blijven zitten?

Ik zit nu in 5 vwo en dat ging het hele jaar al niet super goed. Ik werk heel hard maar ik krijg er geen goede cijfers voor terug. Heel vaak een vijf, met geluk net een 6 of een 5.5. Nu sta ik op het moment voor alles behalve wiskunde(4.5, ja slecht ik weet het) net voldoende. dus vaak haal ik voor vakken behalve wiskunde een 5.5/5.8. mijn hoogste cijfer is een 6.2. Ik maak me heel erg zorgen of ik mijn examen zo wel kan halen. Het is net aan, en ik haal heel vaak onvoldoendes. Voor leesteksten haal ik altijd een 4 of een 5 en ik heb 4 talen. Wiskunde wordt hem ook niet, en al die andere vakken scoor ik vaak tussen de 5 en de 5.8. Wel is vastgesteld dat ik last heb van faalangst, dat kan er ook wel mee te maken hebben. Maar om met deze cijfers en stress mijn examen volgend jaar in te gaan vol teleurstellingen en huilbuien stelt me niet gerust. Ik heb nu wel een super leuke klas die ik zou moeten missen als ik zou blijven zitten. Ik twijfel heel erg.

Heb je nu hulp bij het voorbereiden op toetsen? Zo nee, kan je inschatten of dit je misschien kan helpen?

Zoals je het nu omschrijft, denk ik dat het inderdaad beter is om een jaar over te doen. Voor de rust, en om je beter voor te bereiden op je examenjaar. Een van mijn beste vriendinnen heeft dat ook destijds gedaan en ze zat in dezelfde situatie als jij, en het heeft bij haar inderdaad veel gescheeld. Ze is op een goede manier haar examenjaar doorgekomen.

Ik zou het ook vooral heel open en eerlijk overleggen met je ouders en je mentor/favoriete leraren/leraren van de desbetreffende vakken.

Ik heb nu geen bijles, wel gehad maar dat hielp toen niet. Maar misschien is het toch handig om dat volgend jaar weer te proberen. Ik heb het wel al eens midden in het jaar met mijn mentor besproken en hij blijft hameren dat het gewoon faalangst is en ik gewoon over zou kunnen. School maakt me nu alleen al werkelijk kapot. Het put me uit en maakt me verdrietig. Ik ben alleen bang dat ik geen nieuwe vrienden maak als ik blijf zitten. Die 4 vwo’ers ogen niet heel leuk, maar misschien heb ik teveel vooroordelen.

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Je hebt nu een leuke klas en je wilt natuurlijk niet weg, daardoor is het ook moeilijk om die andere mensen positief te bekijken. Maar er zullen altijd wel een paar tussen zitten waar je mee kunt opschieten.

Die vriendin van mij was verder ook gewoon nog heel erg betrokken bij ons. Ze vond het alleen jammer dat ze het hele examen doen en slagen niet samen met ons heeft kunnen beleven, maar goed. Uiteindelijk doe je het toch wel echt voor jezelf. En dat is denk ik ook het belangrijkste.

Doe vooral waar jij je het beste bij voelt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat school je kan slopen en ik snap ook dat je inschat dat het volgend jaar niet beter zal worden.

Bijlessen kunnen wel helpen. Ik begeleid zelf ook leerlingen; de een heeft gewoon een gebrek aan kennis en moet veel bijgebracht worden. De ander kan het in principe wel maar vind het moeilijk om toe te passen en is faalangstig. Die heeft vaak veel aan begeleiding door veel te oefenen en wat meer zelfvertrouwen te krijgen, en hulp/luisterend oor wanneer hij/zij dat nodig heeft. Wat je zou kunnen doen is toch over proberen te gaan en aankomende zomer al beginnen met het oefenen, ophalen en toepassen van kennis onder begeleiding, en dat doorzetten in je examenjaar.

Ik zou om eerlijk te zijn gewoon naar je examenjaar gaan. Het zal zwaar worden, maar wie weet haal je je examens toch! Daarnaast beleef je dan je examenjaar samen met je vrienden, denk aan gala, examenstunt etc. Als je niet je examens zou halen, heb je in ieder geval de examens wel al een keer meegemaakt. Dit helpt je enorm bij de voorbereiding voor de 2e keer examens, omdat je dan weet wat je te wachten staat. Ook weet je waar je op gezakt bent en je daar je focus op kunt leggen.

Zelf heb ik ook met hakken over de sloot 5vwo gehaald en toen mijn eindexamen niet gehaald. Maar ik heb er absoluut geen spijt van gehad. Ik heb ondanks de stress geweldige momenten gehad met mijn vrienden in mijn laatste jaar en dat had ik voor geen goud willen missen. Mijn 2e keer examenjaar ging stukken beter! De 2e keer herhaling van alle stof heeft me enorm geholpen. De onderdelen die ik niet snapte, snapte ik nu wel. Ik haalde in mijn 1e keer examenjaar alleen maar rond de 5. In mijn 2e keer examenjaar haalde ik bijna allemaal 7ens!

Je moet natuurlijk doen wat voor jou het beste is en waar jij je het fijnst bij voelt. Ik deel alleen maar míjn ervaring.

Ik ben het hiermee eens! Het is zoveel nuttiger om de zesde opnieuw te doen dan de vijfde. In de zesde heb je alle stof al gehad, je weet precies wat er van je verwacht wordt, en mocht je de examens niet halen dan heb je de hele “examenervaring” al gehad en is het dus een stuk minder stressvol de tweede keer. Als je nu blijft zitten in 5 vwo, dan wordt de druk om het in één keer te halen in 6 vwo zoveel groter en dat maakt het volgens mij alleen maar erger voor je. Terwijl als je nu 5 vwo haalt, je 6 vwo in kan gaan met de gedachte “ik doe gewoon mijn best, en als het niet in één jaar lukt, dan geeft dat niet”. Ik zit nu in 6 vwo en ik heb ook faalangst, maar ik heb mezelf er doorheen geslagen met die gedachte. Nu bestaat er misschien zelfs nog de kans dat ik slaag, dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit :slightly_smiling_face:

Ik zou wel naar de 6de gaan!
Ik ben zelf blijven zitten in 5vwo en ik vond het echt heel erg jammer dat ik alle leuke examendingen niet met mijn vrienden kon doen.
Als je zakt heb je dat in ieder geval een leuk examenjaar met je vrienden gehad :slightly_smiling_face:

telt alles mee voor je pta?
want dan zou ik wel even overleggen of je met zulke lage cijfers je examens in kan.
zo zat er een meisje bij mij in de klas dat voor haar pta proefwerken gemiddeld een 3,5 stond terwijl haar gewone gemiddelde een 6 was voor dat vak.
hierdoor is ze uiteindelijk gezakt op 0,1

overleg misschien eens met je mentor
wat vind je belangrijker. Met een gerust hart en een nieuwe start het examen in of het toch proberen en later misschien een wteede kans krijgen

Ah, dat is vervelend! Ik ben ook een jaar blijven zitten, het is ontzettend kut maar het is nu veel ‘rustiger’ en ik heb een veel betere basis voor de volgende jaren. Succes!

Ja alle cijfers blijven wel staan voor volgend jaar die ik nu heb gehaald helaas.

Ik ben zelf dit jaar ook blijven zitten (wel in 2VWO dan) maar vorig jaar haalde ik enkel lage cijfers en nu is mijn laagste cijfer van het hele jaar een 4.5 voor muziek omdat de leraar chagrijnig was. Ik zou als ik jou was met de school bespreken of je misschien het jaar kan overdoen zodat je zeker weet dat je geen stof mist voor je examens en je wat meer rust hebt.

Lukte het toen ook om een beetje aansluiting te krijgen bij de andere mensen uit je nieuwe klas? Aan de leeftijd zou het dan bij mij niet kunnen liggen ik ben nu nog 16 en wordt over 3 maanden pas 17. De meeste mensen uit mijn klas zijn al lang 17 nu. Alleen ken ik niemand uit die lagere klas. Het zou wel de druk om alles in een keer te halen vergroten als ik blijf zitten. Maar het bied idd wel rust.

Hoi,

Ik herken het probleem (soort van).
Mijn zus deed ook VWO en zij had dit probleem al in 4VWO.
Elke dag om 6 uur dr uit om te leren en als ze thuis kwam tot 12 uur s’avonds leren. Maar ze haalde maar steeds 6jes. Zij was toen wel overgegaan naar 5VWO (bespreekgeval). In 5 VWO werd het echt nog erger. Toen stond ze hetzelfde als jou en ze heeft er voor gekozen om over te gaan naar de 6de. In de 6de had ze zoiets van ‘Fuck dit ik doe nog wel een jaartje’, dus ging ze bijna niks doen. 2 dagen voor haar examens begon ze met leren. En geloof het of niet, ik geloof het nog steeds niet, ze kwam haar examens uit met alles hoger dan een 7 en ze had drie 9ens!

Kortom: Ga gewoon 6VWO proberen, de meeste dingen die je daar krijgt is herhaling. En gewoon examens doen! En als je het niet haalt, je hebt het tenminste geprobeerd en hard voor gewerkt.

hee,
Vorig jaar had ik dit precies. of althans, ik gaf op halverwege het jaar en zat uberhaupt niet lekker in men vel maar dat doet er niet toe.
Ik ben ook in vwo 5 blijven zitten en doe dit nu voor de tweede keer.
Ondanks dat er veel nieuw methodes zijn en ik precies in het schakeljaar bleef zitten zijn er voor mij zoveel lampjes gaan branden toen ik alles voor de tweede keer hoorde. Nu sta ik behalve biologie alles boven de 7.

Qua sociale kant heb ik het geluk dat mijn beste vriendin met mij is blijven zitten, want zelf kan ik niet echt veel aansluiting vinden bij de andere “kids”. Dit komt denk ik ook omdat ik nu al 18,5 ben en er een aantal meiden zijn die echt net 16 zijn , dus dat is voor jou misschien ook wel anders.

Wel kan ik je vertellen dat het mij enorm heeft opgelucht dat de druk eraf is ondanks dat ik me maar al te goed realiseerde dat nog een keer blijven zitten geen optie was en dit de laatste kans was. Ik ben nu een stuk blijer en voel me veel energierijker. Succes met je beslissing!

Ik zou het zelf ook gewoon proberen. Of je nou nu blijft zitten of volgend jaar. Als je er voor kiest om nu een jaar over te doen dan geef je jezelf helemaal geen kans om te slagen, Wanneer je naar 6 vwo gaat kan je het nog proberen. Je staat ook niet veel onvoldoendes, ééntje maar. Maar dan vooral veel 5,5 zeg je. Dat is afgerond een 6. Met allemaal zessen slaag je ook!

.

Hoi,

Ik denk dat je je keuze heel erg moet baseren op wat je plannen
zijn om na de middelbare school te gaan doen.

Wil je een universitaire opleiding doen, of een iets meer praktische
opleiding op het HBO?

In het laatste geval, zou ik na jouw verhaal gelezen te hebben,
ervoor kiezen om naar havo te gaan. Misschien heb je daar nog niet
aan gedacht, maar als je er nu al ‘genoeg’ voor doet, waarom zou
het dan volgend jaar in 5 VWO beter gaan?

Ik spreek gedeeltelijk uit eigen ervaring. Heb 4 jaar VWO gedaan,
en als ik op het laatst nog extra mijn best had gedaan, was ik misschien
wel over gegaan. Maar toen ben ik voor mezelf gaan bedenken wat ik nou
wilde. Universiteit is niks voor mij, en je voelt je ook veel beter wanneer
je cijfers goed zijn, wat natuurlijk logisch is, maar dan nog. Ik ben naar
de havo gegaan en hier gaat het veel beter en ik heb een stuk meer rust.

Succes met je keuze!