Blijven zitten of toch op het nippertje naar de examenklas?

Tja, ik heb dus een probleem…
In de eerste klas heb ik havo gedaan, maar dat was te makkelijk voor me en daar hoefde ik niks te doen (net als op de basisschool waar ook alles me kwam aanwaaien). Toen ben ik opgestroomd naar 2vwo en sindsdien doe ik vwo. En eigenlijk gaat dat me ook best makkelijk af.

Maar nu zit ik in 5vwo en ik sta 4 onvoldoendes (twee 5.2’en, een 5.3 en een 5.1). Ik denk dat ik dat nog wel op zou kunnen halen voor het einde van dit jaar, maar ik moet ook nog heel erg veel verslagen etc. maken. Als ik heel erg hard werk en mezelf volprop met stress, zou ik het waarschijnlijk nog wel kunnen halen, maar dan ook echt op het nippertje.

Waar ik bang voor ben is dat ik dan dus met een slecht begin de examenklas inga, na een heleboel stress, en waarschijnlijk moet ik dan ook een deel van mijn zomervakantie alweer opofferen om het volgend jaar wel te redden. En omdat ik een WO-studie wil doen die met selectie werkt, zou ik mijn examenjaar wel met een redelijke cijferlijst af moeten ronden.

Omdat ik die studie wil doen is havo eigenlijk ook niet echt een optie, omdat ik dan ook vwo weer erachter aan zou moeten doen, of ik zou die studie uit mijn hoofd moeten zetten.

Zelf heb ik het gevoel dat ik liever dit jaar nog een keer over doe en dan nu wel gewoon goed gemotiveerd aan het werk ga. Ik heb mijn lesje wel geleerd. Maar iedereen in mijn omgeving zegt dat ik dat niet moet doen, omdat ik ‘dan helemaal niets meer zou doen’. Ik denk dat dat niet helemaal waar is, omdat ik niet voor niks zo slecht sta. Ik zou nog heel wat bij moeten leren. Zeker bij wiskunde loop ik enorm achter, omdat ik aan het begin van het jaar daar een 3.9 voor stond, en dus bij bepaalde onderwerpen totaal geen idee heb waar het over gaat.

Hebben jullie advies voor mij? Moet ik de raad van anderen opvolgen en ervoor gaan, of kan ik beter mijn hart volgen en toch blijven zitten? (Zeker als je hier ervaring mee hebt zou ik heel graag je mening horen)

Liefs wikkiexx

Als ik jou zo hoor heb jij je keuze eigenlijk al gemaakt, maar houden de meningen van anderen je tegen. Ik zou zeggen: doe wat het beste voor jou voelt- zolang het je vervolgstudie niet in de weg zit. Maar als je met een slecht begin het examenklas in zou gaan, zou ik als ik jou was dit jaar overdoen en dan met een goed begin èn een goed gevoel het examenjaar in gaan

Hey ik ben hier nieuw maar ik heb even een account aangemaakt om te kunnen reageren haha.
Ik had vorig jaar namelijk ongeveer hetzelfde, dit kwam deels omdat ik ook ziek was. Ik kon er nog voor kiezen om over te gaan maar ik ben uiteindelijk blijven zitten.
ik ben nu echt blij dat ik die keuze heb gemaakt. Dit jaar ging namelijk veel beter ik sta nu voor al mijn vakken een 7 en voor 2 vakken een 8. Dit scheelt vooral ontzettend veel stress.
als ik vorig jaar naar V6 was gegaan was ik nu waarschijnlijk gezakt en nu ga ik met vertrouwen mijn examen jaar in. Blijven zitten lijkt misschien heel erg, maar het is maar een jaar dat zo voorbij is.
ik ben in elk geval blij dat ik het jaar 2x heb gedaan.
Succes met je keuze in elk geval! :kissing_heart:

Mag je zelf überhaupt wel beslissen of je blijft zitten? Ik heb daar geen ervaring mee, sorry.

Zijn die onvoldoendes voor vakken waar je al SE’s voor gemaakt hebt? Ik denk dat het verstandig is om een jaartje over te doen (vooral m.b.t. wiskunde), maar ik weet dus niet hoe je school hierin staat.

Ik was gewoon naar de teamleider gegaan en toen kon het gewoon. Je moet denk ik wel een goed argument hebben, maar bij mij vond de school het zelfs een verstandig besluit haha

Heey allemaal,

Bedankt voor de reacties!!
Ik denk dat ik binnenkort inderdaad een gesprek ga aanvragen met de teamleidster en aan haar vraag wat zij vind dat een goede keus is.
Ik had aan haar al wel een beetje laten merken dat ik het geen probleem zou vinden om te blijven zitten, maar zij wilde wel heel graag dat ik ervoor ga om nog naar 6 vwo te gaan. Gelukkig is ze altijd heel begripvol dus als ik haar duidelijk uitleg wat ik hierboven ook al had gezegd zal ze het waarschijnlijk wel begrijpen…

Liefss

Ik ken iemand en die heeft 5VWO ook over gedaan doordat ze geen hele hoge cijfers had en net over zou gaan en dat pakte heel goed uit, de tweede keer ging ze met hele mooie cijfers over.

Stel voor jezelf duidelijke doelen voor je tweede keer vijfde en vertel dit aan je mentor/ouders etc. en vraag of ze je hierbij kunnen helpen (huiswerk maken, projecten op tijd maken) dan denk ik dat het zeker geen slecht idee is om de vijfde nog een keer te doen, omdat je er zelf achter staat, alleen je omgeving niet, maar laat jezelf niet door hen tegenhouden.

Lekker jaartje opnieuw doen!
Ik heb havo 4 twee keer gedaan zodat ik daarna wel goed naar het vwo kon.
Zeker als cijfers belangrijk zijn voor je vervolgstudie absoluut dat jaartje over doen.

Succes met je keuze

hey :slightly_smiling_face:

Zoals ik hierboven lees heb je al veel advies :stuck_out_tongue:

Ik wou wel even toevoegen: je zegt dat het een loting studie is,
Welke studie? Er zijn namelijk studies met selectie, die als eis hebben dat het 5de klas in een jaar is behaald en dat je je eerste keer slaagt!!

Dus even dat je erover informeert bij je studie voordat het te laat is :wink:

Ik heb inmiddels met mijn ouders gepraat en ze hadden door dat ik dit serieus wil, dus ze zeiden dat ik er maar met school over moet gaan praten dan :slightly_smiling_face:
Dus ik denk dat als school het goed vind ik inderdaad dit jaar over kan doen. :upside_down_face:

Bedankt voor de tip!! Ik ga inderdaad even informeren hoe zij erover denken!

De examenklas is meer een herhaling van wat je dit jaar hebt geleerd.
Of je blijft zitten, snapt alles goed en daarna ga je over. Dan heb je het 3x gehad en scoor je supergoed op je examen.
Of je gaat gewoon over, krijgt een herhaling en maakt de examens.
Allebei een goede keus, maar als je echt totaal niks snapt van wat je dit jaar hebt gedaan, zou ik liever blijven zitten of je komt volgend jaar in de knoop!

Ik had een paar jaar geleden hetzelfde probleem, en heb er toen in overleg met school voor gekozen om te blijven zitten. Geen moment spijt van gehad!

Als je weet van jezelf dat je heel erg gemotiveerd bent om er volgend jaar alles aan te doen om je examens te halen zou ik wel kiezen om over te gaan. Elk schoolexamen wat je krijgt zijn namelijk meestal (tenminste bij mij) een nieuw hoofdstuk en een stuk of 4/5 uit vorige jaren. Als je veel tijd in herhalen steekt kan je het volgend jaar evengoed makkelijk halen, maar dat hangt er dus wel vanaf hoeveel tijd en moeite je erin gaat steken, als je er niet veel tijd en moeite in wilt steken kan je beter een jaar over doen.