blijven zitten of niet?

Heej meiden!
Ik zit een beetje met een dilemma.
Zit nu in 5vwo, maar ben het afgelopen jaar best veel afwezig geweest omdat ik ziek was. (pfeiffer en migraine is geen leuke combinatie!)
Nu heb ik best wel veel gemist, maar cijfertechnisch gezien zou ik misschien nog wel over kunnen, maar ik ben bang dat ik dan volgend jaar (en zeker ook met de examens) ga falen omdat ik belangrijke stof gemist heb enzo…
Aan de ene kant lijkt het me beter om dit jaar over te doen, maar aan de andere kant wil ik dat helemaal niet omdat ik dan weer in een hele nieuwe klas kom en ik ben niet zo’n sociaal type… :’)
Wat zouden jullie doen?

x

Misschien kan je er met je mentor/coördinator over praten? :slightly_smiling_face:

Je bent alleen bang dat je gaat falen?
Vraag aan je mentor wat hij vind? Vind hij dat je het aankan?
Dan zou ik gewoon overgaan, anders is het zonde van het jaar.

idd even over praten, dan weet je er meer over

Misschien kun je al die stof in de zomer inhalen? Als je daar zin in hebt.

Even met je mentor over praten? Misschien raad die je wel gewoon aan om over te gaan.

Ik snap je punt wel, 5vwo is vast een moeilijk jaar. Ik zou gewoon even bekijken welke vakken en wát je moet inhalen. Misschien kun je het missen en krijg je het volgend jaar als herhaling, maar ik zou er in ieder geval met je mentor over praten.

Ik zou, als je nu over kan, nu over gaan! Je heb kans dat je nu blijft zitten, en het dan alsnog volgend jaar niet redt…

Het ligt er wel aan hoe veel je hebt gemist denk ik. Ik vind V6 lastiger dan V5, maar daarover verschillen de meningen.

Ja ik heb het er wel eens met m’n mentor over gehad, en hij zegt dat ik nog wel over kan gaan maar dat het wel lastig gaat worden volgend jaar. Aangezien ik veel stof gemist heb, en dat nu wel allemaal tegelijk terug komt in schoolexamens etc. En aan de ene kant lijkt het me beter om het over te doen dit jaar, ook omdat ik nog altijd veel afwezig ben…

Maar, misschien ben je volgend jaar wel weer zoveel afwezig? :open_mouth:

Misschien kan je de stof inhalen?

Ik zelf vond (vind) VWO 6 wat stof betreft vooral herhaling van wat je in de 5de hebt geleerd. Je leert niet zoveel nieuwe dingen meer in je eindexamenjaar, je gaat alleen dieper op dingen in. VWO 6 vind ik wel moeilijker dan VWO 5, maar dat komt vooral door gebrek aan motivatie. Je zou nu wel over kunnen gaan, en als je snel leerstof door hebt en makkelijk leert, zou ik dat ook zeker doen. En anders zou ik het risico maar niet nemen, en liever een jaar overdoen. Als je in VWO 6 zakt, kan je alsnog opnieuw beginnen dus ja

Ik zou er met je mentor en misschien ouders over praten.
En misschien dat je in de zomer wat stof kunt overdoen. En volgend jaar misschien wat extra lessen als dat mogelijk is?

Als je cijfertechnisch gewoon overgaat zou ik het doen. Ik zit nu in mijn examenjaar en gebruik helemaal niets meer van de stof die ik vorig jaar geleerd heb.

De examenstof wordt je als het goed is in het laatste jaar gewoon opnieuw geleerd. Misschien zul je het iets moeilijker krijgen, maar dan kun je altijd nog je leraren om extra hulp krijgen.

Als ik jou was zou ik overgaan, en misschien idd stof inhalen in de vakantie ofzo of extra uitleg vragen als je dat nodig hebt.

Je kunt namelijk nu blijven zitten & alles overdoen (waarvan je sommige stof niet nodig hebt), of overgaan waarbij je káns hebt dat je niet slaagt. Als je dan niet slaagt, dan blijf je toch in de 6e zitten? Dan ken je iig de stof wel die er gevraagd wordt, en doe je er niet per sé een jaar te lang over! (wat misschien zou gebeuren als je nu zou blijven zitten)

als je denkt dat je echt slechter gaat presteren zou ik blijven. Op mijn school mag je niet eens blijven zitten :
Dan moet je van school af.

Wow dat is streng!

Ik zou sowiezo even met je mentor praten.
Als ik jou was zou niet blijven zitten want vaak wordt best veel herhaald in het examenjaar en je krijgt waarschijnlijk ook examenbundels waar alle stof in staat. En als je er cijfertechnisch goed voor staat ondanks je veel afwezig was betekent dat toch wel dat je het goed doet!

Hmm, migraïne is idd erg irritant! Ik heb het vandaag ook weer gehad :S.
Maar ik zou als ik jou was wel gewoon naar het examenjaar gaan denk ik.
hooo ik weet het niet, haha aan mij heb je niet veel^^