Blijkbaar doe ik nooit iets?

Hoi hoi iedereen :slightly_smiling_face:

Ik zit al een tijdje met iets, maar ik kan het eigenlijk nergens kwijt, en dus wilde ik hier even mijn verhaal vertellen :slightly_smiling_face:

Ik realiseer me nu dat ik het wel heel erg dramatisch laat klinken, haha. Gelukkig valt het allemaal wel mee, maar het knaagt toch een beetje aan me.

Ik zit nu in havo 4, en ik ben 15 jaar, in tegenstelling tot al mijn vriendinnen die allemaal al 16 of 17 zijn. Ik ben eigenlijk altijd al een jaar jonger geweest dan de rest, omdat ik jarig ben in het begin van september. Hoe dan ook, zoals ik al zei zijn al mijn vriendinnen ouder dan ik. Ze hebben bijna allemaal sinds dit jaar een baantje, en ze gaan ook best vaak uit. Persoonlijk wil ik nog even wachten met een baantje, wat denk ik vooral komt omdat ik pas 15 ben. Natuurlijk zijn er ook mensen die op hun 15e al een baantje hebben, maar voor mijn gevoel ben ik er zelf nog niet klaar voor. Ik ben niet bepaald een assertief persoon, en ik ben bang dat als ik nu al een baantje neem dat ik mijn collega’s alleen maar telleurstel, omdat ik niet aan hun verwachtingen voldoe ofzo?? Ik weet het zelf eigenlijk ook niet, maar ik denk dat ik eerst misschien meer zelfvertrouwen wil krijgen voordat ik aan een baantje begin.

Daarnaast gaan al mijn vriendinnen zoals ik al eerder zei ook graag uit. Ik hou hier echter helemaal niet van, en ik ga dus ook nooit mee, wat zij soms een beetje vreemd vinden. Zij drinken ook al regelmatig alcohol, terwijl ik nog liever mijn eigen voet zou opeten dan ook maar één slok van dat spul te drinken. Ook dit vinden zij moeilijk te begrijpen, maar ze accepteren het ( over het algemeen ) wel, maar soms vind ik het toch wel een beetje lastig als we met zijn allen samen zijn, en zij zijn allemaal aan het drinken, terwijl ik steeds maar weer alles afsla. Hierdoor vind ik het ook minder leuk om samen met hen dingen te doen.

Hoe dan ook, lang verhaal, maar nu komt het eigenlijke punt waar ik het over wilde hebben. Mijn vriendinnen zeggen namelijk wel eens dat ik ‘nooit iets doe’ wat natuurlijk komt door bovenstaande redenen. Omdat zij allemaal al een baantje hebben en ik niet, vinden zij dat ze het zelf zwaarder hebben dan ik. Ik begrijp natuurlijk dat het hebben van een baan een zekere hoeveelheid stress en hard werk met zich mee brengt, maar dan nog snap ik niet waarom ze dit op zo’n manier op mij af moeten reageren. Ook noemen ze me wel eens ‘saai’, omdat ik nooit uitga ( en ook niet drink! ), maar liever thuis blijf met een boek, of wat dan ook.

Begrijp me niet verkeerd: het zijn hele lieve vriendinnen, en ik zou echt geen andere willen, maar ik vind deze opmerkingen heel erg vervelend, en ik vroeg me af hoe ik dit tegen hen zou kunnen zeggen.

Alvast heel erg bedankt, en ik waardeer het heel erg dat jullie dit lange verhaal helemaal hebben gelezen, haha. Ik kan verhalen nooit kort vertellen, oeps :cold_sweat:

Heel veel liefs,

:heart:

Je moet je absoluut niet vergelijken met je vriendinnen, ga niet tegen je zin uit naar clubs ofz want daar heb je absoluut niets aan.

Zeg het ook aan je vriendinnen dat er niets mis mee is. Wat je wel kan voorstellen is misschien gewoon gezellig gaan doen op cafe (rustig aan, ze kunnen lachen en zich amuseren maar jij kan rustig gewoon praten met hun en een colaatje drinken of iets in die zin)

ten tweede) Je bent niet verplicht om een baantje te nemen. Het is inderdaad handig voor zakgeld en goed voor op je CV maar als je soliciteert ‘omdat het moet’, ga je nergens aangenomen worden als je niet enthousiast bent.

In het algemeen ook een vraag: Het is absoluut niet de bedoeling dat je jezelf gaat vergelijken.
Maar vraag je af Waarom je je zo voelt. Voel je je niet lekker in je vel?
Draai het om naar iets positief, vind je ze zo zelfzeker (of het werkelijk zo is of niet, want ja, soms is het echter het tegendeel).
Probeer te achterhalen wat deze drang is en draai het om naar iets positief en doe zelf iets om te veranderen. Vraag hulp bij je vriendinnen…

Praat met je vriendinnen, het brengt je zeker en vast samen als ze goede vriendinnen zijn en zullen je wel helpen en rekening houden met je.

Heeeeeel erg bedankt voor je reactie, ik ga er zeker iets mee doen!!

Ik zou inderdaad zeggen, de volgende keer als ze zoiets zeggen, dat je het niet leuk vind om steeds zo vergeleken te worden met de eisen waarnaar hun opzoek zijn in een vriendin. Je bent je eigen persoon. En als ze het accepteren, is het ook niet nodig om zulke flauwe opmerkingen te maken. Dat voegt niks toe qua waarde in de vriendschap, sterker nog, het geeft je alleen maar een rotgevoel.

Praten met je vriendinnen, op een open, niet aanvallende manier, zou ik doen. Als het je vriendinnen zijn proberen ze zich ook in te leven in jouw kant van het verhaal.

Agree

Ik ben precies jou, ik hou ook totaal niet van drank, uitgaan etc. Zelf ben ik 20 jaar en ik werk niet. Ik doe me hobby’s waar ik me werk en geld in verdien zoals: Webdesign, Logo ontwerpen en fotograferen.

Zelf heb ik alles genegeerd als mensen zulke dingen zeiden, natuurlijk ik zat er altijd wel mee en maakte me er druk om. Maar ik ben blij dat ik toch niet heb besloten om al die dingen te doen, Ik ben wie ik ben en dat blijft ook zo. Ik wil nooit door iemand anders laten veranderen.

In ieder geval wat de mensen boven me zeggen ben ik mee eens. Praat er eens met je vriendinnen over en vergeet niet hun zitten ook nog in hun puberteit dat is misschien ook een reden waarom ze zo doen.