Blijven zitten.. how to deal with it?

Ik ben dit jaar dus blijven zitten, in 5vwo. Al mijn vriendinnen zijn over en gaan nu hun examenjaar in. We zouden samen eindexamengala hebben, examen zelf, op examenreis, stunt, alles. Ik voel me er nogal heel erg kut over, vooral omdat ik dan volgend jaar helemaal alleen moet doen, en al mijn vriendinnen van school af zijn… Is een van jullie blijven zitten, dit jaar of vorig jaar ofzo, en hoe zijn jullie er mee omgegaan? Hebben jullie je vriendinnen behouden? Ik ben heel erg bang de mijne kwijt te raken…

Ja ik ben blijven zitten. Ik heb al sinds groep 1 een vriendinnengroep van 5 mensen, en daar zat ik altijd bij in de klas. Totdat ik bleef zitten dus. Echt kut, heb zeker wel gejankt, zij gingen met de leuke klas mee, zij bleven bij elkaar. Ik dacht echt dat ik ze kwijt zou raken. Uiteindelijk bleek het allemaal veeeel minder erg. In mijn nieuwe klas zaten hele aardige mensen, en kreeg snel vriendinnen daar. Mijn andere vriendinnen zag ik gewoon in de pauze en buiten school, en sprak ik natuurlijk over msn enzo. Als je echt vriendinnen hebt dan blijven ze contact met je houden, natuuuurlijk! Bij mij is de band misschien zelfs alleen nog wel sterker geworden omdat als je minder bij elkaar bent, je je ook minder ergert aan elkaar.
Oftewel; don’t worry, als het echt je vriendinnen zijn houd je zeker contact met ze!
Succes dit jaar (:

Ik ben blijven zitten in 3 gymnasium. Ik vond het ook echt een ramp!
Maar je moet niet denken aan alle leuke dingen die je mist, je moet denken aan alle dingen die je nóg een keer mag doen en aan alle dingen die nu anders zijn!
Je kan bijvoorbeeld nu meer roddelen over wat er in de klas gebeurd. Je hebt het minder druk met je huiswerk, want je hebt het al ooit gehad en zo kun je genoeg positieve dingen vinden. Sterkte!

Hm, dankjewel! :slightly_smiling_face:
Ik heb alleen het idee dat er geen leuke dingen zijn die ik eraan overhoudt. Ik kom bij hele jonge kinderen in de klas, ik heb de leuke vakken afgesloten, dus geen uitjes meer. De londonreis mag ik niet nog een keer maken, en in de pauzes zie ik ze dit jaar nog wel, maar volgend jaar niet meer. En ik ben gewoon heel erg boos op mezelf. En boven dat ben ik hartstikke zenuwachtig voor mijn eerste dag morgen. Je hebt namelijk 2 soorten blijven zitters. De blijvenzitter die iedereen cool en oud vind, waar iedereen in je nieuwe klas tegen opkijkt, en de stomme blijvenzitter, die dom en zielig en alleen is die niemnand kent. Ik ben heel erg bang dat ik de tweede ben…

Life goes on… Je moet het gewoon leuk zien te maken. Voor je het weet is het jaar om. Concentreer je op school, das het belangrijkste. Ennuh, je raakt er wel gewend aan.

ik heb het omgekeerde al mijn vrienden blijven zitten ik ga als enige over en we hebben andere pauzes…
maar Tip: Maak het leuk voor je zelf… en wees niet bang om nieuwe vrienden te maken en natuurlijk heb je altijd dit jaar nog pauzes samen met je vriendinnen! En trouwens… het is maar 1 jaar jonger… ik ben vroeger in groep 5 blijven zitten dus ik weet hoe het is maar het valt mee!

Ik ben ook blijven zitten, in 2 havo en zit nu in 5 havo. Ik heb echt dagenlang gehuild enzo, maar je moet er gewoon het beste van maken. Ik heb nu nieuwe vriendinnen erbij! Mijn vriendinnen hebben vorig jaar allemaal examen gedaan, het is wel kut, maar je kan er vrij weinig aan doen.

Het is een klein beetje je eigen schuld dat je bent blijven zitten hmm… ?

Ik was bijna in de brugklas blijven zitten waardoor ik samen met mijn zusje in de zelfde klas zou zitten.

Ik denk dat je gewoon in de pauze’s met ze kunt kletsen enzo?
Of een speciale regeling treffen met je coördinator waardoor je wel overgaat?

Ik ben ook blijven zitten in 5VWO, en heb er toen bewust voor gekozen om van school te wisselen zodat ik niet ‘de zittenblijver’ zou zijn, en vrienden zou maken in mijn eigen jaar (waarschijnlijk ben je dit jaar op school het meest bij je eigen vrienden, zo leer je je nieuwe klasgenoten niet kennen) en dat is me zeer goed bevallen. Met de vrienden van mijn oude school heb ik nog steeds goed contact.

Ik blijf nu ook zitten, ik vind ook echt zwaar kut.
vooral omdat vorige keer frans & duits apart zat, dus ik had me al voorbereid, en vrienden gemaakt met die van duits, en geregeld met fietsen etc.
Dus ik was wel gerust gesteld, werden vandaag alle namen opgenoemd, zit ik niet bij hun! en al die kinderen uit onze klas, zit zeg maar naast elkaar, dus ik zit hele tijd alleen, en er woont ook niemand bij me in de buurt, Waar ik dus mee kan fietsen ;(. BAD !
maarja, hoop dat we het allemaal overleven!