Bipolair onderzoeksrvraag

Goedemorgen,

Voor het vak gezondheid moet ik over een mentale ziekte schrijven.
Ik heb toen bipolar genomen, aangezien ik er nog niet zo veel van af wist en het de interessantste van de gene leek waar we uit konden kiezen.
Voor ons verslag moeten we een hoofdvraag hebben die je door middel van onderzoek (enquete en online onderzoek) kan beantwoorden.
Ik heb op internet gezocht naar inspiratie voor een hoofdvraag, maar kan weinig bedenken.
Is hier iemand met een goed idee voor een hoofdvraag?
Voorbeeld die mijn leraar gaf, maar we niet zelf mochten gebruiken waren:

• Wordt bipolar te vaak geconstateerd? (In de zin van iedereen moet een label hebben)
  • Wat is de invloed op familie leden van iemand die een bipolare stoornis heeft.

Ik zat zelf te denken aan iets van erfelijkheid, maar aangezien ik behalve een enquête niet echt onderzoek kan doen daarover (en niemand ken met een bipolare stoornis) wordt dit moeilijk

Hopelijk heeft iemand een idee :bowing_man:

EDIT: Overigens wil ik natuurlijk zelf ook wel werk verichten, dus als iemand een goed idee heeft over een zoekterm waarmee ik kan googlen vindt ik dat ook erg fijn :slightly_smiling_face:

Sorry, maar het voorbeeld van je docent vind ik echt niet kunnen.
Het is zelfs een gesloten vraag, waar je in principe alleen ‘ja, of nee’ op zou kunnen antwoorden.

• In hoeverre is een bipolaire stoornis erfelijk?
  • Welke factoren beïnvloeden het ontstaan van een bipolaire stoornis?
  • Welke behandelingen bij een bipolaire stoornis werken?
  • Hoe effect zijn behandelingen bij een bipolaire stoornis?

Zoiets.

De voorbeelden die door je docenten gegeven zijn inderdaad niet heel erg goed.

Misschien nog een idee:

• Welke factoren spelen er mee waardoor de bipolaire stoornis meer bij vrouwen wordt gediagnosticeerd?
  • Welke effecten hebben medicatie op een bipolaire stoornis?

In hoeverre heeft een bipolaire stoornis invloed op de patiënt?

Dan zou je in kunnen gaan op enquetes op het sociaal vlak, arbeidsgeschiktheid etc. En dan kun je de vragen die hier genoemd zijn als deelvragen gebruiken. Dus dat je gaat onderzoeken wat een bipolaire stoornis is, hoe vaak het voor komt, symptomen, behandelingen/therapieën e.d. Maar ook het sociale vlak en hoe dit invloed hierop heeft zoals familie en vrienden.