gewoon buikspier oefeningen enzo.

Thankss alvast

Ik zou uitkijken met teveel krachttrainen omdat het op jonge leeftijd niet echt is aangeraden. Ik zo bij de sportschool daarover advies vragen en vooral kijken dat je goed begeleid kan worden.

Verder ik zou eerst gewoon eens gaan kijken naar gezonde voeding en voedingsstoffen halen uit voeding. Want ik denk dat je daarmee ook je doel kan bereiken en daarvoor niet meteen een shake nodig hebt.

Niet helemaal mee eens Denna, er zijn geen juiste - recentelijke - studies die uitwijzen dat trainen op een jonge leeftijd echt schadelijk is.

Goed los daarvan wat een studie op zich is, leuk dat je begint maar je begint wel erg enthousiast.

-

Als je nooit gesport hebt en meteen 4/5x wilt gaan trainen, dat is zwaar en de kans dat je snel afhaakt is groot. Begin rustig, niet alleen voor motivatie maar ook omdat je spieren moeten wennen aan de plotselinge belasting.

Je leeftijd en gewicht zijn niet nodig, ga eerder voor je lengte / gewicht / vetpercentage.

Maar even concreet: jij moet nog helemaal niks halen bij de B&F. Hoe leuk alle shakes en supplementen ook zijn. Zolang je niet weet wat iets is en wat het doet blijf er alsjeblieft mijlenver vandaan.

Breng eerst je eigen voeding op orde, ga je verdiepen in voeding en trainen. Op het moment dat je er dan achter komt: Hey ik heb een tekort aan eiwit - ik gain niet meer, Ik heb 10.000 uur spierpijn and go on. Kortom zodra je weet waar je het over hebt begin dan pas met supplementen en stuff.

Zoals veel kt’ers zullen zeggen, supplementen zullen niets uithalen als je voeding niet in orde is :wink:

Als kleine aanvulling:
Er zijn vrijwel geen studies die aantonen dat je langzamer gaat groeien of helemaal stopt met groeien door krachttraining. Wat kan dan wel je groei tegengaan? Slecht trainen, slechte uitvoering, te zwaar trainen, je lichaam geen rust geven. En daarnaast is je uiteindelijke lengte natuurlijk ook genetisch vastgelegd.

O echt waar, ik dacht dat het iets had te maken de ruggenwervels en de kracht daarop die niet goed zou zijn. Alhoewel ik natuurlijk aanneem dat dat afhankelijk was van hoe zwaar je gaat trainen en of je natuurlijk de goede houdingen hebt.
Wel interessant om te weten dat het dus eigenlijk maar een urban myth is.

Klopt! Die geruchten zijn heel lang rondgegaan, tot voor kort wist ik dus ook niet precies hoe het zat.

Maar dan moet ik wel met nadruk zeggen: er is eigenlijk niets vastgesteld. Ze hebben niet vast kunnen stellen dat het slecht is maar ook niet of het goed is. Kortom, tot er dingen bewezen zijn kunnen ze er geen uitspraken over doen.

Maar persoonlijk denk ik: gewoon je mooie hersentjes gebruiken en dan kom je er wel. :stuck_out_tongue: