blowen en drinken

Ik ben een meisje dat inde 3e klas van het vwo zit. Een groot deel van mijn klas is een beetje doorgeslagen, feestjes geven zonder dat de ouders iets weten waar dan veel gedronken en geblowd wordt. Ik vindt dit eigenlijk gewoon heel dom van iedereen dat dat op zo’n jonge leeftijd doet en doe er zelf dan ook niet aan mee. Ik ga soms wel naar die feestjes, maar mijn ouders zijn daar ook best wel streng in. Ik heb nog nooit geblowd of gedronken en ben dat ook zeker niet van plan op deze leeftijd, toch ben ik ergens wel een beetje bang dat ik door de groepsdruk toch iets doe wat ik eigenlijk niet wil.

Zijn er mensen die hier tips voor hebben of in dezelfde situatie hebben gezeten?

Kan af en toe misschien vervelend worden als mensen vervelende opmerkingen maken, maar als je niet wil drinken moet je het vooral niet doen!

Is er binnen jouw vriendengroep misschien ook nog iemand die niet drinkt? Dan kunnen jullie samen een soort front vormen hahaha, deed ik eerst ook. Mensen gaat niet zo snel zeiken als er meerdere niet drinken.
Als je echt bang bent voor vervelende opmerkingen kun je ook nog altijd een glas pakken & dan doen alsof er alcohol in zit.

Maar ik heb heel eerlijk gezegd nog nooit mee gemaakt op feestjes oid dat mensen die wel dronken vervelend deden tegenover mensen die dat niet deden.
(Eerder andersom, maar dat is weer een ander verhaal :’) )

Ik dacht eerst dat er in mijn vriendengroep nog 2 waren die niet drinken, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Terwijl dat toch echt meiden zijn die niet zo snel iets tegen hun wil in zouden doen. Vooral daardoor ben ik nu toch een beetje bang geworden dat ik het toch doe terwijl ik het eigenlijk niet wil en er later spijt van krijg.

Gewoon niet doen als je het niet wil!

Wow ik zit in dezelfde klas(3e) als jij maar echt niet dat er hier geblowd word…Beetje jong! En drinken…Tja iedereen die ik ken doet het, ik blijf erbij dat ik het nutteloos vind (op deze leeftijd), je maakt meer kapot dan dat het goed doet.
Dus als jij het niet wilt moet je er zeker niet aan toegeven!
Nu ben ik iemand die heel goed tegen groepsdruk kan, dus ik heb hier geen last van. Ik denk dat je dit vanzelf leert! Succes & niks doen wat je niet wilt!

Ik zou eigenlijk helemaal niet meer naar die feestjes gaan. Lijkt me niet dat je wat mist als je er niet bij bent.

Waarom ga je er dan uberhaupt heen als je bang bent voor groepsdruk.
Gewoon niet gaan of als je wel wilt gewoon bij je standpunt blijven.

toen ik in 3vwo zat had ik precies hetzelfde. de meesten denken dat vwo brave stumperds zijn maar bij ons was iedereen ook door het wilde heen. ik moet eerlijk zeggen, ik deed er ook wel een beetje aan mee maar had wel zo mijn grenzen. ik dronk toen wel af en toe ene beetje maar ging nooit te ver.

ik zou het heel logsich vinden als je het wilt proberen maar als je er geen behoefte aan hebt is het ook helemaal niet erg en eigenlijk zelfs beter,

Dit inderdaad en ik ben nu 26 en het is mij gelukt om altijd nee tegen drugs te zeggen.

Ik heb op de middelbare school nooit meegedaan met indrinken, roken of blowen. Achteraf ben ik daar blij mee. Al merk ik nu 10 jaar later dat ik nu eerder in de valkuil van drank val dan dat ik toen had moeten doen. Maar, als jij er geen zin in hebt, vooral niet doen!

Je kan er (tijdelijk) voor kiezen om niet naar die feestjes te gaan omdat je van jezelf al die angst hebt. Stel zulke feesten desnoods uit tot je een manier hebt gevonden waardoor je sterker in je schoenen staat om nee tegen die dingen te zeggen.
Een manier die kan helpen is (en dit werkt vooral goed omdat je niet drinkt XD) je bedenken dat de duur van de spijt die je achteraf hebt als je gaat blowen of drinken veel langer is dan het gebruik van het jointje of drankje zelf. Positiever: bedenk hoe trots je op jezelf kan zijn als je bij een x aantal feesten niet geblowd of gedronken hebt, desnoods maak je daar een spelletje van: ‘ik kan naar 5 feestjes gaan zonder alcohol te drinken en te blowen en toch plezier hebben’.

Ik had vroeger ook een vriendengroep die zo was en ik en een vriendin wouden toen allebei niet drinken/blowen en dat hebben we uiteindelijk vol kunnen houden. Niemand deed er eigenlijk moeilijk over en ik had het wel altijd leuk op de feestjes. En zoals al werd gezegd kan je ook een keer doen alsof er wel drank in zit, heb ook een keer een glas ‘wijn’ achterover geslagen samen met die vriendin, was een wijnglas met water erin en het was donker dus niemand zag het. Ik deed het toen niet onder het motto van, oh iedereen denkt dat ik drank drink nu dus ik hoor erbij, maar was meer om de rest voor de gek te houden. Ze vonden het achteraf wel leuk bedacht :slightly_smiling_face: