Biologie toets

Heey allemaal,

we hadden vorige week een toets voor biologie gemaakt en omdat die slecht is gemaakt door iedereen mogen we de toets thuis verbeteren en opnieuw inleveren. Nu mijn vraag: kan ik de vragen waarvan ik de antwoorden nog steeds niet kan vinden hier opzetten zodat jullie mij kunnen helpen? Alvast bedankt!
Ps. ik weet niet of dit hier mag, ik hoor het graag van jullie!:slight_smile:

Van mij mag het, ik wil je wel proberen te helpen :slightly_smiling_face:

Ik wil je best proberen te helpen!

Erg bedankt!=) Dan zet ik de vragen hier op;)

ja hoor, we helpen wel een handje, wat is het onderwerp?

5. Kun je de kans op een hartinfarct verkleinen door weinig vetten te eten, door veel eiwitten te eten of door veel vitaminen te eten?
A. door weinig vetten te eten
B. door veel eiwitten te eten
C. door veel vitaminen te eten
7. Welke bestanddelen van het bloed vervullen een functie bij het vervoer van zuurstof?
A. alleen de rode bloedcellen
B . alleen het bloedplasma en de rode bloedcellen
C . alleen het bloedplasma en de bloedplaatjes
D . het bloedplasma, de rode bloedcellen en de witte bloedcellen
32.Verkoudheid kan worden veroorzaakt door verschillende virussen.
Linda is net genezen van een verkoudheid die door een bepaald virus is veroorzaakt. Kort daarna wordt zij opnieuw verkouden als gevolg van een virusinfectie. Een biologiedocent vraagt aan twee leerlingen wat hiervoor de verklaring kan zijn.

Najat zegt: ‘De tweede verkoudheid is veroorzaakt door een ander virus dan de eerste verkoudheid. De antistof die tegen het eerste virus is gevormd, biedt geen bescherming tegen het tweede virus.’
Nora zegt: ‘Na de eerste verkoudheid is in het lichaam van Linda een hoeveelheid van het verkoudheidsvirus achtergebleven. Door de tweede infectie wordt de totale hoeveelheid verkoudheidsvirus in haar lichaam zo groot, dat ze niet voldoende antistof kan vormen.’
Wie geeft een juiste verklaring?

A. Alleen Najat geeft een juiste verklaring.
B. Alleen Nora geeft een juiste verklaring.
C. Zowel Najat als Nora geven een juiste verklaring.

Bloedsomloop :wink:

… en … hebben een functie bij de bloedstolling.
Kies uit: bloedplasma – rode bloedcellen – witte bloedcellen – bloedplaatjes.

.Vul de tekst verder in met de juiste namen van onderdelen van het hart en de bloedvaten. (10pntn)
Jullie hebben geleerd dat de hartslag uit 3 stappen bestaat: Tijdens de eerste stap (da) trekken delen ……a…… samen, de kleppen ……b…… openen En het bloed stroomt deel ……c…… binnen.
Tijdens de tweede stap (dum) trekken delen …….d…… samen, hierdoor openen kleppen ……e…. . Hierdoor stroomt bloed …….f…. en de aorta binnen.
Tijdens de rust stroomt bloed van de holle ader en deel …g… naar delen ……h…… , de kleppen ……i…… zijn nu gesloten, dit voorkom dat bloed in delen ……j…… stroomt .

De antwoorden van H&I graag, de rest heb ik goed;)

1. Iemand slikt een XTC tablet en wordt high, later wordt de XTC weer uit zijn bloed gefilterd waardoor ze niet meer high zijn. Beschrijf de 2 banen die de stoffen door het lichaam nemen. (6pntn)

Dus welke onderdelen enzo… Van:… Naar:hersenen Van:hersenen Naar:…

1.Voorbeeld van passieve innuminiteit.

Dit was het, derest kunnen jullie niet beantwoorden omdat ik helaas geen tekeningen kan kopieren. Sorry voor zoveel berichten achterelkaar:(

In welk van de bloedvaten, longslagader, longader, poortader en kransslagader, stroomt zuurstofrijk bloed?
A. in de longslagader en in de poortader
B. in de longslagader en in de kransslagader
C. in de longader en in de poortader
D. in de longader en in de kransslagader

Kun je de kans op een hartinfarct verkleinen door weinig vetten te eten, door veel eiwitten te eten of door veel vitaminen te eten?

Welke bestanddelen van het bloed vervullen een functie bij het vervoer van zuurstof?
A. alleen de rode bloedcellen
B. alleen het bloedplasma en de rode bloedcellen
C. alleen het bloedplasma en de bloedplaatjes
D. het bloedplasma, de rode bloedcellen en de witte bloedcellen

Welk type bloedvat heeft slechts op twee plaatsen kleppen?
A. aders
B. haarvaten
C. slagaders

In weefselvloeistof komen onder andere voedingsstoffen, afvalstoffen en zuurstof voor.
Welke van deze stoffen worden door de cellen opgenomen?
A. alleen voedingsstoffen en afvalstoffen
B. alleen voedingsstoffen en zuurstof
C. afvalstoffen, voedingsstoffen en zuurstof
Een bioloog maakt een diagram van de verandering van het volume van de hartkamers tijdens een hartslag. In afbeelding 3 is deze verandering weergegeven. In het diagram worden fase 1 en fase 2 onderscheiden.
Wat gebeurt er tijdens fase 2?
A . Er wordt bloed vanuit de kamers naar de rest van het lichaam gepompt.
B . Er wordt bloed vanuit de boezems naar de kamers gepompt.
C . Er wordt bloed vanuit de holle aders in de rechterboezem gepompt.
D . Er wordt bloed vanuit de longaders in de linkerboezem gepompt.
n de ruimte 2 bevindt zich vocht. Normaal stroomt een groot deel van dit vocht terug naar het bloed. Het overgebleven deel komt via een omweg in het bloed terecht. Hoe heet het vocht dat via een omweg in het bloed terechtkomt?
A. bloedplasma
B. lymfe
C. weefselvloeistof
Verkoudheid kan worden veroorzaakt door verschillende virussen.
Linda is net genezen van een verkoudheid die door een bepaald virus is veroorzaakt. Kort daarna wordt zij opnieuw verkouden als gevolg van een virusinfectie. Een biologiedocent vraagt aan twee leerlingen wat hiervoor de verklaring kan zijn.
Najat zegt: ‘De tweede verkoudheid is veroorzaakt door een ander virus dan de eerste verkoudheid. De antistof die tegen het eerste virus is gevormd, biedt geen bescherming tegen het tweede virus.’
Nora zegt: ‘Na de eerste verkoudheid is in het lichaam van Linda een hoeveelheid van het verkoudheidsvirus achtergebleven. Door de tweede infectie wordt de totale hoeveelheid verkoudheidsvirus in haar lichaam zo groot, dat ze niet voldoende antistof kan vormen.’

1. Gwendy heeft bloedgroep AB. Jeroen heeft bloedgroep O.
    Beiden hebben nog nooit een bloedtransfusie gehad.
    Welke antistof(fen) zal men in het bloed van Gwendy en Jeroen aantreffen?
    Gwendy Jeroen
    A anti-A en anti-B geen antistoffen
    B geen antistoffen anti-A en anti-B
    C geen antistoffen geen antistoffen

ik weet niet alles 100% zeker hoor :’)

bloedplaatjes en witte bloedcellen hebben een functie bij de bloedstolling.
en de rest zou ik niet weten :stuck_out_tongue:

Ik dacht in de volgorde D A B C B A B. Ik weet niet helemaal of dit goed is, maar je kan het altijd nog even checken op internet.

Erg bedankt, alleen deze kunnen niet goed zijn omdat ik dat ook had:
In welk van de bloedvaten, longslagader, longader, poortader en kransslagader, stroomt zuurstofrijk bloed?

Kun je de kans op een hartinfarct verkleinen door weinig vetten te eten, door veel eiwitten te eten of door veel vitaminen te eten?

Voor derest weet ik het niet zeker;)

Bedankt! Alleen 5 en 32 kunnen niet goed zijn, voor derest weet ik het niet zeker;)

Bedankt! Alleen 5 en 7 kunnen niet goed zijn, voor derest weet ik het niet zeker;)

Dit is C, want een slagader bevat zuurstofrijk bloed, maar de longslagader en navelstrengslagader zijn de uitzonderingen en bevatten zuurstofarm bloed.