blijven? of toch maar terug naar school?

Hoi, ik zit momenteel een beetje in een lastige situatie voor mijzelf.
ik zit namelijk een beetje in de knup met mezelf, niet erg veel zelfvertrouwen en durf van sommige dingen niks te zeggen. hier word gelukkig volgend schooljaar wat aan gedaan, dan krijg ik een of andere training :slightly_smiling_face:.
nu is het ook zo dat ik op het MBO zit, ik volg hier een opleiding maar volgens mijn slb-er (mentor) ben ik hier zoiezo nu niet goed genoeg voor en sta ik daar ook niet sterk genoeg voor in mijn schoenen.

nu heb ik 3 keuzes,
of ik ga een andere richting op binnen mijn opleiding
of ik ga een totaal andere mbo opleiding doen
of ik ga terug naar de havo

nu weet ik totaal niet wat ik wil worden dus dat is een groot probleem,
daarbij komt ook dat ik heel erg bang ben dat als ik naar havo ga, ik het dan niet red.
en ik kom dan bij kinderen in de klas die 2 jaar jonger dan mij zijn…

wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden?

Ik zou de havo gaan doen. (: Heb je nog twee jaar bedenktijd, en er zullen waarschijnlijk wel meer oudere leerlingen opzitten!

ik zou ook havo doen

Havo.

Er is ook nog volwassenen havo.

Havo idd.

Kan je niet naar de vavo? (De volwassen opleiding voor vwo havo vmbo)

volwassen havo is toch in 1 jaar? want ik hoor nu al van mensen dat ze het heel lastig vinden in 2 jaar en dan moet het in 1 jaar…

Hmm volgens mij is dat wel zo… Jammer =/

volgens mij kun je het bij de vavo/volwassenen havo ook in 2 jaar doen, moet je even op de website kijken van dichtsbijzijnde roc of mbo

Dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik doe nu met gemak mn vwo dus ik zou makkelijk in 1 jaar havo kunnen doen. Mensen die op het randje van vmbo/havo zitten zullen het inderdaad lastig vinden, maar jij bent al geslaagt op de mavo en je bent al bezig in een vervolgopleiding, dus ik denk dat je het echt niet zo moeilijk zal gaan krijgen hoor!
xoxo

Ik zou denk ik naar havo gaan.
Je hebt wat meer tijd om na te denken wat je nou echt wilt, en na de havo kun je ook nog eens naar het HBO, waardoor je dus ook meer ‘kunt’. Meer keuze hebt.

hmm ja dat is ook wel weer waar… maar ik denk dat het toch wel heel erg wennen is als ik terug ga naar de middelbare school denken jullie niet?
de vavo kan ik alleen voor avond opleidingen vinden hier in de buurt…

de vavo is niet per se in 1 jaar!
Kun je ook 2 jaar over doen, ik ken genoeg mensen die dat doen :slightly_smiling_face:

ik weet niet hoor, maar als je het nu al moeilijk hebt met mbo, dan is havo denk ik wel lastig hoor!
ik weet ook niet waar jouw interesses liggen, maar als je je opleiding niet leuk vind en een andere wel, zou ik daarvoor kiezen.

Met havo heb je wel meer keuze mogelijkheden.
Ik denk dat die terugstap niet zo groot is, want hogeschool (ik bedoel mbo,hbo,uni) is vaak al veel moeilijker na de middelbare. Als je dus teruggaat, ga je wel een niveau omhoog (vmbo->havo), maar middelbare is wel makkelijker.

Het ligt eraan hoe ‘goed’ je bent en waar je capaciteiten liggen. Dat kunnen wij eigenlijk niet zo goed beoordelen omdat we je niet kennen…

De Vavo kun je in 1 jaar en in 2 jaar doen.
Ik doe namelijk de 2-jarige havo, en het is egt niet zooo moeilijk hoor.
Gewoon je best doen opletten in de les en dan is het gewoon als het vmbo vind ik dan haha.

Volwassenenonderwijs, zou ik doen.
En dan Havo.

Vavo.