Bobbel onder tepel.

Ik ben een meisje van 15 jaar en gister ontdekte ik opeens een vrij grote ‘bobbel’ onder de tepel van mijn linkerborst. Als ik op mijn buik lig of eraan voel, doet dit best wel pijn.
De tepel is ook de hele tijd hard.

Als ik bijvoorbeeld met platte handen op mijn borsten duw, dan voel ik dat er iets ‘in’ zit, achter mijn tepel, bij mijn linker borst. Maar mijn rechterborst kan je gewoon een beetje induwen zoals het ook altijd was bij mijn linker borst.

Ik heb nog nooit zoiets gehad bij mijn borsten of ergens anders en er is ook helemaal niets bij mijn rechterborst. Ik vind het daarom ook best ‘eng’ en vraag me af of dit vaker voorkomt?
Als dit niet zo is dan ga ik zeker een afspraak maken met de huisarts. Ik zie daar wel tegen op want ik heb een mannelijk huisarts… En ook al kan ik overal over praten met mijn moeder, ik vind het wel eng om dit te gaan vertellen.

Ga naar de dokter, die is de enige die er wat mee kan :slightly_smiling_face:

misschien kun je naar de huisarts… want ik neem aan dat wij niet precies weten wat het is.

Zet je over die angst heen en zeg het tegen je moeder. Je kan met haar overal over praten zeg je en dit zal ze echt niet gek vinden.
Een mannelijke huisarts ach hij heeft zoveel gezien die vind dat normaal. En trouwens misschien is het wel helemaal niet nodig om naar de huisarts te gaan en kan je moeder je geruststellen.

Nee dat snap ik maar ik vroeg me af of dit vaker voorkwam of niet?
Ik ging het googlen maar toen vond ik alleen maar dingen over jongens die zoiets hebben omdat ze veel vrouwelijke hormonen hebben ofzo.
Maarja dat heb ik natuurlijk niet…

Is het de week voor je menstruatie of net de week erna?
Ik heb cysten (wel een abnormale versie ervan). Maar ik heb dus ook knobbels in mijn borsten wat heel veel pijn doet.

Ik zou de huisarts bellen en vragen of je langs kan komen. Hij/zij zal vast wel zeggen zijn je klieren. Vraag een echo en dan weet je alles ook zeker.

Bij mij heeft het 4 maanden geduurd tot ze wisten dat het cysten waren. (ook door mij eigen initiatief om en mamapolie op te bellen en te vragen of ik langs mocht komen. Anders wist ik het nog niet (ik heb er nu meer dan 2 jaar last van. Ik heb meer dan 20 knobbels tussen de 2 mm en 2 cm en er valt niks aan te doen.

Ik zou zeggen bel de huisarts en blijf vastberaden dat je een echo wilt. Je betaalt een zorgverzekering dan heb je recht op een echo.

Sorry mijn bericht klinkt heel eng. Het kan ook helemaal niks zijn he!

@amore ; Ja dat is waar! Ik ga het morgen aan mn moeder vertellen of vanavond nog maar dat vind ik best gênant. Ook al weet ik dat dat helemaal niet hoeft maar toch vind ik het daarom best eng.

Had ik ooit ook, maar is vanzelf weggegaan.
Maar zoals JUST_ONE zei, er bestaat ook een kans dat je cysten hebt.

Ik ben het eens met de reacties hierboven, maar nog een vraag: hoe zit het met je borstgroei? Hoe groot zijn je borsten nu, of beginnen ze net bij jou te groeien?

Ik weet nog dat ik als 9/10 jarig meisje naar mijn moeder ging omdat er bij mij ook een bobbel zat en het pijn deed als ik erop drukte of erop lag… En mijn moeder vertelde me toen dat mijn borsten zouden gaan groeien. Nu was ik er heel vroeg bij maar het zou kunnen zijn dat jij wat laat bent.

Tsja, ik heb cup C dus het is niet het begin van de borstgroei…
Ik ga zo naar mn moeder toe, ik vind het best spannend hoor hihi…

Ik ben al 1 jaar ongesteld en ik heb nooit last gehad van mijn borsten voor/na/tijdens dat ik ongesteld ben.
En ik ben bijna nooit ziek en heb ook geen ziektes ofzo dus ik hoop/denk niet dat ik cysten heb…

Maar hebben jullie weleens van zoiets last gehad?

oh ik dacht dat cyste een ziekte was maar zie net dat dat gewoon het woord is van een soort gezwel in je lichaam, sorry! :slightly_smiling_face:

Succes met het vertellen aan je moeder!
Ik zou me nog niet teveel zorgen maken hoor als ik jou was. Straks aan je moeder vertellen en morgen even een afspraak maken met de dokter :slightly_smiling_face:. Laat je het even weten als je meer weet?

Ja is goed! Ik wilde het net aan mijn moeder gaan vertellen maar ik durfde het niet! Echt stom maar ik wil het wel graag doen…

Dat is heel begrijpelijk! Ik ken maar weinig mensen die dat soort dingen ‘gewoon’ vertellen. Ik weet nog wel dat ik een aantal jaren terug naar mijn moeder ging omdat ik een schimmelinfectie had down under… heb twee uur op mijzelf in moeten praten om het gewoon te vertellen :’)

Vertel het sws aan je moeder, die wil wel met je naar de huisarts. & een meisje uit mn klas heeft dit volgens mij ook gehad, maar het was bij haar gewoon een ontsteking. Het kan geen kanker zijn, want je borsten kunnen nog groeien…

Als je het niet vertrouwd moet je gewoon naar de dokter gaan hoor, anders blijf je in die onzekerheid zitten.

En dan kan je geen kanker hebben, omdat…?

Hoezo zou het geen kanker kunnen zijn dan? Las laatst een stukje in een tijdschrift van een meisje die was 16 en had borstkanker. Komt niet vaak voor gelukkig maar het kan wel.

Je borsten zijn -waarschijnlijk- nog niet helemaal uitgegroeit. En idd, die reactie onder die van jou, soms zijn je borsten wel uitgegroeit. Maar ik had gehoord dat die arts van het meisje uit mn klas zei dat het nog geen borstkanker kon zijn omdat ze nog in de groei zijn.
Kun je het nog volgen :p?

Wat voel je precies echt een bobbel, of meer een hard ‘schijfje’? Wanneer het laatste het geval is, komt het waarschijnlijk omdat je borsten nog in de groei zijn, dit is heel normaal. Dit komt voor in de zogenoemde ''Tanner Stadia". Maar ik weet niet in hoeverre jouw borsten al zijn gegroeid en of je niet al in het laatste stadium zit.