Blackfish

Blackfish is een documentaire die in 2013 is uitgezonden deze documentaire gaat over Orka’s in gevangenschap. Het gaat voornamelijk over de orka Tilikum die op twee jarige leeftijd in gevangenschap werd genomen en getraind voor shows. Tilikum heeft meerdere trainers aangevallen en er zijn 3 doden gevallen, maar ze laten Tilikum doorgaan met het geven van shows.

De film laat ook zien dat orca’s in het wild niet gevaarlijk zijn maar wanneer zij in gevangenschap leven ze een soort psychose kunnen ontwikkelen en daardoor trainers aanvallen. Orka’s in gevangenschap hebben ook altijd een verbogen fin.

Hier is de trailer:

Wie heeft de film gezien? En wat vinden jullie van orka’s in gevangenschap?

Ik vind sowieso niet dat dieren in gevangenschap moeten leven. Ook dierentuinen. Dan zeggen mensen van ja op die manier sterven ze niet uit maar ik heb liever dat een diersoort uitsterft dan dat ze in gevangenschap moeten leven en zich moeten voortplanten voor ons plezier.

De docu ga ik niet kijken want dan word ik alleen maar boos en verdrietig.

Ik vind dit afschuwelijk.
Niet alleen de manier waarop de orka’s moeten leven maar de manier ze waarop ze letterlijk van hun families gescheurd worden. Laat ze vrij, wie zijn wij om te bepalen dat ze onder ons toezicht moeten leven.

Ik vind dat wanneer je dieren in gevangenschap houdt je goed moet kijken naar de aard van het dier en de omstandigheden. Met de meeste dieren in Artis is niets mis, omdat die dieren in gevangenschap zijn geboren en genoeg leefruimte hebben. Wanneer je ze vrij zou laten dan zouden ze dat niet overleven.
In het geval van de Orca’s vind ik het een slechte zaak dat wilde dieren worden gevangen en getraind.

Dit is dus inderdaad meer genuanceerd wat ik eigenlijk ook wou zeggen. Dat het bij sommige dierensoorten behoorlijk goed lukt (al vind ik de omgeving van de meeste dieren nog steeds te klein een zoo) om ze in gevangenschap te houden, hoeven we dat nog niet door te trekken naar ieder levend wezen.

Ik heb er niet heel veel problemen mee als er dieren in gevangenschap worden gehouden ter educatie. Maar onder educatie versta ik niet door een hoepel springen en salto’s maken. Als ze ter verrijking en tegen de verveling zulke dingen moeten doen is het niet erg, als ze zelf willen. Dieren dwingen om iets te doen om geld te verdienen vind ik echt schandalig.

Ik heb Blackfish gezien. Echt een hele mooie documentaire! Ook al is het onderwerp kut vind ik hem echt prachtig gemaakt.

heb hem ook gezien ik vind het goed dat ze daar een film over maken het is logisch dat hij dat doet vind ik ZE MOETEN ALLE DIEREN VRIJ LATEN

Dit. Ik heb absoluut geen problemen met dierentuinen mits de dieren goed behandeld worden. Op de grens bij Frankrijk is er een ontzettend mooi park, met echt oog voor hun dieren. Bovendien heb ik zoveel geleerd over dieren in dierentuinen. Het brengt dieren die we normaal nooit in het ‘echt’ zouden zien naar voren en het leert kinderen hoe mooi de natuur is. Dat was in ieder geval bij mij het geval.

Sommige dieren zijn alleen te beschermen, wanneer zij in gevangenschap leven. Denk aan stropers, die zich niets aantrekken van de regels. Of het kappen van de bossen, waarmee deze dieren hun thuis verliezen.

Ik met niet vóór gevangenschap, wanneer deze dieren elders een prima leven kunnen leiden (zoals de orka’s). Voor andere dieren is het echter een mogelijkheid om te overleven. Veel dierentuinen besteden enorm veel aandacht aan de dieren, om het hun zo comfortabel mogelijk te maken. Deze dieren lijden niet.

Ik ben de documentaire nu aan het kijken echt heel triest, ik moet wel een traantje wegpikken.

Documentaire was zeer triest als je er tegen kan zou ik hem zeker kijken, je ziet echt dat ze bij Sea World achter de schermen hele nare dingen zijn gebeurd in het verleden(heden?).

Ik vind het ook vreemd dat hij al twee mensen heeft gedood maar als nog die shows zwemt. Daaraan kun je toch zien dat de dieren veel beter af zijn in het wild want daar hebben ze nog nooit iemand gedood (dat bekent is dan).

Toen wel. Ik denk niet dat als hij dan aanspoelde iemand hem herkende als ‘die orca die iemand had vermoord.’ inmiddels kent de hele wereld Tilikum denk ik, het is nu veel moeilijker om zomaar een orca te laten verdwijnen, ook door de strengere regels die er zijn gekomen.

Nog even een toevoeging op wat ik eerder heb gezegd:
Ik vind het vooral zonde dat ze om de zoveel jaar weer nieuwe orca’s uit de zee moeten vissen. Met de techniek en kennis die we in deze tijd hebben is het toch wel mogelijk om een fokprogramma op te zetten zodat je geen wilde orca’s meer hoeft te vangen.

Ik heb de film niet gezien, maar ik zou ze wel graag bekijken. Ik vind dat men orka’s niet gevangen mag nemen voor te trainen om geld te verdienen. Aangezien de orka’s ziek worden in gevangenschap (psychose ontwikkelen) & de trainers dan beginnen aanvallen is het voor beide een nadeel. En in zee ineens een orka weghalen is toch ook te vergelijken met dat iemand op straat ineens wordt weggehaald? Jouw familie is jou dan ook kwijt, hetzelfde met orka’s en alle andere dieren. De enige reden waarvoor een dier wel uit zijn levensomgeving mag gehaald worden is wanneer het dier hulp nodig heeft van de mens (bv. als het dier gewond is en zichzelf niet meer kan redden). Ik vind dat orka’s enkel in die hulpcentra’s aan de mens mogen laten zien worden en dus niet in dierentuinen. In dierentuinen mogen enkel dieren waarvan men weet dat het hen niet zou uitmaken of ze wel of niet in het wild leven. Bij orka’s in dat niet het geval want ze worden ziek, dus geen orka’s in gevangenschap!

Ja, maar hij brengt geld op hé daar denken ze dan aan.

Nee denk niet volgens mij gaat die dood dan aangezien ze in families leven en niet alleen kunnen overleven.

Heel triest ja. Ik word ook altijd triest van dolfijnen in gevangenschap die allemaal truukjes moeten doen. Daar zijn die dieren veel te intelligent voor en bovendien hebben ze gewoon hun groep nodig voor interactie en stimulatie, geen mensen.

Dat is zeker waar, maar er staan ook gewoon informatieborden bij, en sommige dierentuinen hebben ook echt kinderhoeken waar ze ontzettend veel kunnen leren.