Biologie & Medisch Laboratorium Onderzoek hbo

Doet iemand deze opleiding? Ik heb een derde keuze nodig en benieuwd hoe deze opleiding bevalt. Dus heeft iemand ervaringen :slightly_smiling_face:?

Mijn beste vriendinnetje deed deze opleiding en is er helaas door privé redenen mee gestopt, ze vond het wel een super leuke opleiding, maar dat was vooral omdat het haar ook lag, dus als je het niet interessant vindt raad ik het af

Ja, ik doe deze studie!
Ik vind het een superleuke studie! Het is erg interessant.

Wat wil je weten? En aan welke hogeschool wil je dit gaan studeren?

Ik doe de studie ook! Ik ben tweedejaars.
Zelf zit ik in Leeuwarden, dus ik weet niet hoe het bij andere instelling aan toe gaat. Maar je werkt veel met projecten, dus echt samenwerking.
Je kan de microbiologie kant op, klinische chemie of de research.

Ik moet zeggen dat ik de microbiologie echt leuk vind, met praktijklessen op school hadden we bijvoorbeeld een module waarin we bijvoorbeeld (nep) urine/pus/uitstrijkjes krijgen en moeten uitzoeken welke bacteriën de oorzaken zijn van de infecties, echt leuk en zelfstandig werken.

Op school had ik niet echt een goed beeld gekregen van klinische chemie, maar door stage heb ik dat veel beter. Is ook interessant trouwens. Daar heb je ook nog eens patiëntencontact bij als je later in dit werkveld gaat werken (bloedafname/beenmergpuncties).

En de research, ik vond dat eerst niet echt boeiend maar nu wel een beetje. Heeft te maken met DNA bijvoorbeeld. Ik vond de modules wel leuk, want we werkten ook met computers om dat hele DNA gedoe uit te pluizen x)

Ik wil me inschrijven voor Amsterdam. Maar ik vroeg me nou af wat je er mee kunt worden :stuck_out_tongue: dat is niet echt duidelijk…

wauw dit lijkt me zo leuk! is hier ook een universitaire studie van?

^ biomedische wetenschappen?

haha geen idee eigenlijk maar het komt in de buurt denk ik (:

^ biomedische wetenschappen?

haha geen idee eigenlijk maar het komt in de buurt denk ik (:

@UNDERCONTROL Wat kun je ermee worden? Je kunt de research en diagnostiek kant op. Bij de research ga je onderzoek doen aan bijvoorbeeld micro-organismen en DNA. Het DNA kun je van mensen onderzoeken, maar bijvoorbeeld ook van planten en dieren.
In de diagnostiek ga je bloed en urine onderzoeken die binnen zijn gekomen in een ziekenhuis.
Je wordt dus analist.

Is Amsterdam INHolland?

Ja Inholland!

Haha okee nou dat is eigenlijk wat ik nou niet zo leuk vind, een beetje urine lopen bekijken… spreekt me niet echt aan :’). Bloed onderzoeken daarentegen wel…
maar als je de research kant op gaat, wat wordt je dan uiteindelijk?
En weet je misschien ook of je kan doorstuderen naar een universitaire richting?

Als je de research kant op gaat ga je meewerken aan onderzoeken volgens mij.

Na deze studie kun je een universitaire master volgen, maar je kunt ook als je je P gehaald hebt Biomedische Wetenschappen gaan studeren.

Ik ga in september beginnen met deze opleiding aan de Hogeschool Rotterdam :woman_student:
Ik heb er echt zin in!! :grinning:

Oh oke heel erg bedankt! Het is me alleen niet echt duidelijk hoe het met je HBO P zit, want stel ik haal het eerste jaar en mn P dus, kan ik me dan gewoon doorstromen naar biomedische wetenschappen ( geen loting ) of moet ik dan eerst de vakken op VWO niveau hebben afgerond?

Biomedische Wetenschappen heeft voor zover ik weet wel een loting. Of je nog vakken op VWO-niveau moet halen weet ik niet, dan zou je even bij een universiteit moeten informeren.

Bij welke hogescholen hebben jullie nog meer gekeken?

Up! Nog ervaringen/verhalen ?

Ik ga deze studie volgend jaar doen in Utrecht, heb er erg veel zin in! Ik ben ook wel nieuwsschierig naar ervaringen :slightly_smiling_face:

Biomedische wetenschappen heeft inderdaad een loting. Dit jaar zijn er voor het eerst mensen uitgeloot in Utrecht, in andere steden was wel iedereen ingeloot. Ik twijfelde tussen bmw en biologie&medisch laboratorium onderzoek omdat ik niet wist of ik de uni wel aankon. Uiteindelijk toch bmw gekozen en ik heb tot nu toe alles in Ă©Ă©n keer gehaald.

Ik denk dat het er inderdaad wel op lijkt. Het is ook veel onderzoek doen, ook in een lab. We hebben een keer het alcoholpromillage van paardenbloed moeten bepalen. Verder ook heel veel proefjes waarbij je enzymactiviteit moet bepalen enzo. Maar we hebben ook snij- en humane anatomie practica.

Ik ben bijna klaar (over 2 weken) met HLO dus als je vragen hebt…

@ Rana89

Heb jij ook BML gedaan dan? want HLO heeft toch ook chemie enzo

Op het MLO heb ik medisch gedaan en op het HLO ook alleen dan meer de research richting terwijl dat op het MLO meer diagnostiek was. Als je meer vragen hebt mag je ook wel PM`en!