Blijven zitten, wat moet ik doen?

Hee allemaal.

Ik ben lang niet meer op Girlscene geweest, dus ik weet niet meer helemaal zeker of dit nou de juiste plek is om het te plaatsen of niet. Toch wil ik een paar vragen aan jullie stellen want zelf weet ik het niet meer echt.
Ik blijf dit jaar zitten, dat staat vast. Dat komt omdat ik vaak ziek ben geweest en veel stof heb gemist. Ik heb trouwens vijf toetsweken per jaar (vijf periodes), dus dat wordt al snel veel inhalen. Ergens vind ik het dus ook wel goed dat ik blijf zitten, want dan kan ik de stof opnieuw krijgen. Ik heb besloten dat ik naar een andere school wil gaan en daar wil ik graag vwo gaan doen in plaats van gymnasium.
Nu was ik vaak ‘ziek’ omdat ik bang was door mijn faalangst. Dan voelde ik me zo slecht. Ik was bang om de beurt te krijgen of om so’s te krijgen. Ik heb dit mijn vrienden vaak genoeg verteld, ook mijn leraren weten het. Toch hielden ze er geen rekening mee. Mijn vriendinnen zeiden dat ze het begrepen, maar toch deden ze elke keer heel vervelend wanneer ik ze een bericht stuurde waarin ik vertelde dat ik ziek was. Dan reageerde ze altijd heel achterdochtig, alsof ik loog. Ik vind dit heel jammer, want ik heb het gevoel dat ze me daardoor soms ook buitensluiten. Vaak wanneer ik dan wél op school ben dan spreken we nooit af na school. Wanneer ik er niet ben, doen zij dat wel en gaan ze foto’s op instagram plaatsen wat we normaal ook nooit doen als ik erbij ben.
Nu ben ik elke dag weer bang om op school te komen en dat iedereen weer zo achterdochtig doet. Ik heb het mijn ouders ook nog niet verteld over dat ik soms thuis zit omdat ik alleen maar bang ben. En als ik dan naar school wil, dan doe ik het soms toch weer niet. Ik weet dat ik nog maar één periode met die meiden heb, maar daarom ook juist heb ik geen zin meer om naar school te gaan. Één periode is helemaal niks. Dat kan ik net zo goed gewoon missen.
Ik heb geen idee wat ik moet doen nu, en ik weet dat dit heel raar klinkt. Ik wil echt niet hopeloos klinken of zo, maar wat zouden jullie doen?

Bedankt voor het lezen.

Je moet het echt tegen je ouders zeggen en er met je mentor over praten, want als ze weten dat je dit hebt dan kunnen ze je er bij helpen en kun je bijvoorbeeld ook extra tijd bij toetsen krijgen of bijvoorbeeld regelen dat je je toets in een andere, stillere ruimte mag maken. :slightly_smiling_face:

Oké, dat ga ik doen. Bedankt voor je reactie. :slightly_smiling_face:

Misschien zou je ook een faalangst training kunnen doen? Bij mij op de hogeschool bieden ze het namelijk wel aan, dus misschien zijn er voor jou ook wel mogelijkheden!
Daarnaast zou ik er inderdaad met je ouders en een docent die je vertrouwd over praten. Zij kunnen vast ook een oplossing bieden.

Aah wat vervelend voor je! Ik heb hier niet zo veel ervaring mee, maar ik weet wel dat een vriendin van mij een speciale faalangst-regeling heeft met bijvoorbeeld Nederlands, dan hoeft ze haar opdrachten niet ‘op tijd’ in te leveren maar krijgt ze uitstel, mits ze ze voor het einde van het jaar inlevert. Dat geeft haar echt heel veel rust voor zover ik het weet! Dus ik hoop dat je op je volgende school een gelijkvormige afspraak kan maken want ik denk dat dat al heel veel last van je schouders haalt!

Wat vervelend! Ik had er erg last van op de basisschool, terwijl je dan niet veel dingen hoeft te doen, maar toen was ik ook vaak niet op school. Praat er inderdaad met je ouders en mentor over. Bij mij hielp het om in een stille ruimte je toets/so te maken. Op school is er meestal wel een faalangsttraining. Ik raad je echt aan om dit te gaan doen! Ik heb er altijd veel aan gehad. Praat er anders ook met je vriendinnen nog een keer over. Je kan het meid! :wink:

Ik denk dat het belangrijk is om je ‘probleem’ op te lossen, dus je faalangst. Zoals hierboven staat zou ik een faalangsttraining aanraden. En probeer er met je mentor of een vertrouwenspersoon over te praten, misschien hebben ze naast een faalangsttraining nog wel een oplossing.

Ik zou wel naar school gaan, al is het maar om er weer aan te wennen om gewoon te gaan. Je kunt het je vriendinnen ook niet echt kwalijk nemen dat ze zo denken. Begrip houdt ergens op natuurlijk. Ik heb best begrip voor leerlingen die er last van hebben, die tijdens mondelingen een black out hebben bijvoorbeeld, maar leerlingen die constant zich ziekmelden zodra ze iets van een toets of wat dan ook hebben zijn gewoon heel irritant voor docent en medeleerlingen.