Blijven in Parijs of terugkeren naar huis?

Hey girls, ik weet echt niet wat ik moet doen dus heb ik besloten om mijn probleem even op gs te zetten. Sorry als het lang wordt, ik doe mijn best om het zo kort mogelijk te houden.

Ik ben 16 en ben vorige zomer (op 15-jarige leeftijd dus) naar Parijs verhuisd voor een jaar om daar naar school te gaan, om goed frans te leren, voor de ervaring, de stad, enzovoort. Omdat ik een tante heb die daar woont, woonde ik bij haar in. Mijn ouders en broertje en zusje bleven in België wonen. Nu is dit jaar om en sta ik voor een gigantisch dilemma: blijven of terug naar huis gaan.

Langs de ene kant wil ik in Parijs blijven omdat het een geweldige stad is en omdat ik op een hele goede school zit die me veel kansen biedt voor de toekomst, maar het nadeel is dat ik mijn familie en vrienden echt heel erg mis. In Parijs zat ik in een speciale klas voor nieuwe leerlingen, maar spijtig genoeg zitten al mijn vrienden daar maar voor een jaar om Frans te leren en zijn dus nu naar hun land teruggekeerd (Zweden, Denemarken, Engeland, Mexico, Duitsland, enz. -Het is namelijk een internationale school).

Dat wil zeggen dat ik bijna geen vrienden meer heb, mijn vriendinnen zijn alle twintig teruggekeerd naar hun land, en dat het dus is alsof ik op een nieuwe school begin. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Ik denk dat ik terug zou gaan, ik zou mijn familie dan toch echt wel missen.
En als je blijft, hoe lang zou je dan nog in Parijs willen blijven wonen?

volg je hart!

Als je het echt helemaal geweldig het einde vindt, zou ik blijven.

Ik zou kiezen voor me familie en vrienden.

Maar ik denk dat wij deze keuze niet voor jou kunnen bepalen, je moet echt op je gevoel af gaan! Waar denk jij uiteindelijk het gelukkigst van worden?

nog 2 jaar

Hmm lastig. Ik denk dat ik zou terug gaan, ik zou mij familie te erg missen (maar dat is wat ik zou doen :stuck_out_tongue: ). Maar Parijs is wel een hele mooie stad. Misschien dat je dit jaar weer nieuwe mensen leert kennen?

Het probleem dat ik bang ben dat als ik terugkeer, ik spijt krijg van mijn beslissing.

Ik zou terug gaan en later terugkeren voor een baan/stage oid.

Ik zou denk ik ook teruggaan. In Nederland zijn toch ook veel goede scholen? En later kun je nog altijd naar Parijs weer teruggaan toch?

Ik zou denk ik blijven. (het lijkt me trouwens erg tof)

Ik zou voor een weekje in een vakantie als die er is teruggaan naar je familie en dan weer verder aan die school, ook al is het met andere mensen. Je maakt vast weer nieuwe vrienden! Ik weet wel natuurlijk niet hoe erg je iedereen mist dus misschien heb je hier helemaal niets aan

Dan ga je het jaar daarop weer?

Wauuw, zoiets wil ik ook doen, even een vraagje, als je nu weer naar school gaat zegmaar in België ga je over of blijf je zitten, of hoe zit dat in elkaar?
Ik zou denk ik terug gaan. En als je blijft hoelang duurt het tot je een diploma hebt, je kunt natuurlijk ook daarna terug gaan naar België, hoewel ik denk dat je na nog een jaar de keuze nog moeilijker wordt.

vrienden maken doe je vast opnieuw, ik denk niet dat je dat in je keuze mee moet laten tellen. wat WIL je echt? is het je waard die geweldige school op te geven voor vriendinnen en familie vaker zien? of, is het het waard je vrienden en familie vaker zien op te geven voor een goeie school?
volg je hart, idd…

verder; 20 vriendinnen? yeah right

onmogelijk, want je kan ten laatste in het 5de jaar in die school beginnen omdat het 5de & 6de jaar belangrijke examens zijn, die je op één school moet maken. (franse systeem)

Als je ervoor kiest om op die school te blijven, maak je vast weer nieuwe vrienden :slightly_smiling_face:

we waren een hechte klas, dus ja iedereen was goed bevriend met elkaar

ik ga over dan (gelukkig) het zou even lang nog duren als in België