Blijven zitten in 4 HAVO wat nu? ( Advies nodig )

Hi !

Alvast sorry voor het lange verhaal, maar ik ben een beetje radeloos. Ik ben na vmbo-TL doorgestroomd naar havo 4. Niet om op te scheppen ofzo, maar het vmbo was best makkelijk te doen voor mij, daarom dacht ik dat ik havo ook wel aan zou kunnen.

Dit jaar in 4 havo viel best wel tegen door al die inzicht vragen. Ik stond heel het jaar op over gaan, maar ik stond altijd al wel op het randje voor economie, geschiedenis en wiskunde en ik haalde het tweede halfjaar voor economie en geschiedenis ook alleen maar onvoldoendes, geen diepe hoor, maar nog steeds onvoldoendes. Nou kort om, ik stond na de proefwerk week voor alle drie de vakken een 5,4, ik ben dus blijven zitten. Hoe triest het ook klinkt, maar het zijn blijkbaar nou eenmaal de regels. We hebben nog wel geprobeerd wat te regelen, maar ze lieten me echt niet over. Ik stond voor alle andere vakken afgerond ook nog eens allemaal zevens en achten, dus dat maakt het nog zuurder. Ik zat echt 24/7 met mijn neus in de boeken, omdat ik over alles zo lang deed en het vaak ook lang duurde voordat ik dingen begreep. Ik leerde me vooral suf voor economie en geschiedenis en dan denk je dat je het snapt en het proefwerk goed ging, krijg je alleen maar onvoldoendes terug. Al gesproken met de docenten, maar ik ben er niet echt veel van opgestoken. Ik vond dit jaar echt gewoon een ongelukkig jaar om het subtiel uit te drukken en dan moet ik het ook nog een overdoen, maar oké.

Ik ben ook nog eens zo dom geweest om me niet in te schrijven voor MBO als back-up plan, dus toen kwam het nog harder aan. Ik weet nu eigenlijk niet echt wat ik nu moet doen. Ik moet dit jaar sowieso toch gewoon over doen, want heb geen keus, maar ik heb eigenlijk helemaal geen vertrouwen in de eindexamens en ik weet niet of ik nog motivatie heb om weer zoveel te leren voor vakken die me niet echt interesseren. Aangezien ik geen mogelijkheid zie om mijn vakkenpakket te veranderen. Ik heb het profiel CM trouwens, dus geschiedenis is verplicht. Het is dan economie of aardrijkskunde, maar ik ben nog slechter in aardrijkskunde en wiskunde is opzicht nog wel te doen, met goede uitleg.

Mijn dilemma waar ik nu dus mee zit, zal ik havo afmaken en ( proberen ) mijn diploma te behalen of zal ik na dit jaar naar MBO gaan ( Grafisch Lyceum - 3 jaar ) en dan vervolgens naar HBO. Als ik naar MBO ga wil ik wel echt naar een goede MBO school. Ik heb GLR al gebeld of er nog plek was, maar helaas. Er is geen plek meer voor schooljaar 2017-2018, anders was er geen probleem geweest. Ik wil sowieso naar het HBO toe, dat staat vast. Ik wil later een multimedia artist en animator worden en voor werk heb je meestal minimaal een bachelors diploma nodig.

Nou hier zijn dus mijn opties: ( Ik ben nu 17 )

havo afmaken:

havo 4 ( opnieuw ): 18 jaar
havo 5: 19 jaar - Als ik in een keer slaag
→ VAVO: 20 ( niet dat het dan zeker is dat ik dan wel slaag )
HBO: WDKA ( 4 jaar )
Dan ben ik 23 als ik afstudeer.

Mijn probleem met havo is dat ik geen zekerheid heb dat ik ooit ga slagen, terwijl als ik naar MBO ga meer zekerheid heb dat ik wel slaag en ik kan mijn portfolio dan ook verbreden, stage ervaring opdoen en kunstacademies vinden het sowieso al fijner als je wat ervaring heb op het gebied van vormgeving, dus meer toelatingskans. Maar havo blijft toch korter.

MBO ( Grafisch Lyceum )

1e jaar: 19
2e jaar: 20
3e jaar: 21
HBO: 21+4= 25

Dit klink misschien een beetje stom, maar ik vind 25 al best wel oud. Ik weet dat het eigenlijk wel mee valt, maar het botst een beetje met de plannen die ik heb. Ik weet niet of dit een realistisch plan is, maar ik zou graag naar het buitenland willen verhuizen, het liefst ( surprise ) de Verenigde Staten, omdat er meer werk te vinden is voor de richting waarin ik wil gaan werken en ik vind de US naar mijn mening al gewoon een geweldig land. Ik spreek onderhand ook al wel vloeiend engels, dus dat zal geen probleem zijn. Maar ik zou daarvoor graag al wel wat werkervaring in Nederland op willen doen, voordat ik daar voor een baan solliciteer en al natuurlijk wat geld achterhand hebben, want het is daar bepaald niet echt goedkoop. Het proces om een Greencard te krijgen is ook niet echt bepaald makkelijk.

Heeft iemand misschien advies over wat ik nu het beste kan doen, want ik weet het allemaal even niet meer eerlijk gezegd. Het klinkt allemaal misschien een beetje stom, maar dit is echt belangrijk voor mij. :flushed: Alvast bedankt !

Ik was ook 17 in havo 4, omdat ik eerst mavo gedaan heb. Maar als je slaagt ben je nog maar 19, en zal je op het HBO nog steeds tot de jongere horen. Ik had zelfs een klasgenoot die 28 was in het eerste jaar. Het kan allemaal prima.

Maak je geen zorgen, 25 is zeker niet raar op het hbo. Toen ik met het hbo begon waren er in mijn klas ontzettend veel mensen die 21-22 waren toen ze met hun studie begonnen. Over je leeftijd hoef je je dus geen zorgen te maken! :slightly_smiling_face:

Normaal lurk ik alleen op dit forum, maar ik heb nu even snel een account gemaakt zodat ik op je topic kan reageren.

Drie jaar geleden zat ik in een soortgelijke situatie. Na het behalen van mijn tl-diploma besloot ik om havo te doen, want ik wilde net als jij echt heel graag naar het hbo. Vervolgens bleef ik zitten omdat ik een 5 te veel had. Ik kreeg toen een zenuwinzinking, want ik was daarvoor al een keer blijven zitten. Ik was al ouder dan de rest van mijn klas, dus volgend jaar zou dat nog erger worden. Ook dacht ik telkens: “Damn, ik ben echt stokoud (lol) als ik klaar ben met studeren.” Met mbo als backup plan deed ik weer havo met veel tegenzin, maar uiteindelijk was alles goed gekomen en kan ik nu drie jaar later afscheid nemen van mijn middelbare school met twee diploma’s op zak.

Over de leeftijd moet je je niet druk maken. Het mooie van de mens is dat wij allemaal een eigen weg hebben naar onze levensdoelen. Hoe we het afleggen en hoe lang we erover doen doet er niet toe, zo lang de doelen maar worden behaald.

Je zegt dat je sowieso het jaar over moet doen. Ik zou het gewoon nog eens proberen, en als je er dan echt 100% (!) zeker van bent dat het niet gaat lukken, dan kun je erna mbo gaan doen. Je hoeft er niet per se een jaar lang op te wachten aangezien je bij sommige mbo-opleidingen in februari kan instromen.

Als je het nog niet hebt gedaan, raad ik je aan om bij je mentoren/afdelingsleider/decaan oid langs te gaan. Ze weten veel meer over jou dan wij en kunnen dus beter advies geven, maar ik hoop dat je wat aan mijn post hebt gehad.

Veel succes! :slightly_smiling_face:

Hey,

Ik herken mij heel erg in het verhaal dat je hebt geschreven. Ook ik ben 3 jaar geleden geslaagd voor vmbo-tl. De 4 jaar daar, die heb ik makkelijk gehaald. Voor mijn eindexamens ging ik gewoon de dag of zelfs de avond van tevoren beginnen met leren en wist ik gewoon een 8 te halen voor de meeste examens. Ik wist toen niet zo goed welke studiekant ik op wilde dus ik had besloten ook naar de havo te gaan. Toen ik daar begon, dacht ik: dat doe ik wel even, die havo. Nou ik kan je vertellen, niet dus. Hoe hard ik mijn best ook deed, ik haalde alleen maar 3en en 4en, het lukte gewoon echt niet. Tot de kerstperiode had ik het echt heel zwaar maar in Januari ging de knop bij me om en ging het langzaam aan beter. Dit kwam voornamelijk omdat ik hulp vanuit alle hoeken aangeboden kreeg. Mijn economie docent besloot 1 uur in de week extra ter beschikking te stellen om mensen bijles te geven die moeite hadden met bepaalde stof. Hierdoor begreep ik het veel beter en dat zag ik ook in mijn cijfers terug. In wiskunde ben ik nooit een ster geweest, ook op het vmbo niet, maar hier op de havo had ik het toch wel het moeilijkst mee. Gelukkig zijn mijn ouders in de financiële mogelijkheid om te regelen dat ik 2 uur in de week persoonlijke bijles kreeg van een student, dat heeft me ook echt onwijs geholpen… Uiteindelijk ben ik echt net aan over gegaan naar 5 havo. Ook ik was bang dat ik het niet zou gaan halen maar ik vond 5 havo een veel makkelijker jaar. Daarnaast staat 4 havo er ook om bekend dat het het zwaarste jaar is.
Toen ik richting de examenperiode ging, stond ik geen enkele onvoldoende maar omdat ik mij niet zo zeker voelde over de komende centrale examens, ben ik 2 cursussen gaan doen in Leiden. Die cursussen zijn echt zo ontzettend goed, ik heb daar in die 3 dagen meer geleerd dan in 2 jaar op school. De cursus is wel erg duur maar ik vind het het echt meer dan waard! Je krijgt persoonlijke begeleiding en eigen les materiaal, ik kan het iedereen aanbevelen. Het heet trouwens SSL Leiden. Dankzij die cursus heb ik gemiddeld 1,5 punt hoger gehaald dan bij mijn schoolexamens dus het werkt ook echt :wink:

Anyway, wat ik duidelijk probeer te maken is dat je misschien om hulp moet vragen. Vraag aan je docenten of ze je extra uitleg kunnen geven of misschien kunnen je vriendinnen je helpen. Ik zou het nieuwe jaar vol moed gaan starten en er gelijk 100% voor gaan. Ik persoonlijk vind het zonde als je nu op geeft, je hebt dan een jaar ‘verspild’ om het zo maar even te zeggen. Ga ervoor, ik weet zeker dat je het kan! Als je in de mogelijkheid bent, probeer dan te regelen of je met een student van het hbo een bijles kunt regelen. Meestal kost dit tussen de 15-20 euro per uur.

Geef niet op, je eindexamen jaar word waarschijnlijk een makkelijker jaar en zie het van de positieve kant: je hebt al een jaar de stof behandeld die je nu weer opnieuw krijgt. Daardoor loop je al voor op de rest en heb je eigenlijk een jaar extra de tijd gehad om je nog beter voor te bereiden op je examen!
Maak je inderdaad niet te druk om je leeftijd, wat maakt het uit. Je moet doen wat voor jou goed voelt.

Heel veel succes :hugs:

Ik zou gewoon je havo afmaken! Is veel beter dan mbo omdat je meer opleidingen kan doen en 19/20 is echt niet oud! Ik heb mijn havo op de vavo gehaald en de gemiddelde leeftijd was daar 23. Ik ben op mn 19e geslaagd en heel blij dat ik niet eerder klaar was. Ik had helemaal gepland dat ik op mn 18e zou slagen een een bepaalde opleiding zou gaan doen, toen zakte ik en bleek ik die opleiding eigenlijk toch niet leuk te vinden, heb ik iets anders geprobeerd wat het ook niet was. Nu ben ik 20 en ga ik terug naar school en mn vwo halen. Tegen de tijd dat ik afgestudeerd zal zijn zal ik rond de 25/26 zijn.
Niet alles loopt zoals je in gedachten hebt en pas rond je 25e klaar zijn is echt niet erg. Je moet toch nog iets van 55 jaar werken dus dan maakt die paar jaar ook niet uit

Ik heb ook een lang schooltraject afgelegd (VMBO - MBO 3 - MBO 4 - HBO) Ik ben volgend jaar 25 als ik hopelijk afstudeer. Dus maak je geen zorgen om de leeftijd. Veel mensen uit mijn klas zijn ook van mijn leeftijd.

En ik zou ook je HAVO afmaken! Dan hoef je niet eerst nog MBO te doen.

Je hebt het dit jaar net niet gehaald, maar dat geeft wel aan dat je het kan ( je hebt namelijk ook hele goede cijfers).

Ik zou ook je havo afmaken. Ik begrijp je wel hoor, ik ben blijven zitten in 2 havo en net examens gehaald met 18 jaar. Het is natuurlijk wel even balen als je wat ouder bent, maar wie boeit het nou eigenlijk? Ik ga nu een tussenjaar nemen en daarna vwo, ik ben pas 21 als ik begin met mijn 6-jarige studie. Je bent nooit te oud om te leren.

Bovendien, mijn nicht doet nu MBO (komt van mavo) en wil naar HBO, maar ze vindt MBO zo gigantisch makkelijk. Ze haalt alleen maar negens en tienen, het is ver onder haar niveau en ze verveelt zich te pletter. Heb je dat liever dan een jaartje 4 havo over doen? Je moet niet kijken naar hoe oud of jong je bent op het moment dat…

Gewoon je havo afmaken, want je kán het wel. Succes!