Blind of doof

Blind of doof wat zou jij kiezen?

Doof, er zijn zoveel prachtige dingen in de wereld die zou ik niet willen missen.

heel moeilijk, maar ik denk dat ik liever doof zou willen zijn, ook al zou ik dan muziek wel heel erg missen. blind lijkt me een nóg erger gemis, omdat ik zo dol ben op de aarde en hoe ze eruit ziet. klinkt een beetje vreemd maarja haha.

Dan zou ik toch liever doof zijn. Ik denk dat blind zijn een groter gemis is in het dagelijks leven. Gewoon even stappen, fietsen, wordt al meteen heel moeilijk. Doof zijn is vooral erg, maar ik dénk dat je daar minder last van hebt in het dagelijks leven. Veel mensen die doof zijn kunnen liplezen en je kunt communiceren met gebarentaal, maar hoe moet je blind zijn overbruggen?

Ik zal ook voor doof kiezen, ik kan me niet bedenken hoe ik leef als ik niks meer zie…

doof, ik vind alles veel te mooi, en als je blind bent kun je nooit meer dingen maken.
enja, je kunt dan geen muziek meer waarnemen en dat is wel echt heel jammer maar toch zie ik liever dingen

Sowieso doof. Als je blind bent heb je zowat áltijd hulp nodig en je mist gewoon zoveel meer.

Doof. Ik kan echt niet zonder muziek, maar ik denk dat ik veel liever mijn zicht behoud dan mijn gehoor.

Doof. Blind lijkt me enger op de een of andere manier. Ik zou het heel erg vinden dat ik geen muziek meer zou kunnen luisteren, maar ik zou het erger vinden dat ik de gezichten van mijn dierbaren en al het moois op de wereld niet meer zou kunnen zien.

Blind.

Zowiezo doof. Ik zou muziek wel echt heel erg missen.
Ik wil nog graag naar Chichen Itza en Machu Picchu, dat zo adembenemend mooi is. Ik zou het echt jammer vinden als ik het nooit in het echt zou kunnen zien.
Ben ook al bang in het donker omdat ik dan niks zie. Ben dus denk ik continu bang als ik blind zou zijn.

doof. omdat e dan nog uitstekend kan comminuceren. alleen mis je dan muziek.

Doof. Omdat het me heel eng lijkt om niks meer te kunnen zien.

Rotdilemma altijd! Dacht altijd blind, omdat nooit meer muziek horen me echt super rot lijkt. Maar goed, niks meer kunnen lezen, geen films meer kunnen kijken, nooit meer echt zelfstandig de straat over, echt ooooveral hulpmiddelen voor nodig hebben is volgens mij nog veel naarder.

Muziek kan je ook nog wel voelen, op een feest of zo. En je kan als je hard oefent bijna perfect leren liplezen. Dus hoewel het een rotdilemma is en allebei echt enorm naar, kies ik dan toch voor doof. Je kan dan toch een normaler leven blijven leiden.

De keuze zal, gelukkig, nooit komen, maar ik ga toch voor blind. Dit vooral omdat mijn studie, mijn toekomstplannen en eigenlijk mijn hele leven gebaseerd zijn op muziek. Als dat weg zou vallen, zou ik het heel moeilijk vinden om iets te kunnen vinden waar ik me net zo op kan richten als muziek.
Ook is het gewoon 10x makkelijker om te communiceren als je blind bent, dan wanneer je doof bent. Als je doof bent, heb je altijd iemand anders nodig die gebarentaal kan, wil je met iemand kunnen communiceren.

doof, dan maar niks horen ik zie liever wat er om mij heen gebeurt

doof, maar toch liever geen

ik denk doof want anders voel je je zo eenzaam