blaasontsteking

hoi!

is het zo dat je meestal een blaasontsteking krijgt net voor je menstruatie?
heb dat ergens opgevangen, nu wil ik weten of het waar is…

alvast bedankt! x

ja volgens mij wel, kan door hormonen enzo toch
ik heb ook wel eens gehoord dat sommige ook vaak blaasontsteking hebben van de pil
maarja heeft volgens mij gewoon met hormonen te maken dus

Geeen idee… Staat het nergens op een betrouwbare medische site ofzo? Beschouw dit maar als een upje hihi.

geen idee, wat ik wel weet is dat je het kan krijgen door sex.
En dat cranberry´s goed zijn om het tegen te gaan, en als je het al hebt!

Een blaasontsteking is een infectie, wordt dus veroorzaakt door bacteriën.

Nee, ik denk het niet. Ik heb het vaker gehad maar nooit rond die periode x] (gelukkig)

Lijkt me logischer als het erna is. Als je maandverband gebruikt is het namelijk niet bepaald super hygiënisch daar.

Nou het lijkt mij niet dat je voor de menstruatie een blaasontsteking krijgt, net zoals wat lilith7 zegt. (:

mannen kunnen ook een blaasontsteking krijgen, dus lijkt me niet bepaald logisch(al is de kans bij vrouwen groter omdat ze een kortere urinebuis hebben)
dus nee, ik denk niet dat dat invloed heeft.

oja, bij blaasontsteking zit er soms wel bloed bij de urine, dus misschien lijkt het dan alsof je ongesteld bent.

Volgens mij komt het vaker voor dat vrouwen een blaasontsteking krijgen door sex, dan door ongesteldheid.

nee het kan dus wel komen doordat je na de sex of verkeerd afvegen of je blaas niet helemaal leeg plassen waardoor bacterieen blijven zitten en door kunnen groeien.

Dat klopt niet, die hormonen verhaal. Een blaasontsteking wordt veroorzaakt doordat darmbacteriën zich naar de urinewegen verplaatsten, door bijvoorbeeld verkeerd afvegen of door seks. De anus zit bij de vrouw erg dicht bij de urinebuis, dus daarom komt het het meest voor bij vrouwen. Bij een man gaat dit moeilijker en gebeurd het vrij zeldzaam.
Dat is wat is geleerd heb bij microbiologie, hehe.

En urine is een goede voedingsbodem voor bacteriën trouwens, dus als je een blaasontsteking hebt moet je alles goed uitplassen!

Blaasontsteking krijg je vaak van seks, zit er nu ook weer mee. Na de seks goed naar de wc en alles eruit plassen. Veel water drinken is ook een must. Dat je een blaasontsteking kan krijgen van menstruatie heb ik nog nooit van gehoord, evenals het verhaal van de pil.

Blaasontsteking is geeeeeeeen pretje. :frowning_face:

^
Ik heb nog nooit sex gehad en ik heb het ook al 3x gehad… Een vriendin van mij heeft ook heel vaak blaasonsteking en die heeft ook nog geen sex gehad. Dus volgens mij klopt dat niet helemaal. Het kan natuurlijk wel. Maar blaasontsteking krijg je niet vaak van seks… Ook als je je te koud kleed daar ect. Of om weet ik veel wat voor andere reden.

Ik krijg het vaak van seks, en veel andere ook. Het is een van de manieren om een blaasontsteking op te lopen. Volgens mn huisarts krijg je geen blaasontsteking van kou, had ik ook naar gevraagd omdat ik dacht dat dat de oorzaak was. Het ligt vaak aan hygiëne en bacteriën. (Die je onderandere ‘binnenkrijgt’ bij seks.)

ik krijg het ook als ik naar een koude wc ga of op een openbare wc als die niet goed zijn gekuist dus het kan door veel gebeuren denk ik.

Het kwam over alsof je zij dat je eigenlijk altijd blaasonsteking kreeg van sex. Wat raar dat de huisarts dat zegt XD Ik dacht dat het algemeen bekend was dat je van te koud kleden blaasontsteking kan krijgen :’) Maargoed, ik kreeg het van antibiotica’s en daardoor kreeg ik een slecht afweer systeem en toen had ik blaas ontsteking *joepie*

Ik up dit topic even omdat het dan niet nodig is om een nieuwe te maken, maar ik heb even een vraagje. Ik denk dat ik een blaasontsteking heb, maar ik weet het niet zeker. Maar moet je voor zoiets naar de dokter? Of gaat dit gewoon vanzelf over? Iemand ervaringen?

als je sex hebt,dan moet je daarna wel naar wc
ga je dat uitstellen dan kan je kans hebben dat je blaasontsteking oploopt.

Of als je te weinig drinkt op een dag
dan kan je ook al oplopen.