Bloed prikken

Omdat ik laatste tijd veel flauw val moet ik me bloed zi gaan prikken.Maar omdat de huisarts bog steeds niet weet wat er aan de hand is moet ik alles laten testen.Ik vraag me dus af hoeveel flesjes bloed dat ongeveer is.

ik ben namelijk erg bang dusjaa

Geen idee, maar dat maakt niet zoveel uit want je wordt sowieso maar een keer aangeprikt en dan tikken ze de buisjes (of het buisje) gewoon aan.

Ehm ik ben ook een paar keer voor ‘alles’ geprikt en toen waren het geloof ik 6-8 buisjes? Maar zoals Estranged zegt, ze prikken maar 1 keer en klikken er dan telkens nieuwe buisjes op. Het klinkt misschien als veel, maar ze vertelden mij toen dat er iets van 4,5 ml in een buisje bloed, dus je bent dan max. iets van 36 ml bloed kwijt, wat eigenlijk heel erg weinig is. (in vergelijking met als je bijvoorbeeld bloed doneert, dan geef je geloof ik iets van 650 ml, en dat is nog steeds veilig).

Het is 500 ml bij donatie en dat voel je wel even maar die max 40 ml ofzo die je afgenomen wordt, daar voel je niet veel van. Alsnog is het wel verstandig om rustig op te staan en na het bloed geven gelijk even iets te eten en te drinken, het liefst iets zoets te eten en iets kouds te drinken. Als je het eng vindt, loop je ook het risico dat je flauwvalt omdat je zenuwachtig bent, dus niet teveel haasten daarna! En aangeven bij de zuster die je prikt dat je bang bent, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Het ligt eraan wat er aangekruist is. Bepaalde dingen hebben ze maar 1 druppel voor nodig, dus dan kunnen ze meerdere dingen uit 1 buisje halen.
Hou maar rekening met 5-7 buisjes zo groot als je ringvinger.
En je hoeft niet voor elk buisje opnieuw aangeprikt te worden he, ze prikken 1x en dan kunnen ze in 1x al die buisjes vullen, en dat voel je niet meer. Dus het duurt echt hooguit een halve minuut.

Ben het eens met hierboven.
En als je bang bent, gewoon aangeven!

Degene die je prikt heeft daar vast al ervaring mee en die kan je een beetje op je gemak stellen of afleiden. Als je bang bent om flauw te vallen letten ze daar bijvoorbeeld ook extra op.

Ik vond bloed prikken verder overigens niet pijnlijk of naar. Je voelt er eigenlijk niets van, het ziet er alleen gewoon niet zo smakelijk uit ;p

Je hoeft nergens bang voor te zijn. Als ze meerdere dingen testen dan zullen ze ook meerdere buisjes bloed afnemen, maar hier voel je niks van. Het prikje voel je 1 keer, maar omdat ze zo vaak bloedprikken weten ze precies welke ader ze moeten hebben en voel je ook hier bijna niks van. Na afloop moet je het even aandrukken met een watje en plakken ze het met het watje af zodat je geen blauwe plek krijgt. Ik zou in ieder geval even zeggen tegen degene die bloed prikt dat je het een beetje eng vind en de andere kant opkijken. Dat is meestal fijner.

De eerste paar keren dat ik bloed moest prikken deed ik altijd oortjes in met muziek! Dat helpt ook goed qua afleiding als je het eng vind.

Bedankt voor de tips allemaal!Ik ben net terug en het viel wel mee, ik had ook gezegd dat ik echt heel bang ben en ze hielden daar rekening mee.Ik moest wel vier flesjes, het viel allemaal wel mee alleen duurde het wel langer dan normaal maarja ik moest ook 4 flesjes…Nog bedankt, ik ben echt bljj dat dit voorbij js :sweat_smile:

Mooi dat het toch meegevallen is :slightly_smiling_face: Hopelijk levert de test ook wat meer duidelijkheid voor je op.

Als je bang bent kan je ook aan degene vragen die je prikt of ze het met een dun naaldje kan doen. Ik had ook aangegeven dat ik bang was en toen gebruikte die vrouw bij mij een extra dun naaldje. :slightly_smiling_face: