Het is laat in de avond als ik met mijn koffer en gymtas vol spullen in de woonkamer sta. Mijn vader aan de ene kant, mijn moeder aan de andere. Het lijkt wel een test. De hond moet een baasje zoeken. Kaylee moet naar de ouder. Ja, welke ouder?
‘Ik blijf hier,’ zegt mam. ‘Ik blijf hier. Je kan gewoon hier blijven. Je kan gewoon naar je oude school toe, whatever je wilt. Het maakt me niet uit. Maar je kan ook gewoon hier blijven…’
‘Ik heb een huis gekocht aan de rand van de …’ begint pap.
‘Oh, dus je wist het al eerder!’ roep ik.
‘Misschien is het wel beter als jij effe stil blijft,’ zegt mijn moeder.
‘Nee, misschien is dat wel helemaal niet goed!’ kaatst mijn vader terug.
Moedeloos ga ik met mijn handen over mijn oren op de bank zitten, wachtend tot ze klaar zijn. Ik hoor mijn vader schreeuwen, mijn moeder gillen, en dan is het opeens stil.
‘Zoals ik al zei,’ zegt mijn vader met een kuch. ‘Kan je bij mij komen wonen. Aan de rand van de stad. Mooi huis. Je hebt een nieuwe … een nieuwe kans. Je kan je leven opnieuw opbouwen, zonder behulp van je … moeder.’
‘Blijf bij mij!’ zegt mam.
‘Blijf bij mij…’ zegt pap.
Oh, dus nu moet ik opeens kiezen. Tussen goed en slecht? Maar wie is er dan slecht, en wie is er goed? Ik weet het niet.
Het aanbod van pap klinkt wel goed. Ik bedoel: een nieuw huis, nieuwe vrienden… En hier had ik maar één vriendin, die ook nog eens veel te druk bezig is met haar nieuwe vriendje. En daar kan ik zoveel nieuwe vrienden krijgen…
‘Ik weet het nog niet,’ fluister ik.
‘Je moet nu kiezen, schat,’ zegt mijn moeder snel.
‘De scheiding is pas overmorgen,’ zegt mijn vader. ‘Ze kan er nog wel even over nadenken.’
‘Nadenken met jou in één huis, is dat wel mogelijk?’
‘Als ik jou was, Kaylee, zou ik met je vader meegaan!’
‘Blijf bij je moeder. Heeft hij 9 maanden zwanger van je gelegen?’
‘Het zal veel leuker worden bij mij.’
‘Hou op!’ gil ik.
Ze zijn alletwee stil.
‘Ik kies wel. Wacht even,’ zeg ik. Ik heb zin om te huilen, heel lang. En niet meer te stoppen.
Mijn idee verder was, dat ze dan met haar vader meegaat, en dat er dan van die kleine ‘hoofdstukjes’ tussen komen over hoe het zou zijn als ze bij haar moeder woonde, en aan het einde van het verhaal kiest ze dan…
Leuk idee ? Verder ?
x