Blijven zitten door gebrek aan motivatie

Hee meiden, ik zit momenteel met een vervelend probleem. Ik heb echt de vreselijkste houding als het op school en verwachtingen aankomt. Heel lang heb ik al last van weinig tot geen motivatie om aan school te werken. Nu was dat eerder niet een enorm probleem, alleen heb ik zodanig weinig tot niks gedaan aan school, dat er nu ook een kans is dat ik blijf zitten.

Het school werk op zichzelf is geen moeite voor mij, alleen kan ik mezelf er gewoon niet tot zetten. Ik besef dondersgoed dat ik kan blijven zitten als ik niks doe, maar alsnog blijf ik deze houding houden. Ik werk mezelf enorm de nesten in, en zit momenteel erg in de stres omdat ik me slechte cijfers niet meer kan permitteren. Ik vind het zielig om dit te zeggen, maar heb echt het gevoel alsof ik het gewoon niet kan.
Hebben jullie misschien tips of iets dergelijks? Want ik ben het echt zat…

Enige optie die je hebt is om het te doen. Bedenk waarom je het doet! Dat kan helpen. Als stok achter de deur kun je gemotiveerde vrienden/klasgenoten zoeken. Zij kunnen helpen om je aan het werk te krijgen. Je ouders erbij betrekken zodat zij je achter de vodden aan zitten. Andere optie is een huiswerkklas?

Verder schijnt het zo te zijn dat als je 10 minuten ergens mee bezig bent je er makkelijker mee bezig blijft. Dus gewoon alle afleidingen weg, rustige opgeruimde plek opzoeken en gaan met die banaan.
Anders blijf je zitten en volgend jaar zit je hoogstwaarschijnlijk met hetzelfde probleem. Je kunt het prima.

Er is helaas geen easy way out. Discipline en jezelf belonen als het gelukt is om te leren.

Bedankt voor je reactie! Er is inderdaad geen easy way out, en de meest makkelijke optie is om het natuurlijk gewoon te doen. Gaat lastig worden, maar blijven zitten is nog lastiger. Belonen is ook een handige tip, dankjewel!

Misschien kan je afspreken dat je na school werkt in de mediatheek? Bij ons hadden mensen daar ooit een ‘contract’ voor, zodat ze verplicht aan school moesten werken als stok achter de deur.

Graag gedaan. Ik kamp zelf ook weleens met de motivatie/concentratie vandaar. Veel succes.

knop omdraaien en met je neus in de boeken, stom, i know maar iedereen meot eraan geloven

laat je ouders je afzetten in de bibliotheek. Ik ben nog nooit zo productief geweest.

ik ging in zo’n stilte hokje zitten en ging natuurlijk eerst facebooken op mijn telefoon, maar na 5x het gerefreshed te hebben, heb je er ook genoeg van en dan begin je maar te werken. En als je er eenmaal aan werkt gaat het goed.

Of blijf na school in de mediatheek van je school werken.

Ik herken mezelf heel erg in jou, maar nu heb ik sinds een paar weken de knop omgedraaid en het ik zie al verschil (mijn onvoldoendes zijn omhoog gegaan, maar ik heb ze wel nog steeds). Als het komt dat je geen motivatie hebt door je telefoon zou ik je telefoon een week inleveren bij je ouders, om te kijken of het verschil maakt (heb ik ook gedaan). En er bestaat ook zo iets als de 50/10 regel, dat betekent dat je 50 minuten keihard gaat leren en dan krijg je 10 minuten rust. Dit herhaal je dan net zo lang tot je zeker weet dat je alles begrijpt/al je huiswerk af hebt. En wat misschien ook helpt, het klinkt misschien een beetje suf, is dat je jezelf nadat je alles af hebt beloond, met bijvoorbeeld een muffin of een avondje netflixen. Maar je moet je er dan wel aan houden dat je dat alleen doet als je alles af hebt, wat misschien wel moeilijk is.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen :slightly_smiling_face:

Sommige scholen hebben een huiswerkklas, misschien is dat een idee? dat schijnt goedkoper te zijn dan huiswerkbegeleiding buiten school.

Ik weet niet of het iets voor je iets maar wat voor mij goed werkt is de Pomodoro Technique (ja, het is een rare naam, google maar eventjes als je meer informatie wilt haha). Dat houdt in dat je een klokje bij je legt als je gaat studeren, en steeds 20 minuten achter elkaar studeert - 5 minuten pauze - 20 minuten studeren etc. Van tevoren deel je de leerstof op in ‘blokken’ van 20 minuten zodat je overzicht hebt over je mee bezig bent. En na een paar blokken heb je natuurlijk een lange pauze (30 minuten ofzo). Je moet maar eens op internet kijken, het is volgens mij zelfs bewezen dat het goed werkt voor mensen die zich moeilijk kunnen motiveren omdat je maar korte periodes studeert en jezelf iedere keer beloont met 5 minuutjes pauze

Je motivatie hoort dan te zijn : “Ik mag niet blijven zitten.”
En ga naar de bibliotheek, dwing jezelf of wat te doen. Of in je tussenuren een rustig plaatsje zoeken om daar wat nuttigs te doen, stel vragen aan je docenten. Docenten zijn haast altijd bereid om na school te helpen. Als laatste, plan alles nauwkeurig en hou je ook aan die planning(!). Een gesprek met je mentor is vast ook niet verkeerd.

Vraag hulp, en vraag of zij jou willen helpen herinneren dat jij met je schoolwerk bezig moet zijn.