Blokkeren bij wiskunde

Hee,
Ja,alweer een topic. Problemen mee? Reageer dan alsjeblieft niet.

Ik zit in 4 mavo. En heb al 4 jaar wiskunde. Ik ben altijd al slecht geweest daarin,vandaar dat ik sinds de eerste elke week anderhalfuur bijles heb. Dit op een vrijdagavond. Dus ik heb er veel voor over,om wél wiskunde te kunnen. Nu gaat dit bijna altijd wel goed. Alleen,omdat ik in mijn eindexamenjaar zit,heeft het lesboek er examenopdrachten ingestopt,die we dus ook moeten maken. (Logisch.) Mijn bijlesgeefster zegt dan,probeer het eens zelf. En ja hoor. Ik blokkeer helemaal. Alleen maar door het woordje: Examen opdracht. Ik staar voor me uit…ik kan echt niet meer denken. Aan niks. Nja,uiteindelijk geeft ze me dan tips,van: ‘Goh,heb je dat getal nodig?’ En dan komt het langzaam opgang.

Maar wat moet ik hier nu mee? Hoe kan ik en mijn bijlesgeefster,dit op een goede manier oefenen? Zodat het steeds beter gaat.

Misschien is het een idee om alles in één topic te doen.
Elke keer posten als je weer wat nieuws hebt, lijkt me wat handiger. :slightly_smiling_face:
Ik heb er overigens geen problemen mee, maar ik kan wel begrijpen waarom anderen zich eraan kunnen irriteren.
Ah, how I can relate! Wiskunde is ook voor mij het moeilijkste vak.
Misschien kun je het woord ‘Examen opdracht’ bedekken, diep inademen, en je concentratie op de opdrachten proberen te richten. Waarom je opeens niet meer goed kan denken en je concentratie verliest, kan komen doordat je het heel graag goed wil doen. Het woord Examen opdracht triggert het dan.

Ik zal het proberen,bedankt!

ik had er ook last van maar probeer alleen naar de cijfertjes en tekst te kijken en niet naar het woord examen…
probeer ook echt te kijken van wat vragen ze en niet naar de hele tekst

Dat kan ik opzich wel goed. Eruit halen wat ik nodig heb.

Ik herken dat wel, zou het niet te maken kunnen hebben met stress voor het examen?

Zat ik ookal aan te denken ja…maar ik weet niet wat er tegen te doen. Medicatie wil ik niet,dan moet ik echt lang daaraan.

waarom heb je het dan niet laten vallen?

Als je alleen blokkeert bij examen opgaven dat klinkt het eerder als faalangst. Heb je dit ook bij andere vakken, of alleen bij wiskunde?

Wat bij mij altijd hielp is om een vast stappenplan te maken. Je zou dit een keer samen met je bijlesgeefster kunnen maken? Dus als je een som echt niet ziet, wat kun je dat altijd doen: 1. schrijf de gegevens op die je weet, 2. … Ik heb zelf vwo gedaan, dus ik weet niet wat voor wiskundevragen je krijgt en hoe zo’n stappenplan er voor jou uit zou zien. Maar zoiets, waar je altijd op kunt teruggrijpen, geeft wel meer zekerheid.

Waarom heb je wiskunde niet laten vallen als je er zo’n moeite mee hebt? Dit heb ik ook gedaan, en als ik wel wiskunde had gekozen was ik nooit geslaagd.

Heb hetzelfde probleem, maar ik blokeer gewoon al, als ik moet leren voor een proefwerk en het maakt niet eens uit voor welk vak…

Dat is inderdaad lastig ja!
Lees de vraag eerst rustig door. Weet je ongeveer over welk onderwerp het gaat? Schrijf eerst de algemene formule op!
Even een heel erg simpel voorbeeld: y = ax + b
Als je dit hebt ben je al veel verder, nu hoef je het alleen nog in te vullen :slightly_smiling_face:

Zonder wiskunde kan je bijna niks…vandaar dat ik het niet heb laten vallen.

Waar gaat het over?

Bij ons kun je wiskunde niet een laten vallen…

Ik ben er ook echt heel slecht in, laatst had ik een proefwerk, en ik snapte alles vantevoren, maar toen ik dat blaadje voor me had klapte ik dicht… Ik krijg morgen het punt ervan terug, wil het eigenlijk niet weten, maargoed, ik ga dit topic volgen!