Biologie

Hoi!

Ik heb even een vraagje.
Ik moet voor biologie deze periode een praktische opdracht maken/doen. Ik ben vrij in het onderwerp, maar het moet wel over biologie gaan en het niveau moet op havo 4 zitten. Ik heb al wel een beetje op internet zitten kijken, maar ik kon niet echt een goeie practica wat ik zelf ook interessant vind kunnen vinden… Nu was mijn vraag of iemand misschien een soort practicum (onderzoeksvraag) weet? Ik heb ook al even zitten nadenken over het onderwerp van mijn proef en dat wil ik graag misschien over e-nummers, hersenen(cellen), een ziekte of iets met een snij practicum doen. Het moet wel een uitgebreide practicum zijn, dus niet een simpele! Als iemand een voorbeeld van een onderzoeksvraag of een suggestie heeft, laat het maar weten!
Alvast super bedankt!

Misschien een anatomisch vergelijkend projectje waarbij je een orgaan (hart,/bloedsomloop hersenen, poten/digits bijvoorbeeld) neemt en dat tussen verschillende diersoorten (vissen, zoogdieren, vogels…) vergelijkt. Aan een vis kom je makkelijk en volgens mij is het niet heel moeilijk om varkens, koeien, paarden en kippenonderdelen te krijgen (of karkassen om ze eruit te halen), wij belden gewoon een slachthuis op als we een ledemaat of wat nodig hadden en dan kregen we het gewoon mee.

Ik weet niet wat je allemaal ter beschikking hebt, maar hier zijn wat voorbeeldjes van meer experimentele projecten:

• Kijk van meerdere slagers/supermarkten hoeveel varkensgehakt er in rundergehakt zit (in veel rundergehakt zit stieken gewoon wat varkensgehakt verstopt, is goedkoper), of een soortgelijk iets met een ander soort vlees/product.

• Kijk naar de invloed van osmose/potentiaal verschillen in kruidje-roer-me-niet en vleesetendende plantjes (die met die bekkies die dicht kunnen). Deze plantjes kunnen bewegen aan de hand van osmose veranderingen in het blad.

• Genetisch modificeer een bacterie. Ik had ooit een bacterie resistent gemaakt voor een bepaald spullie, maar als je fancy wil zijn kun je hem ook genetisch modificeren dat hij groen (of een andere kleur) fluorescent licht geeft.

• Een meer simpele variant op de bacterie is een bepaald type cel fluorescent kleuren (zie Fluorescentiemicroscopie - Wikipedia). Kun je hele mooie plaatjes mee maken! Zo kun je bijvoorbeeld witte bloedcellen aantonen in bepaalde weefsels.