Tja, ik heb dus een probleem…
In de eerste klas heb ik havo gedaan, maar dat was te makkelijk voor me en daar hoefde ik niks te doen (net als op de basisschool waar ook alles me kwam aanwaaien). Toen ben ik opgestroomd naar 2vwo en sindsdien doe ik vwo. En eigenlijk gaat dat me ook best makkelijk af.
Maar nu zit ik in 5vwo en ik sta 4 onvoldoendes (twee 5.2’en, een 5.3 en een 5.1). Ik denk dat ik dat nog wel op zou kunnen halen voor het einde van dit jaar, maar ik moet ook nog heel erg veel verslagen etc. maken. Als ik heel erg hard werk en mezelf volprop met stress, zou ik het waarschijnlijk nog wel kunnen halen, maar dan ook echt op het nippertje.
Waar ik bang voor ben is dat ik dan dus met een slecht begin de examenklas inga, na een heleboel stress, en waarschijnlijk moet ik dan ook een deel van mijn zomervakantie alweer opofferen om het volgend jaar wel te redden. En omdat ik een WO-studie wil doen die met selectie werkt, zou ik mijn examenjaar wel met een redelijke cijferlijst af moeten ronden.
Omdat ik die studie wil doen is havo eigenlijk ook niet echt een optie, omdat ik dan ook vwo weer erachter aan zou moeten doen, of ik zou die studie uit mijn hoofd moeten zetten.
Zelf heb ik het gevoel dat ik liever dit jaar nog een keer over doe en dan nu wel gewoon goed gemotiveerd aan het werk ga. Ik heb mijn lesje wel geleerd. Maar iedereen in mijn omgeving zegt dat ik dat niet moet doen, omdat ik ‘dan helemaal niets meer zou doen’. Ik denk dat dat niet helemaal waar is, omdat ik niet voor niks zo slecht sta. Ik zou nog heel wat bij moeten leren. Zeker bij wiskunde loop ik enorm achter, omdat ik aan het begin van het jaar daar een 3.9 voor stond, en dus bij bepaalde onderwerpen totaal geen idee heb waar het over gaat.
Hebben jullie advies voor mij? Moet ik de raad van anderen opvolgen en ervoor gaan, of kan ik beter mijn hart volgen en toch blijven zitten? (Zeker als je hier ervaring mee hebt zou ik heel graag je mening horen)
Liefs wikkiexx