Blijven zitten of C&M...

Lieve mensen,

Ik zit een beetje met een probleem. Ik zit nu in 3 gymnasium en heb dit jaar gewoon enorm verpest. Ik heb altijd al moeite met wiskunde gehad, maar dit jaar sta ik een 4 gemiddeld. Daarom mag ik misschien niet over. Als ik toch over mag, moet ik verplicht C&M doen. Mijn probleem is alleen; Ik wil N&G doen want ik wil geneeskunde studeren… Dus eigenlijk zou ik best willen blijven zitten zodat ik volgend jaar wel N&G kan kiezen. Alleen hoe groot is de kans dat wiskunde volgend jaar wel goed gaat? Misschien moet ik dan ook wel C&M doen. Iets anders dat mij tegen houdt is dat sommige vrienden van me nu al naar 5 vwo gaan. Ik ben bang dat dadelijk al mijn vrienden van school af zijn en dat ik achterblijf. Zijn er meiden die ongeveer hetzelfde mee hebben gemaakt? Ik zou graag willen weten hoe jullie dit hebben aangepakt, want ik ben nu al 2 maanden non-stop aan het stressen. Xx

Het is misschien nu even vervelend dat je vrienden een (paar) jaar hoger zitten, maar daar zou ik het niet van af laten hangen. Je kan gewoon vrienden blijven ook als zij straks in een andere klas zitten en van school af gaan, en je krijgt ook nieuwe vrienden in je klas volgend jaar. Als ik jou was zou ik echt blijven zitten, volgend jaar wiskunde goed bijhouden en evt. bijles nemen. Ik denk dat je behoorlijk spijt gaat krijgen als je C&M gaat doen, dan blijven er namelijk een stuk minder studies over die je kan kiezen en al helemaal niks in de richting waar jij aan zit te denken.

Je zit voor jezelf op school en niet voor je vriendinnen.
Ik zou zelf de keuze maken om dan te blijven zitten, zodat je volgend jaar jou sector kan kiezen. Ook dan het komend jaar bijles nemen.

Ik wil je niet de les lezen ofzo… Maar je had zelf wel eerder stappen kunnen ondernemen in wiskunde? Als je van jezelf weet dat je wiskunde moeilijk vind.

Ik zou wel blijven zitten dan. Als je echt N&G wil doen, zou ik het jaar overdoen met als voorwaarde dat je bijles neemt voor wiskunde (heb je dit al?) en dat het haalbaar is voor jou. Hoe gaan je andere bèta-vakken? Als die goed gaan is het al helemaal zonde om C&M te kiezen.

Je vrienden zitten misschien een klas of 2 hoger maar dit maakt niets uit. Je kan ze blijven zien + je maakt vast nieuwe vrienden.

xx

Ik denk dat je beter kan blijven zitten, als je echt geneeskunde wil doen dan.
Ik ben zelf ook blijven zitten en het ging toen echt veel beter, vooral bij wiskunde is alles hetzelfde als wat je nu hebt gehad dus 99% kans dat t volgend jaar veel beter gaat (als je blijft zitten)

Nou ja, je moet bij jezelf nagaan of je alles eruit hebt gehaald wat erin zit qua wiskunde. Heb je écht veel geoefend, hulp gevraagd, actief meegedaan in de les bij wiskunde? Denk je dat je niet beter je best kunt doen dan je nu al gedaan hebt? Of denk je van: ik had eigenlijk wel meer eraan kunnen doen?

Het ligt er ook maar net aan hoe graag je geneeskunde wil doen natuurlijk. Ik ben van mening dat als je iets écht graag wilt en je gemotiveerd genoeg bent om er hard voor te werken, dat het meestal wel goedkomt.

Ben het enigszins eens met de meiden hierboven hoor, maar het is echt niet zo dat je met C&M weinig kunt.
Ook met C&M kun je een heleboel paramedische studies gaan doen, bijvoorbeeld op het hbo. Ik wilde ook graag geneeskunde studeren toen ik in de derde zat, maar ik was gewoon niet goed genoeg in natuur- en scheikunde. Ik kon inderdaad ook wel een jaar blijven zitten en dan voor het vierde jaar een N&G-pakket kiezen, maar dan zou ik een jaar vertraging oplopen, terwijl dat helemaal niet nodig was. Ik heb toen E&M/C&M gekozen, nu doe ik een superleuke paramedische opleiding op het hbo en ik denk dat dit veel meer bij mij past dan geneeskunde uiteindelijk.

Daarnaast: als je nu al moeite hebt met wiskunde en je hebt al heel veel moeite erin gestoken, ga je echt nog zwaar krijgen in de bovenbouw als je op een hoger niveau wiskunde gaat doen. Bij C&M kun je voor wiskunde C kiezen, maar met een N&G-pakket moet je A of B kiezen en dat is toch wat pittiger, vooral B is heel veel met hoeken berekenen, goniometrie, formules, algebra etcetera. En nu zijn de eisen ook dat je voor wiskunde niet lager dan een 5 op je eindlijst mag staan (op je diploma), dus zou je het wel aandurven om een moeilijkere wiskunde-soort te nemen en daar in de hele bovenbouw nog moeite mee te hebben?

Ik zou blijven zitten als ik jou was want dan kun je wel doen wat je graag wilt.
En waarschijnlijk gaat wiskunde volgend jaar wel beter waardoor je dan wel naar N&G kan! Maar het is jou keuze. :cold_sweat:
Succes!

Wiskunde is toch gewoon verplicht op het vwo? Ik dacht dat alleen C&M havo aan wiskunde kon ontkomen

Als dat niet zo is, zou ik voor C&M gaan. Ik had zelf een soortgelijk probleem. Ben toen van 4 naar 5 en van 5 naar 6 nét over gegaan, om in de 6e toch te zakken. Uiteindelijk het jaar opnieuw gedaan op het vavo met C&M profiel (geschiedenis en aardrijkskunde erbij genomen). Ook is de kans dat je door de lotingen van geneeskunde komt erg klein, misschien iets om nog over na te denken.

NB: ik ga er wel van uit dat je wiskunde je gewoon niet ligt, maar dat je wel alles eruit hebt gehaald wat erin zit.

Ik zit nu in vwo 4 en onze school heeft de mogelijkheid om nog vakken te laten vallen. Ik wilde heel graag verloskunde gaan doen, maar daar heb je bio en sk nodig. Ik ben echt slecht in sk en sta nu ook een 4 gemiddeld. Na veel nadenken laat ik het toch vallen, net zoals economie waar ik nog slechter in ben. Als ik deze vakken zou houden zou ik nooit overgaan en slagen voor mn examens. Ik zou er dus nog goed over na denken! Nu ga ik C&M doen met gs, ak, fr, du en m&o als keuzevak. Wil je echt perse geneeskunde studeren? Dan moet je er 200% voor gaan, en ook alle moeite doen om te worden toegelaten. Wiskunde is sws verplicht op Vwo, alleen je wilt dan zeker wiskunde C doen? Een vriendin van mij had ook veel moeite, maar dat gaat nu stukken beter! Je kunt ook altijd bijles nemen!

Ik weet niet of je het later wel aan zult kunnen, maar wat je ook doet, voor geneeskunde heb je N&T nodig, tenzij jullie N&G-profielen verplicht met wiskunde B en natuurkunde zijn.

Wiskunde B is niet verplicht voor geneeskunde. Wiskunde A is voldoende.