Blijven zitten!?

Hee iedereen,

Ik zit met een(voor mij dan tenminste) groot probleem. Ik sta erg slecht voor school en het is dus ook bijna zeker dat ik blijf zitten. Het liefst zou ik een niveau omlaag gaan omdat ik het niveau dat ik nu heb erg moeilijk vind, maar zoals ik er nu voor sta moet ik blijven zitten. Dit wil ik absoluut niet; ik ben vroeger blijven kleuteren en als ik blijf zitten kom ik in een klas met kinderen die 2 jaar jonger zijn(ik word dan 17 als zij 15 worden). Die gedachte vind ik heel benauwend en ik krijg een soort paniekgevoel als ik eraan denk. Als ik een niveau zou dalen, zou het gewoon een kwestie van nieuwe vrienden maken zijn, maar blijven zitten is voor mij echt afschuwelijk. Dan zou ik de rest van m’n schooltijd zonder m’n vrienden zitten, die zitten dan een paar klassen hoger.
Nu ben ik dus echt ten einde raad, want als ik mijn cijfers niet ophaal ga ik dus zonder twijfel doubleren. Het probleem is dus dat ik nu al weet dat dat mij niet in 8 weken gaat lukken. Ik probeer zo’n goed mogelijke werkhouding te hebben en m’n leraren te laten zien dat ik echt over wil gaan(wel een niveautje lager), maar ik weet niet hoeveel zin dit alles nog heeft. Mijn mentor is niet de allerslimste en hij weet ook niet wat ik eraan kan doen behalve mijn best doen.

Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik alsnog over ga? Als uitzondering of zo? Want blijven zitten is voor mij echt een afschuwelijke gedachte en ik wil er alles aan doen om dat niet te laten gebeuren.

(Momenteel zit ik in de 3e)

Op studiebegeleiding gaan heeft voor mij veel geholpen vorig jaar!

Als je moeite hebt met leren en huiswerk bijhouden kan je dat misschien overwegen?

Geloof me… Blijven zitten is echt niet zo erg als het lijkt
Ik zat ook bij mensen in de klas die een stuk jonger waren dan dat ik was
Uiteindelijk raak je daar ook gewoon mee bevriend. Ik had gewoon mensen waarmee ik in de klas lol kon hebben en waar ik naast zat
En in de pauzes was ik gewoon bij mijn vaste groep van de jaren daar voor

Dit ja, het valt echt heel erg mee! Wellicht maak je weer nieuwe vrienden en zitten er ook al mensen in die klas die al wat ‘volwassener’ zijn dan de rest, als dat is waar je bang voor bent. En in de pauzes kun je bij je oude klasgenootjes gaan zitten.

Je zou eventueel ook kunnen proberen het toch nog te redden in die 8 weken, als je jezelf weet te motiveren en er echt voor wilt/kunt gaan. Huiswerkbegeleiding kan helpen, en een strenge planning maken en je daar dan ook echt aan houden? Leraren om hulp vragen?

Ik ben twee keer blijven zitten. Ik ben bijna 18 en de jongsten in mijn klas zijn nog maar 15. Merk niks van dat leeftijdsverschil. En uiteindelijk beter voor mij geweest. Afstromen moet je ook nieuwe vrienden maken. En blijven zitten ook. Waarschijnlijk gaar het volgend jaar makkelijker. Het is dan geen nieuwe stof meer en je kan het makkelijker bijhouden.

Ik ging ieder jaar met de hakken over de sloot over en dat koste me uiteindelijk mijn examenjaar. Ik haalde het niet en kon mijn diploma een jaar opnieuw doen. Kies wijsheid en doe nu een jaar over.

Hoezo mag je geen niveau zakken dan? Klinkt alsof je daar sowieso gelukkig van zou worden.