Blij zijn met jezelf.

Ieder meisje kent het wel, je bent niet tevreden met jezelf. Maar waarom zijn we dat eigenlijk niet?
Ik persoonlijk denk dat dat komt door het beeld dat we hebben van ‘perfectie’. In modebladen, in reclames en op tv zien we altijd super mooie en slanken vrouwen. Maar als je er goed bij nadenkt is dit ‘perfecte’ plaatje ook maar bedacht. Wie zegt dat 1,75 m de perfecte lengte is? Wie zegt wat de perfecte buikomvang is? En ga zo maar door. Dit perfecte beeld bestaat dus eigenlijk helemaal niet. Het is bedacht.
Maar wat nou zo jammer is aan dit perfecte beeld, dat we onszelf er mee gaan vergelijken. En doordat we zien dat we er niet op lijken, worden we onzeker of zijn we niet blij met onszelf. Ik vind dat iedereen mooi is op zijn eigen manier.
Wat vinden jullie? Hoe zouden meiden minder onzeker over zichzelf kunnen worden. Of wat zou er aan dat ‘perfecte’ beeld veranderd moeten of kunnen worden?

Ik vind dat hele ‘iedereen is mooi op zijn eigen manier’ gedoe stiekem dikke bullshit. Iedereen heeft iets moois en iedereen vindt iemand anders mooi, maar er zijn ook flinke gedrochten in de samenleving te vinden waaronder ik, maar die zetten ze nket in bladen en dat weet iedereen. Ik zal dan ook nooit onzeker worden over een persoon in een modeblad, maar wel als ik in de spiegel kijk en me vergelijk met nornale mensen die ik op straat tegenkom. Ik vind bijvoorbeeld dat er hier een stel personen zitten die niet supermooi zijn, wat ik dan natuuurlijk niet zeg want zij kunnen ook niets aan hun uiterlijk doen, maar van hen weet ik allemaal iets moois op te noemen waar ik jaloers op ben. Goed onsamenhangend verhaal en alles maar ik ‘geloof’/vind dus dat niet iedereen mooi is maar wel iets moois heeft en dat we met zn allen minder moeten zeiken over barbie en modebladen want ja sorry not sorry mar als ik moet kiezen als 7jarige tussen een barbie en een normale barbie zeg maar kies ik eenn barbie, gewoon omdat ik die mooier vind maar dan vergelijk ik mezelf er niet mee want het is een plastic pop, get over it.

Tja wij worden nou eenmaal zo ‘gehersenspoeld’ waardoor we helaas niet beter weten…

Ik geloof niet dat jij een gedroch bent, en dat je zo over jezelf denkt, moet je echt totaal niet doen. En dat je zo over jezelf denkt, komt door dat stukje onzekerheid wat iedereen heeft. (ikzelf heb het namelijk ook) Maar het is toch zonde om jezelf zo naar beneden te halen? En inderdaad dat is ook nog zo we vergelijken onszelf teveel met anderen.

Daar heb je wel gelijk in ja, onzekerheid zit bij iedereen wel ergens en onszelf onderuit halen is ook niet goed, maar ik voldoe bijvoorbeeld totaal niet aan mijn eigen ‘perfecte’ beeld van een mens en dat vind ik kut, maar het is dus niet zo dat ik niet voldoe aan de eisen van de modewereld want die kunnen me geen barst schelen :’)
Maar onzekerheid blijft natuurlijk zwaar klote ja. Ik heb hier op gs al een aantal meiden gezien die heel dicht in de buurt komen van mijn perfecte beeld maar die toch onzeker zijn en ja dan denk ik wel even van ‘meid, je bent fucking mooi oke’ maar onzekerheid zit in onze natuur dus tot een bepaald niveau zal het wel goed zijn oid.

Ik persoonlijk denk dat dat komt door het beeld dat we hebben van ‘perfectie’. In modebladen, in reclames en op tv zien we altijd super mooie en slanken vrouwen. Maar als je er goed bij nadenkt is dit ‘perfecte’ plaatje ook maar bedacht. Wie zegt dat 1,75 m de perfecte lengte is? Wie zegt wat de perfecte buikomvang is? En ga zo maar door. Dit perfecte beeld bestaat dus eigenlijk helemaal niet. Het is bedacht.

Eigenlijk is dat niet waar, onbewust streven we naar symmetrie en schoonheid. Het geeft ons een fijn gevoel om naar een mooi iemand te kijken.

Onze hersenen zoeken naar ideale verhoudingen, hoe beter de verhoudingen hoe langer we naar iets kijken.

1.75 is natuurlijk niet de perfecte lengte, maar onbewust vinden we erg lange of erg korte mensen niet aantrekkelijk.

Het zelfde geldt voor buikomvang, heel erg smal of breed vinden we niet mooi.
We zoeken naar een ideale verhouding die aangeeft dat we gezond zijn.

Dit klinkt cru maar nu komt het mooie.
We kunnen onze hersens ook voor de gek houden, door een riem rond je taille te dragen lijkt deze smaller en door de juiste kleuren en vormen te dragen lijken onze verhoudingen perfect.

Iedereen heeft minpunten maar je bepaalt zelf of je daar de nadruk op wilt leggen of niet.

Klopt ja, heeft met een bepaalde verhouding te maken. Voor vrouwen taille/heupen en voor mannen taille/schouders. De verhouding van 0.7 wordt als ideaal gezien, omdat dit een goede hoeveelheid oestrogeen (of testosteron voor mannen) aangeeft. Dit betekent dus dat je als vrouw zijnde vruchtbaar bent. Als je veel van deze verhouding afwijkt is de kans aanwezig dat je minder vruchtbaar bent, wat instinctief minder aantrekkelijk is.

Ik heb verder wel het idee dat een hoop meiden negatief over zichzelf zijn. Weet niet of jullie dat filmpje hadden gezien over die vrouw die 100 vrouwen ging vragen om zichzelf in 1 woord te omschrijven? Ik vond het echt schokkend, de enige vrouw die wat positiefs over zichzelf zei was mindervalide, zij noemde zichzelf soft and lushious. De rest was lumpy, disgusting, fat, noem maar op. Echt verschrikkelijk dat ze zo’n hekel aan zichzelf hebben…

Weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik mijn lichaam in 1 woord zou omschrijven, dan zou het toch een stuk minder negatief zijn.

Mooi topic,

Ik ben zelf niet heel tevreden over mezelf, maar ik vergelijk mezelf niet met mensen uit de modewereld/modellen etc, maar meer gewoon als ik kijk op straat of op school, werk etc, dan zie ik zoveel mooie mensen, en ik hoor vaak dat mensen mij ook mooi vinden. Mijn grootste vraag is dan ook hoe ik eruit zie in andermans ogen, want als k zelf in de spiegel kijk, vind k mij echt niet mooi en snap ik niet hoe mensen mij mooi kunnen vinden.

Oh damn weer zo’n moraalridder :’)
álles in de wereld is bedacht, dus ook het ideaalbeeld. En wat is daar mis mee? Een platte buik is mooier om te zien dan een dikke buik. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meerderheid vind dat wel.

niet

anyway ik was eigenlijk heel lang onzeker over mezelf omdat ik werd gepest daarom, maar sinds dit jaar denk ik eigenlijk nou oke, dan ben ik niet zoals de rest, pech dan :")

zeur niet jij bent prachtig

ja maar ughhh al dat gezeik de laatste tijd over zelfacceptatie en dat mensen eens moeten stoppen met gezond eten en sporten enzo (dat geldt niet voor de ts)
waarom zou je niet de beste versie van jezelf willen zijn ipv genoegen nemen met minder?

ik zeur toch niet eikel

jawel x

ik ben eerder onzeker over hoe ik ben dan over mn uiterlijk.

ofnee
ik ben niet onzeker
ik ben niet blij met hoe ik ben :’) ja.

Nou door dit ideaal beeld, zijn veel meiden onzeker of niet blij met zichzelf. Veel meiden halen zich hierdoor naar beneden door negatief over zichzelf te denken, worden gepest of krijgen hierdoor bijv. anorexia. Dat is miss wel heel ver gezocht. Maar het gebeurt wel.

Hm nee meiden zijn onzeker omdat ze gewoon onzeker zijn. Dat het ideaalbeeld ze daarin beïnvloed licht bij hunzelf, niet bij de maatschappij.

ik denk niet dat het perse altijd komt door de media met modellen enz. sommige mensen zijn gewoon lelijk zoals ik
dat er mooie modellen zijn maakt het enkel pijnlijker maar is niet de oorzaak