Bloedonderzoek suikerziekte, ook soa test?

Hey,

Oké, misschien rare titel, maar wist even niet hoe ik het anders in het kort moest verwoorden :wink:.

Gister heb ik seks gehad met een jongen. We hadden allebei geen condoom, maar ik slik de pil en hij zei dat hij maandelijkse bloedonderzoeken heeft, hij heeft namelijk suikerziekte, en dat het daar wel uit zou blijken als hij een soa had gehad.

Nu wil ik het toch even voor de zekerheid checken.
Zijn hier meiden die zelf suikerziekte hebben of hier meer over weten en kunnen bevestigen dat bij een daarbij behorend bloedonderzoek inderdaad ook melding wordt gemaakt als blijkt dat diegene een soa heeft?

Alvast bedankt!

Ik weet van niets :’)
Ik moest een keer bloedprikken op suiker, en toen zeiden ze niet van ‘je hebt geen SOA’s :grinning:’ ofzo!

Overigens vind ik het - sorry - wel een beetje stom dat je dat achteraf pas uitzoekt en gewoon aanneemt wat hij zegt terwijl je er wel over twijfelt. Volgende keer gewoon een condoom meenemen!

dit.

Klopt, vind het ook niet een hele handige actie van mezelf, maar daar heb ik nu niet veel meer aan :wink:

Waarschijnlijk wordt er niet onderzocht op een SOA, voor suikerziekte nemen ze vaak 1 of 2 buisjes af, alleen voor suiker en infecties… SOA moet je een hele andere test voor doen en daar kijken ze dan niet naar…

Dat is iig wat ik denk, als leerling verpleegkundige

^als ex-leerling verpleegkunde denk ik hetzelfde
Hij zou het expliciet moeten aanvragen aan zijn onderzoekers, want ze gaan alleen maar tests doen om zijn suiker te controleren, om te zien of je een soa hebt, daar moeten ze andere test voor doen.

en als leerling verpleegkunde denk ik dit dus ook haha

ja daar doen ze echt andere test voor. Bloedtest komen alleen soa’s als aids en hepatites naar voren en die worden waarschijnlijk niet onderzocht omdat ze alleen suiker etc. checken.
Andere soa’s testen ze via urine bij man of met uitstrijkje bij vrouw. Dus wat hij zegt kan eigenlijk niet.
Als je nu twijfelt of je wat hebt, bij GGD kun je gratis en anoniem een soa test laten doen :slightly_smiling_face: Kun je allemaal op internet opzoeken hoe en wat maar het is dus echt gratis, geen zorgverzekering rommel etc. en ook echt anoniem

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb meteen een pakje condooms gehaald en als mijn ouders terug zijn van vakantie ga ik het zeker even hebben over een test bij de GGD!

Ik heb ook suikerziekte, maar ik heb nog nooit gehoord over een maandelijkse bloedtest. Wat je vriend bedoelt is wss dat er 3x per jaar je gemiddelde bloedsuiker wordt gemeten, en dan alleen dat en niet meer. Maar het kan zijn dat dat bij hem anders is. Ik zou gewoon zelf een soatest doen, is wel zo slim

Nee dit wordt niet gedaan. Bij bijvoorbeeld een blaasontsteking wordt voor maar een paar van de hele rij een test gedaan mocht het geen blaasontsteking zijn, maar volgens mij wordt er niet op getest als dit niet is gevraagd.

er word alleen een rij onderzoeken gedaan naar risicofactoren bij diabetes, zoals je nierfunctie. soa’s heb ik nog nooit gehoord eigenlijk…