Blokhut lekt hars; gevaarlijk voor kinderen?

Hi Allemaal,

Afgelopen herfst hebben mijn man en ik een blokhut in de tuin laten plaats. Nu het weer lekkerder weer aan het worden in zitten wij hier weer regelmatig. Dit is helemaal top, maar ik zit wel met een probleempje.

Mijn zoontje speelt regelmatig met vriendjes van school in onze tuin. Het is mij hier al meermaals opgevallen dat ze vervolgens binnenkomen met plakkerig spul aan hun handen. Nu blijkt dat dit waarschijnlijk hars is van de blokhut.

Is er iemand die weet of dit schadelijk kan zijn voor mensen/kinderen? Komt er ook een moment dat er geen hars meer uit het hout komt of zal dit zo blijven?

Hopelijk zijn hier mensen die ons kunnen helpen.

Weet je al zeker dat het hars is? Het zou namelijk ook bloedend hout kunnen zijn

Mijn man zegt inderdaad ook dat het bloedend hout kan zijn, maar dat zou niet moeten plakken. Weet je zeker dat de plakkerige handen van het hout komen?

Hoe kan ik dit verschil precies zien?

Plakt bloedend hout niet? Dat de plakkerige handen van het hout komen lijkt ons het meest logisch, maar ik zal het vanmiddag eens bekijken.

Bloedend hout lijkt meer op een vlek en hars komt echt uit het hout als een soort stroop

Als je zelf je onderzoek gaat doen heb je hier wellicht wat aan? Hars lekt uit hout

Je kunt het ook altijd navragen bij de partij die jullie blokhut heeft gebouwd. Je geeft namelijk aan dat je hem hebt laten bouwen

Volgens mij is het geheel ongevaarlijk spul.

Even een update vanuit mijn kant.

Ik heb contact gehad met het bedrijf dat onze blokhut destijds heeft gebouwd.

Ze gaven aan dat het hars niet gevaarlijk is voor kinderen, maar het is natuurlijk ook niet echt lekker om het in je mond te krijgen.

Hars wordt door de boom zelf aangemaakt en beschermt de boom tegen infecties en virussen die schadelijk zouden kunnen zijn. Dat we hier nu pas last van hebben komt doordat het hars bij hogere temperaturen uit het hout komt.

We hoeven hier eigenlijk dus niks aan te doen, maar mocht we het wel willen dan kunnen we het hars verwarmen waardoor het weer vloeibaar wordt. Dit staat voor nu niet direct op de planning, maar wellicht voor later wel interessant.