Biomedisch technologie!

Hallo allemaal,

Ik zit nu in mijn eindexamenjaar (6 VWO) en ik ben best wel geïnteresseerd in de opleiding Biomedische Technologie en Medische wetenschappen en Technologie.
Ik heb hier wel een aantal vragen over en vroeg me af of er hier studenten zijn van deze opleidingen die mij hiermee kunnen helpen!

Ik sta voor mijn bètavakken voldoende. Ik leer voor mijn proefwerken en begin op tijd. Ik vroeg me af hoe de overgang is van de middelbare school naar de universiteit. Verandert er veel en moet je nu meer inspanning geven dan tijdens de middelbare school. Ook vroeg ik me af hoe de balans is tussen de technische kant en de medische kant.

Ik ben ook iemand die wel vrije tijd wilt hebben en ook graag met vrienden wil afspreken. Is dit mogelijk met deze studie of heb je nu juist minder vrije tijd dan in de middelbare school. En wat zijn de banenperspectieven voor deze opleidingen?

Alvast bedankt!!! Groetjes :sob::muscle:

Ik heb een vriendin die dit studeert en die zit vaak echt van 9 tot 17.30 op de universiteit. En het zijn bij haar veel kleine vakken, wat dus moeilijk kan zijn omdat je niet echt in een vak kan duiken.

Ik studeer geheel wat anders maar ik heb de universiteit niet als veel moeilijker ervaren qua werklast, enkel dat je meer verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen dingen. :slightly_smiling_face:

Ik vind biomedische technologie een ontzettend leuke studie! Qua baanperspectieven zit je met een technische studie sowieso eigenlijk wel goed over het algemeen, geloof ik.

De balans tussen de technische kant en de medische kant verschilt denk ik ook per universiteit, dus dan kun je een opleiding zoeken die de balans heeft die jij wil. Als ik zo naar al je vragen kijk zou het voor jou heel nuttig zijn om gewoon wat studenten van de betreffende opleidingen te spreken? Ben je al naar de open dagen geweest?
Ik zou jou vooral aanraden een aantal meeloopdagen in te plannen! Dan kun je een dagje met een student mee kijken wat ze nu eigenlijk precies doen, maar dan kan je ook vragen naar hoe zij alles combineren met hun verdere bezigheden.
Persoonlijk vind ik het prima te combineren met een druk vrije tijds leven, alleen moet je even goed zoeken naar de juiste balans en je prioriteiten op een rijtje hebben.

Dankjewel voor je antwoorden! Ik ben ook inderdaad van plan om een meeloopdag in te plannen en ben al naar de open dag gegaan. Zou ik mogen vragen hoe bij jou de overgang was van de middelbare school naar de universiteit. Moet je ook lange dagen maken op de faculteit en hoeveel uur besteed je per week aan school ongeveer?

Oh, oei, dat vind ik een lastige vraag! Ik vind studeren fijner dan naar school gaan, omdat je daar slechts een aantal vakken tegelijkertijd hebt ipv net zo veel als op de middelbare school, waardoor je je goed kan focussen.
Ik studeer aan de UT, en daar wordt gewerkt met project georiënteerd onderwijs, waardoor je bijna al je vakken ook direct praktisch kunt inzetten en dat vind ik leuk en motiverend!
Soms heb je piekmomenten met bijvoorbeeld tentamens of deadlines, maar soms is het daarentegen weer een periode heel rustig dus dat verschilt heel erg per persoon en kwartiel…