biologie verschil orgaan en weefsel??!

Hi!

Binnenkort heb ik een proefwerk van biologie. En ik kom een onderdeel tegen wat ik niet snap, en op internet niet goed uitgelegd staat, namelijk: wat is het verschil tussen een orgaan en een weefsel? De vraag is:
Wat hoort bij welk rijtje? Kies uit: alvleesklier, botweefsel, kraakbeen, bloedvaten, darmen, hart, hartkleppen, hoornvliezen, huid, lever, longen, nieren.
Dan moet je ze bij organen of bij weefsels zetten. Maar ik heb geen idee hoe je dit kunt weten… Weet iemand het wel?

XXX

Een weefsel bestaat uit verschillende soorten cellen met een vergelijkbare of zelfde functie.
Terwijl een orgaan bestaat uit een geheel van weefsels met verschillende functies.
Een orgaan heeft feitelijk dus meerdere functies, terwijl weefsel meestal maar eentje heeft. En daarnaast bestaat een orgaan dus uit veel meer verschillende componenten dan een weefsel.

Een orgaan bestaat uit weefsels en een weefsel bestaat uit cellen.

Weefsels bestaan uit cellen die van origine uit hetzelfde ontstaan zijn. In botweefsel vind je bijvoorbeeld zowel osteoblasten als osteoclasten, twee typen cellen die samen het botweefsel maken. Een orgaan bestaat vaak uit meerdere typen weefsels. In dit voorbeeld zou je het skelet dan als orgaan kunnen zien en in het skelet vind je dan zowel kraakbeenweefsel als botweefsel terug, twee typen weefsels in 1 orgaan.

Dit is niet het beste voorbeeld want het skelet wordt eigenlijk niet als orgaan gezien, maar daar weet ik het meeste van dus daarom pak ik dat er even bij.

Ah oke. Is er ook een soort van trucje ofzo voor? Dus als je bijvoorbeeld elke keer dezelfde vraag stelt en als het antwoord ja is, is het een orgaan en als bijvoorbeeld het antwoord nee is, is het een weefsel? Want ik snap nog steeds niet goed hoe je kunt weten of het nou een orgaan of een weefsel is…

Iets kan niet én een weefsel én een orgaan zijn. Een orgaan bestaat uit meerdere weefsels (bijvoorbeeld ik gok zo dat het hart uit spierweefsel en uit bindweefsel bestaat), maar een orgaan is zelf is dus een verzameling weefsels die samen 1 structuur vormen een een functie beoefenen (het hart bijvoorbeeld, dat pompt je bloed rond). 1 weefsel in zijn uppie maakt over het algemeen geen orgaan. Een weefsel vormt een stukje van een orgaan zoals een cel een stukje van een weefsel vormt.

Aahhhh zo! Ik snap het denk ik, thanks iedereen!